Konkurencyjność działających w Polsce zakładów ubezpieczeń majątkowych w
procesie integracji Polski z Unią Europejską
Autor niniejszego opracowania podjął się próby możliwie szczegółowej oceny
stanu gotowości działających w Polsce zakładów ubezpieczeń majątkowych do
skutecznego konkurowania w UE, wyrażonego poziomem posiadanej konkurencyjności w relacji
do unijnych wymogów rynkowych.
A następnie zmierzał do wyznaczenia kierunków działań dostosowawczych i
określenia warunków, tak wewnętrznych, jak i zewnętrznych względem zakładów
ubezpieczeń, których spełnienie pozwoliłoby sprawnie zniwelować zidentyfikowaną
lukę w poziomie konkurencyjności.
Takie podejście do podejmowanych zagadnień pozwoliło zweryfikować postawione we
wstępie hipotezy badawcze, a jednocześnie zrealizować główny cel niniejszej rozprawy,
którym była identyfikacja i ocena poziomu konkurencyjności działających w Polsce
zakładów ubezpieczeń majątkowych w relacji do wymogów skutecznego konkurowania w Unii
Europejskiej oraz wskazanie kierunków i warunków jej niezbędnego zwiększenia
WSTĘP
Rozdział I
Zjawisko konkurencji a konkurencyjność przedsiębiorstwa
1.1. Zjawisko konkurencji i jego źródła
1.2. Wielowymiarowość zjawiska konkurencji
1.3. Pojęcie i istota konkurencyjności
1.4. Determinanty konkurencyjności
1.5. Znaczenie konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce
1.5.1. Fundamentalne procesy przemian gospodarczych w Polsce .
1.5.2. Konkurencyjność przedsiębiorstw w aspekcie transformacji gospodarki i integracji
z Unią Europejską
1.5.3. Konkurencyjność przedsiębiorstw w aspekcie globalizacji światowej gospodarki
Rozdział II
System kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.1. Model kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.2. Przewaga konkurencyjna jako warunek konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.2.1. Istota przewagi konkurencyjnej
2.2.2. Przewaga konkurencyjna w ujęciu różnych szkół strategicznego myślenia
2.2.3. Parametry przewagi konkurencyjnej
2.3. Potencjał przedsiębiorstwa jako źródło jego konkurencyjności
2.3.1. Składniki potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa
2.3.2. Kluczowe składniki potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa
2.3.3. Potencjał przedsiębiorstwa w układzie sfer funkcjonalno-zasobowych
2.3.4. Potencjał przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej
2.4. Instrumenty konkurowania jako środki kreowania konkurencyjności
2.4.1. Istota, znaczenie i cel stosowania instrumentów konkurowania
2.4.2. Rodzaje i zakres stosowania instrumentów konkurowania
2.5. Pozycja konkurencyjna jako wynik kształtowania konkurencyjności
2.5.1. Pozycja konkurencyjna - wynik czy źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa
2.5.2. Ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Rozdział III
Funkcjonowanie sektora ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.1. Teoretyczne podstawy funkcjonowania ubezpieczeń
3.1.1. Pojęcie i istota ubezpieczeń
3.1.2. Ubezpieczenie jako produkt o charakterze niematerialnym
3.1.3. Klasyfikacja ubezpieczeń
3.1.4. Nadrzędne funkcje i zasady ubezpieczeń gospodarczych
3.1.5. Znaczenie ubezpieczeń majątkowych
3.2. Proces kształtowania się polskiego systemu ubezpieczeń gospodarczych
3.2.1. Transformacja systemu ubezpieczeń gospodarczych w Polsce
3.2.2. Struktura współczesnego systemu ubezpieczeń gospodarczych w Polsce
3.2.3. Proces dostosowywania systemu ubezpieczeń gospodarczych w Polsce do standardów
Unii Europejskiej
3.3. Sytuacja na rynku ubezpieczeń majątkowych w Polsce oraz uwarunkowania jego rozwoju
3.3.1. Sytuacja na rynku ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.3.2. Rynek ubezpieczeń majątkowych w Polsce na tle rynku Unii Europejskiej
3.3.3. Determinanty rozwoju rynku ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.4. Charakterystyka oraz perspektywy rozwoju sektora ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.4.1. Struktura sektora ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.4.2. Stopień koncentracji w sektorze ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.4.3. Kapitał zagraniczny w sektorze ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.4.4. Sytuacja finansowa zakładów ubezpieczeń majątkowych w Polsce
3.4.5. Perspektywy rozwoju sektora ubezpieczeń majątkowych w Polsce
Rozdział IV
Zastosowana metodyka badań i charakterystyka próby badawczej
4.1. Metodyka i procedura badań empirycznych
4.2. Budowa kwestionariusza ankiety i wywiadu
4.3. Metoda ekspertów
4.4. Charakterystyka próby badanych zakładów ubezpieczeń
Rozdział V
Ocena konkurencyjności działających w Polsce zakładów ubezpieczeń
majątkowych
5.1. Poglądy na temat stanu konkurencyjności zakładów ubezpieczeń
majątkowych w Polsce
5.2. Strategiczne zamierzenia zakładów ubezpieczeń majątkowych w Polsce
5.3. Konkurencyjność zakładów ubezpieczeń majątkowych w relacji do warunków
konkurowania na rynku polskim
5.3.1. Zakres i intensywność stosowanych instrumentów konkurowania
5.3.2. Stan stosowanych instrumentów konkurowania
5.3.3. Stan i charakter wewnątrzorganizacyjnych zasobów
5.4. Konkurencyjność zakładów ubezpieczeń majątkowych w relacji do warunków
konkurowania na rynku Unii Europejskiej
5.4.1. Zakres i intensywność stosowanych instrumentów konkurowania
5.4.2. Stan stosowanych instrumentów konkurowania
5.4.3. Stan i charakter wewnątrzorganizacyjnych zasobów
Rozdział VI
Kierunki i determinanty wzrostu konkurencyjności działających w Polsce
zakładów ubezpieczeń majątkowych
6.1. Znaczenie poszczególnych elementów konkurencyjności
6.2. Potrzeba rozwoju posiadanej konkurencyjności
6.1.1. Znaczenie instrumentów konkurowania
6.1.2. Znaczenie wewnątrzorganizacyjnych zasobów
6.2. Działania kształtujące pożądaną konkurencyjność
6.3. Utrudnienia w procesie kształtowania pożądanej konkurencyjności
6.4. Oczekiwania związane z kształtowaniem pożądanej konkurencyjności
6.5. Zewnętrzne uwarunkowania wzrostu konkurencyjności
6.6. Uwarunkowania wzrostu konkurencyjności polskich zakładów ubezpieczeń majątkowych
6.7. Kierunki i warunki kształtowania kluczowych składników konkurencyjności
ZAKOŃCZENIE
LITERATURA
AKTY PRAWNE
SPIS TABEL
SPIS RYSUNKÓW
239 stron, B5, oprawa miękka