cena netto + 5% vat.
Dosyć milczącym interesariuszem usług publicznych są w Polsce ich
konsumenci. Z badań opinii publicznej przeprowadzonych dla potrzeb niniejszej analizy
wynika, że przeciętny konsument chce w Polsce usług publicznych, uznaje je za
potrzebne, ważne w kontekście ich funkcji społecznych, rozumie ich misję i uznaje
postulat ich ogólnej dostępności. Nawet najrzetelniej przeprowadzone badania i
zaprezentowane publicznie opinie konsumentów usług nie zastąpią ich rzeczywistej
obecności w grze społecznej, jaką jest gra o przyszłość usług publicznych w Polsce.
Nawet zagwarantowanie praw indywidualnego konsumenta i ich egzekucja nie utworzy masy
krytycznej, decydującej o modelu świadczenia usług i uznania pewnych usług za
publiczne. Konieczna jest ewolucja mechanizmów zmiany w kierunku tworzenia oddziaływania
zbiorowych interesów konsumentów
Spis treści:
WSTĘP (Wiesława Kozek)
CZĘŚĆ I.LIBERALIZACJA I PRYWATYZACJA JAKO ZMIANA
1.Prywatyzacja i liberalizacja usług publicznych w Polsce
(Wiesława Kozek)
1.1.Co to są usługi publiczne?
1.2.Procesy liberalizacji i prywatyzacji usług publicznych jako cele polityki
gospodarczej
1.2.1.Czynniki warunkujące projekty liberalizacji i prywatyzacji
1.2.2.Tempo i kierunek procesu liberalizacji
1.3.Modele badania liberalizacji i prywatyzacji
1.3.1.Model badania liberalizacji
1.3.2.Model badania prywatyzacji
1.3.3.Model badania regulacji
1.3.4.Model badania interesariuszy liberalizacji i prywatyzacji
1.3.4.1.Rola rządu
1.3.4.2.Inni interesariusze procesu liberalizacji i prywatyzacji
1.3.4.3.Konflikty i napięcia między interesariuszami procesu liberalizacji i
prywatyzacji
1.4.Liberalizacja i prywatyzacja wybranych usług publicznych w Polsce
1.4.1.Zmiany w szpitalnictwie w kontekście europejskim
1.4.1.1.Liberalizacja jako skutek ekonomizacji
1.4.1.2.Prywatyzacja
1.4.1.3.Regulacja
1.4.1.4.Rola interesariuszy
1.4.1.5.Konflikty i napięcia między interesariuszami sektora
1.4.1.6.Podsumowanie
1.4.2.Zmiany w publicznym transporcie lokalnym w kontekście europejskim
1.4.2.1.Liberalizacja
1.4.2.2.Prywatyzacja
1.4.2.3.Regulacje rynkowe
1.4.2.4.Rola interesariuszy
1.4.2.5.Konflikty i napięcia między interesariuszami sektora
1.4.2.6.Podsumowanie
1.4.3.Zmiany w branży dostarczania energii elektrycznej w Polsce w kontekście
europejskim
1.4.3.1.Liberalizacja
1.4.3.2.Prywatyzacja
1.4.3.3.Regulacja rynkowa
1.4.3.4.Rola interesariuszy
1.4.3.5.Konflikty i napięcia między interesariuszami sektora
1.4.3.6.Podsumowanie
1.4.4.Zmiany liberalizacyjne i prywatyzacyjne w usługach pocztowych
1.4.4.1.Liberalizacja
1.4.4.2.Prywatyzacja
1.4.4.3.Regulacje rynkowe
1.4.4.4.Rola interesariuszy
1.4.4.5.Konflikty i napięcia między interesariuszami sektora
1.4.4.6.Podsumowanie
1.5.Podsumowanie: model usług publicznych w Polsce w procesie zmian
Literatura
2.Konsensualny styl radykalnej zmiany: trajektoria procesu restrukturyzacji w
zagranicznej firmie sektora energetycznego w Polsce
(Agnieszka Maciuk-Grochowskd)
2.1.Trajektoria procesu prywatyzacji w Gama Poland SA
2.2.Polityka personalna i proces budowania kultury korporacyjnej w Gama Poland SA
2.3.Zagraniczna korporacja w ocenie załogi
2.4.Wynagrodzenia i świadczenia w Gama Poland SA
2.5.Działalność związków zawodowych w Gama Poland SA
2.6.Wnioski
Literatura
CZEŚĆ II. PROCESY ZATRUDNIENIA
1.Wpływ liberalizacji i prywatyzacji usług publicznych na zatrudnienie
(Wiesława Kozek, Beata Radzkd)
1.1.Ochrona zdrowia i szpitale
1.2.Sektor elektryczny
1.3.Transport lokalny
1.4.Sektor usług pocztowych
1.5.Podsumowanie
Literatura
2.W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej opartej na elastyczności w transporcie
pasażerskim (Wiesława Kozek, Julia Kubisa)
2.1.Wykorzystanie szans na prywatyzację
2.2.Reakcja na zmienne warunki konkurencji
2.3.Zmiany organizacyjne: w kierunku lepszej kontroli zasobów pracy
2.4.Elastyczność w sferze zatrudnienia
2.4.1.Elastyczność funkcjonalna
2.4.2.Elastyczność liczbowa
2.4.3.Elastyczność finansowa
2.4.4.Elastyczność w zakresie czasu pracy
2.4.5.Elastyczność typu "oddalenie"
2.4.6.Zróżnicowanie strategii zatrudnienia w odniesieniu do różnych grup pracowniczych
2.5.Stosunki pracy i kultura organizacyjna w Alfa-Bus jako podstawa dla "wolnej
ręki" kierownictwa
2.6.Podsumowanie
Literatura
3.Kurierzy w sektorze pocztowym w Polsce - praca na własny rachunek jako
wymuszenie czy jako wybór? (Damian Podawca)
3.1.Profil demograficzny i zawodowy kurierów
3.2.Charakterystyka pracy kuriera
3.3.Kurier - przedsiębiorca czy pracownik zależny?
3.4.Podsumowanie
Literatura
CZĘŚĆ III.STOSUNKI PRACY
1.Zdolność modelu stosunków pracy do ograniczenia konkurencji opartej na
niskich kosztach płacowych (Wiesława Kozek, Julia Kubisa)
1.1.Modele stosunków pracy w usługach publicznych
1.2.Sektor pocztowy w Polsce - zdolność modelu dualnego stosunków pracy do ograniczenia
konkurencji opartej na niskich kosztach płacowych
1.3.Sektor dostarczania energii elektrycznej - zdolność modelu ciągłości branżowej
do ograniczenia konkurencji opartej na niskich kosztach płacowych
1.4.Model rozproszonych stosunków pracy w sektorze zbiorowego transportu lokalnego. Niska
zdolność do ograniczenia konkurencji opartej na niskich kosztach płacowych
1.5.Model rozproszonych stosunków pracy w sektorze szpitalnictwa. Bardzo niska zdolność
do ograniczenia konkurencji opartej na niskich kosztach płacowych
1.6.Podsumowanie
Literatura
2.Związki zawodowe pielęgniarek i położnych: w obronie jakości usług
zdrowotnych (Julia Kubisa)
2.1.Marsze i blokady
2.2.Okupacje
2.3.Protest w formie głodówki
2.4.Strajk: odejście od łóżek pacjentów
2.5.Redukcje w zatrudnieniu pielęgniarek jako skutek reformy
2.6.Białe Miasteczko i rozmowy z rządem - próba centralizacji negocjacji zbiorowych
2.7.Praca na kontraktach jako przejaw postępującej deregulacji rynku pracy. Warunki
pracy w skomercjalizowanych placówkach
2.8.Drenaż opieki
2.9.Efekty protestów a reforma - czy pielęgniarki mają dostateczną siłę
przetargową?
2.10.Podsumowanie
Literatura
CZĘŚĆ IV.KONSUMENCI
1.Usługi publiczne. Oceny i preferencje polskich konsumentów na tle europejskim
(Piotr Ostrowski)
1.1.Wstęp
1.2.Usługi publiczne w Polsce w ocenie respondentów: satysfakcja konsumencka
1.3.Usługi pocztowe
1.4.Transport lokalny
1.5.Dostarczanie energii elektrycznej
1.6.Usługi zdrowotne
1.7.Wnioski. Analiza porównawcza
1.8.Jaki zakres usług powszechnych?
1.8.1.Usługi pocztowe
1.8.2.Transport lokalny
1.8.3.Dostarczanie energii elektrycznej
1.8.4.Wnioski. Analiza porównawcza
1.9.Ile liberalizacji i prywatyzacji?
1.9.1.Usługi pocztowe
1.9.2.Transport lokalny
1.9.3.Dostarczanie energii elektrycznej
1.9.4.Wnioski
1.9.5.Usługi zdrowotne
1.10.Podsumowanie
Literatura
2.Prywatyzacja usług publicznych i jej wpływ na jakość, zatrudnienie i
wydajność - zalecenia pobadawcze (Joerg Flecker, Christoph Hermann,
Wiesława Kózek, Julia Kubisa, Beata Radzka)
2.1.Wstęp
2.2.W kierunku rynku usług publicznych
2.2.1.Rekomendacje dotyczące rynku usług publicznych
2.3.Zatrudnienie
2.3.1.Rekomendacje dotyczące zatrudnienia
2.4.Stosunki pracy
2.4.1.Rekomendacje dotyczące stosunków pracy
2.5.Wydajność spółek i jakość usług
2.5.1.Rekomendacje dotyczące jakości usług
ZAKOŃCZENIE (Wiesława Kozek)
NOTY O AUTORACH
INDEKS OSÓB
268 stron, B5, oprawa miękka