|
EDUKACJA DZIECKA PO BRYTYJSKIM NADZOREM
CHINUA ACHEBE wydawnictwo: ZYSK I S-KA, 2012, wydanie I cena netto: 33.50 Twoja cena 31,83 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja dziecka pod brytyjskim nadzorem
Najwybitniejszy współczesny pisarz afrykański.
We wszystkich siedemnastu znakomicie napisanych tekstach tego tomu dominuje pełen
charakterystycznego umiaru i wrażliwy na niuanse głos Chinuy Achebe.
W przedmowie autor opowiada o historycznej wizycie w rodzinnej Nigerii z okazji
pięćdziesiątej rocznicy ukazania się Wszystko rozpada się, samochodowej katastrofie
sprzed dwudziestu lat i symbolicznym wymiarze wyboru Baracka Obamy na prezydenta USA. Z
kolei w tytułowym eseju maluje żywy obraz dorastania w kolonialnej Nigerii oraz życia w
"miejscu pośrednim", przywołując zarówno pogodne wspomnienia lektur ze
szkoły średniej, jak i bolesne aspekty brytyjskich rządów. W Prawdziwym imieniu
zastanawia się nad diasporą Afroamerykanów, by - przywołując wypowiedzi Langstona
Hughesa i Jamesa Baldwina - skoncentrować się nad wagą pytania: "skąd
przychodzisz". Skomplikowane problemy polityki i historii afrykańskiej pojawiają
się w esejach Czym dla mnie jest
Nigeria?, Zszargane imię Afryki oraz Polityka i politycy języka w literaturze
afrykańskiej. Swe niezwykłe życie rodzinne Achebe opisuje w szkicach Mój tata i ja
oraz Moje córki, gdzie przedstawia wpływ chrześcijańskich misjonarzy na jego ojca oraz
kulturowy szok, jakim było wychowywanie w USA "brązowych" dzieci.
Ujmująco osobisty, zdyscyplinowany myślowo i bardzo głęboki zbiór esejów Edukacja
dziecka pod brytyjskim nadzorem to nieodzowne uzupełnienie beletrystycznych dzieł
wielkiego afrykańskiego mistrza.
"Literatura afrykańska jest nie do pomyślenia bez
dzieł Chinuy Achebe. Jego pasja, inteligencja i przenikliwość są wprost
niezrównane!".
Toni Morrison, laureatka Nagrody Nobla
184 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|