wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA SPORZĄDZANIE I UCHWALANIE PORADNIK


JÓŹWIAK M. WALCZAK P. WIKTOROWSKA U./ DLA SAMORZĄDÓW + CD

wydawnictwo: MUNICIPIUM, 2010, wydanie I

cena netto: 166.30 Twoja cena  157,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wieloletnia prognoza finansowa służy finansowemu zabezpieczeniu realizacji programów, projektów i zadań jednostek samorządu terytorialnego. Rok budżetowy 2011 będzie pierwszym rokiem, w którym JST mają obowiązek opracowywać i uchwalać wieloletnią prognozę finansową (na lata 2011 – 2014).

Warto się do tego przygotować.

Publikacja „Wieloletnia prognoza finansowa. Sporządzanie i uchwalanie. Poradnik dla samorządów” to fachowy komentarz, który zawiera swoistą instrukcję postępowania przy sporządzaniu WPF oraz pogłębioną analizę problemów, które występują lub mogą występować w praktyce.

Książka w jasny i zrozumiały, a jednocześnie wnikliwy sposób prezentuje instytucje wieloletniej prognozy finansowej oraz związanych z nią zagadnień.
W tym zakresie przestawiona jest istota WPF, jej charakter prawny, relacja z budżetem, kwestie proceduralne oraz kompetencje organów JST w toku prac nad jej opracowaniem i uchwaleniem. W szczególności:

  •    jakie zmiany może wprowadzić organ stanowiący w projekcie WPF bez zgody organu wykonawczego?
  •   czy można uchylić obowiązującą uchwałę w sprawie WPF bez jednoczesnego podjęcia nowej uchwały w tej sprawie?


Wiele uwagi poświęcono także zadaniowemu planowaniu wydatków budżetu. Publikacja odpowiada na pytania:

  •  czym jest planowanie?
  •  jakie są prawno-finansowe uwarunkowania przedsięwzięć rozwojowych?
  •  na czym polega samodzielność JST, szczególnie w zakresie dochodów i wydatków, opracowywania i uchwalania budżetu?
  •  jakie są jej granice?


Omówiono źródła finansowania działalności ukierunkowanej na rozwój jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem partnerstwa publiczno- prywatnego.
Ponadto dokładnej analizie poddano kwestie związane z wynikiem budżetu JST, w tym przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu oraz długiem z uwzględnieniem jego ustawowych ograniczeń. Ostatni rozdział poświęcony został zastosowaniu standardów kontroli zarządczej w odniesieniu do WPF. Nie zabrakło także uwag o roli organu nadzoru – regionalnej izbie obrachunkowej, do której należy opiniowanie projektu uchwały w sprawie WPF i nadzór nad uchwałą w sprawie WPF.

Publikacja zawiera wiele praktycznych wskazówek i propozycje zorganizowania prac nad opracowaniem WPF, przykłady ilustrujące poszczególne zagadnienia oraz wzory dokumentów, w tym wzór uchwały w sprawie WPF

Książka uwzględnia stan prawny obowiązujący w dniu 30 września 2010 roku, a w odniesieniu do budżetu zadaniowego – regulacje, które wejdą w życie od 1 stycznia 2012 roku.



Autorami publikacji są Urszula Wiktorowska, Piotr Walczak i Małgorzata Jóźwiak – wieloletni praktycy – w większości członkowie komisji orzekających pierwszej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz kolegium RIO. Autorzy gwarantują najwyższy poziom merytoryczny opracowania


Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Zagadnienia wstępne (Urszula Wiktorowska)
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Strategia rozwoju lokalnego
1.3. Rozwój regionalny
1.4. Podstawy prawne inwestycji jednostek samorządu terytorialnego ukierunkowanych na rozwój

Rozdział 2. Prawno-finansowe uwarunkowania podejmowania przedsięwzięć rozwojowych przez jednostki samorządu terytorialnego (Urszula Wiktorowska)
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Granice samodzielności finansowej
2.2.1. Samodzielność w zakresie dochodów i przychodów
2.2.2. Samodzielność w zakresie wydatków
2.2.3. Samodzielność opracowywania i uchwalania budżetu

Rozdział 3. Dochody jednostek samorządu terytorialnego (Małgorzata Jóźwiak)
3.1. Źródła dochodów
3.2. Dochody własne
3.3. Subwencje
3.4. Dotacje

Rozdział 4. Zadania jednostek samorządu terytorialnego (Małgorzata Jóźwiak)
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Zadania samorządu gminnego
4.3. Zadania samorządu powiatowego
4.4. Zadania samorządu województwa

Rozdział 5. Źródła finansowania działalności ukierunkowanej na rozwój jednostek samorządu terytorialnego (Piotr Walczak)
5.1. Wprowadzenie
5.2. Partnerstwo publiczno-prywatne
5.3. Koncesja na roboty budowlane i usługi
5.4. Finansowanie instrumentami dłużnymi
5.4.1. Kredyty i pożyczki
5.4.2. Obligacje komunalne
5.4.3. Inne instrumenty dłużne
5.4.4. Fundusze Unii Europejskiej jako źródło finansowania inwestycji infrastrukturalnych
5.4.5. Inne instrumenty wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego

Rozdział 6. Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego (Urszula Wiktorowska)
6.1. Wprowadzenie
6.2. Kompetencje organu wykonawczego
6.3. Kompetencje organu stanowiącego
6.4. Charakter prawny wieloletniej prognozy finansowej
6.5. Cechy wieloletniej prognozy finansowej
6.6. Ustawowe elementy wieloletniej prognozy finansowej
6.7. Realistyczność wieloletniej prognozy finansowej
6.8. Ustawowa definicja przedsięwzięcia
6.8.1. Programy, projekty lub zadania
6.8.2. Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
6.8.3. Umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki
6.8.4. Poręczenia i gwarancje
6.9. Propozycja prac nad sporządzeniem wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego
6.10. Prognozowanie dochodów budżetu dla każdego roku objętego prognozą
6.10.1. Prognozowanie dochodów bieżących
6.10.2. Prognozowanie dochodów majątkowych
6.11. Prognozowanie wydatków budżetu dla każdego roku prognozy
6.11.1. Prognozowanie wydatków bieżących i majątkowych
6.11.2. Wybór przedsięwzięć inwestycyjnych do finansowania
6.12. Zadaniowe planowanie wydatków budżetu
6.12.1. Istota budżetu zadaniowego
6.12.2. Dobór celów w zadaniowym planie wydatków
6.12.3. Wskaźniki pomiaru wykonania zadań publicznych
6.13. Nadwyżka operacyjna budżetu lub deficyt i źródła jego sfinansowania
6.14. Wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego w latach objętych prognozą, przeznaczenie nadwyżki lub sposób sfinansowania deficytu
6.14.1. Przychody zwrotne
6.14.2. Przychody własne
6.14.3. Rozchody
6.15. Ustawowe ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego
6.15.1. Ograniczenia związane z przeznaczeniem zaciąganych kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych
6.15.2. Ograniczenia wysokości długu oraz jego spłaty
6.16. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego
6.16.1. Treść uchwały
WZÓR uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6.16.2. Obligatoryjne załączniki do uchwały
6.17. Nadzór i kontrola regionalnej izby obrachunkowej w zakresie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego
6.17.1. Opiniowanie projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6.17.2. Nadzór nad uchwałą w sprawie wieloletniej prognozy finansowej

Rozdział 7. Kontrola zarządcza w zakresie planowania przedsięwzięć i ich finansowania (Piotr Walczak)

Bibliografia


252 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022