|
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W TURYSTYCE PRZYPADEK POLSKO-ROSYJSKI
BANASZKIEWICZ M. wydawnictwo: WYD UJ, 2012, wydanie I cena netto: 59.20 Twoja cena 56,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dialog międzykulturowy w turystyce
Przypadek polsko - rosyjski
Podróżowanie stanowi obecnie jedną z najważniejszych form kontaktu kulturowego.
W świecie, w którym co roku miliony ludzi opuszczają domy w celach turystycznych,
jesteśmy świadkami zupełnie nowego fenomenu spotkań reprezentantów różnych kultur,
religii i narodowości.
Niniejsza książka, wpisując się w nurt badań relacji hosts and guests (pomiędzy
społecznością gospodarzy-tubylców i gości-turystów), prowadzonych przez
antropologów od lat 70. XX wieku, stawia pytania o znaczenie turystyki w kontaktach
polsko-rosyjskich.
unktem wyjścia dla refleksji jest znane – choć nierzadko nadużywane – pojęcie
„dialogu międzykulturowego”. Termin, który na stałe zagościł w dyskursie
naukowym, stając się poręcznym „listkiem figowym”, zostaje skonfrontowany z
realnością niełatwych, gdyż obarczonych balastem historii i wzajemnych uprzedzeń,
kontaktów Polaków i Rosjan.
Choć turystyka rzadko pojawia się w kontekście analiz stosunków między Polską i
Rosją, to właśnie ona może się okazać mostem łączącym obydwa narody.
Wstęp 11
1. Antropologiczne ujęcie problemu dialogu międzykulturowego w turystyce 21
1.1. Antropologia turystyki – zarys problematyki 21
1.1.1. Rozwój dyscypliny w kontekście innych dziedzin wiedzy 23
1.1.2. Najważniejsze obszary i problemy badawcze 27
1.2. Rola turystyki we współczesnym świecie 37
1.2.1. Turystyka – model życia 37
1.2.2. Turystyka kulturowa 43
1.3. Komunikacja międzykulturowa w naukach humanistycznych 48
1.3.1. Badania komunikacji międzykulturowej 48
1.3.2. Kompetencje międzykulturowe 55
1.4. Dialog międzykulturowy w turystyce 59
1.4.1. Komunikacyjny kontekst turystyki 59
1.4.2. Turystyka w perspektywie dialogicznej 62
2. Rynek turystyki polsko-rosyjskiej 69
2.1. Historia turystyki w Rosji 69
2.1.1. Epoka podróży i początki turystyki masowej w Rosji 69
2.1.2. Turystyka po rewolucji październikowej 81
2.1.3. Turystyka międzynarodowa 90
2.2. Zarys historii polskiej turystyki wyjazdowej do Rosji 94
2.2.1. Czasy Imperium Rosyjskiego 94
2.2.2. Od Października do pierestrojki 97
2.3. Potencjał turystyczny Federacji Rosyjskiej 109
2.3.1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego potencjału turystycznego 109
2.3.2. Główne determinanty rozwoju turystyki w ostatnich latach 114
2.3.3. Stan turystyki przyjazdowej w Rosji 121
2.4. Polska turystyka wyjazdowa do Rosji 124
2.4.1. Rosja jako cel aktywności turystycznej Polaków 124
2.4.2. Ogólna charakterystyka wycieczek do Rosji 130
3. Kulturowy obraz Rosji i Rosjan 135
3.1. Stereotypowy obraz Rosji w świetle badań opinii publicznej 135
3.1.1. Polacy i Rosjanie 135
3.1.2. Stosunki polsko-rosyjskie 143
3.1.3. Rosja i Rosjanie 147
3.2. Czynniki determinujące wyobrażenie turystyczne 151
3.3. Analiza przewodników po Rosji i Sankt Petersburgu 153
3.3.1. Ogólna charakterystyka przewodników po Rosji 153
3.3.2. Szata graficzna i język przewodników 162
3.3.3. Obraz Rosji i Sankt Petersburga 170
3.4. Analiza wybranych artykułów turystycznych na temat Rosji 184
3.4.1. Prasa codzienna 184
3.4.2. Czasopisma 190
3.5. Analiza turystycznego obrazu Rosji w internecie 193
3.5.1. Portal RosjaPL.info 194
3.5.2. Wortal Geozeta.pl 199
3.5.3. Portal Podróże.pl 202
3.6. Narracje podróżnicze a doświadczenie turystyczne – podsumowanie 206
4. Dialog międzykulturowy w kontekście wycieczek do Sankt Petersburga 211
4.1. Charakterystyka wycieczki kulturowej do Sankt Petersburga 211
4.1.1. Korzenie turystyki w Sankt Petersburgu 211
4.1.2. Oferta Sankt Petersburga dla turysty kulturowego 215
4.1.3. Petersburskie propozycje biura podróży „Almatur” – Opole 224
4.2. Profil turystów wyjeżdżających do Sankt Petersburga 230
4.2.1. Charakterystyka demograficzna 230
4.2.2. Preferencje, oczekiwania i źródła wiedzy turystów 233
4.2.3. Sylwetka turystów kulturowych – ocena własna 240
4.3. Sytuacje kontaktów międzykulturowych 242
4.3.1. Kontakt międzykulturowy, czyli spektakl w przestrzeni turystycznej 242
4.3.2. „Scena” 247
4.3.3. „Scenariusz” 257
4.3.4. „Aktorzy” 280
4.4. Dialog międzykulturowy w refleksji turystów 285
4.4.1. Wrażenia a wyobrażenia 286
4.4.2. Kontakty interpersonalne a relacje między narodami 290
4.4.3. Dialog międzykulturowy 297
4.5. Dialog międzykulturowy w refleksji pracowników branży turystycznej 299
4.5.1. Charakterystyka przedstawicieli branży turystycznej 299
4.5.2. Relacje polsko-rosyjskie w kontekście dialogu i turystyki 302
4.5.3. Dialog międzykulturowy 308
Wnioski 311
Bibliografia 319
Spis tabel 335
Spis rycin 336
338 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|