wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 24.50 23,28   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

FILOZOFIA JAKO KRYTYKA POZNANIA


PARSZUTOWICZ P. - WPROWADZENIE DO TRANSCENDENTALIZMU ERNSTA CASSIRERA

wydawnictwo: IFIS PAN, 2014, wydanie I

cena netto: 24.50 Twoja cena  23,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Filozofia jako krytyka poznania

Wprowadzenie do transcendentalizmu Ernsta Cassirera


Od kilku lat, głównie w związku ze wzmożonymi pracami prowadzonymi przez Profesor Birgit Recki z Uniwersytetu w Hamburgu oraz Profesora Johna Michaela Kroisa z Uniwersytetu Humbolta w Berlinie, można zaobserwować rosnące zainteresowanie filozofią Ernsta Cassirera. […]

Wyjątkowa rozległość dokonań Ernsta Cassirera oraz różnorodność podejmowanych przez niego problemów filozoficznych jeszcze za jego życia sprawiały trudności, gdy szło o jednoznaczną kwalifikację tego filozofa do jakiegoś kierunku filozoficznego. Kiedy pracował i tworzył jeszcze w Niemczech, był tam znany głównie jako teoretyk poznania i historyk filozofii – po przymusowym przyjeździe do Stanów Zjednoczonych jego filozofię określano mianem filozofii języka, bądź filozofii nauki, w Polsce znany jest przede wszystkim jako filozof kultury, twórca symbolizmu. By zdać sobie sprawę z ogromu i doniosłości pracy tego autora oraz właściwie tę pracę zrozumieć, należy wskazać na jedność metody, którą się posługiwał, dzięki czemu stanie się jasna wielość i różnorodność kwalifikacji, jakim podlegał w oczach komentatorów. […] Właśnie założenia metodologiczne i refleksja nad zasadami poznania wyrastające z tradycji filozofii krytycznej i przedstawione przez Cassirera jako „krytyka poznania” stanowią rdzeń niniejszej rozprawy. Ma ona na celu przedstawienie oraz omówienie historii i teorii transcendentalizmu w jego marburskiej postaci oraz pokazanie jego potencjału wyjaśniającego jako metody współczesnych nauk ścisłych i humanistycznych.

Ze „Wstępu”


Wykaz stosowanych skrótów
Wstęp

Rozdział 1.
Historia filozofii jako historia problemu poznania

1.1 Problemowe ujęcie historii filozofii
1.2 Prehistoria krytycyzmu

Rozdział 2.
Filozofia jako krytyka poznania

2.1 Dogmatyzm i krytycyzm
2.1.1 Substancja i funkcja
2.1.2 Poznanie syntetyczne
2.1.3 Agregat i system
2.2 Antypsychologizm
2.3 Problem i zadanie krytyki poznania

Rozdział 3.
Krytyka poznania jako teoria budowy pojęć

3.1 Krytyka Arystotelesowskiej teorii abstrakcji
3.2 Relacyjna teoria pojęć
3.2.1 Pojęcia nauk przyrodniczych
3.2.1.1 Rola eksperymentu
3.2.1.2 Funkcje budowy pojęć nauk przyrodniczych
3.2.2 Pojęcia nauk humanistycznych

Rozdział 4.
Krytyka poznania jako logika poznania przedmiotowego

4.1 Pojęcie przedmiotu poznania w krytycznym idealizmie
4.1.1 Przedmiot jako „to, co dane” (das Gegebene)
4.1.2 Przedmiot jako zadanie (die Aufgabe)
4.1.2.1 Przedmiot jako transcendentalny warunek syntezy przedstawień
4.1.2.2 Przedmiot jako „Vorwurf”
4.1.2.3 Przedmiot jako niewiadoma poznania
4.2 Subiektywność, obiektywność, relatywność, prawdziwość
4.2.1 Logiczna gradacja treści doświadczenia
4.2.2 Pojęcie prawdy w krytycznym idealizmie
4.2.3 Pojęcie rzeczywistości

Zakończenie
Bibliografia


256 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022