Konkurencyjność przedsiębiorstwa - budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w
warunkach globalizacji
Obecna sytuacja ekonomiczna wskazuje, jak wiele więcej niewiadomych. odnośnie tego co
robić, aby być konkurencyjnym na globalizujących się rynkach, jawi się przed
przedsiębiorstwami polskimi, niż przed ich konkurentami z krajów wysoko rozwiniętych.
Książka adresowana jest przede wszystkim do menedżerów i przyszłych menedżerów
(dziś studentów) oraz naukowców zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwami.
Jej celem jednak nie jest - jak w przypadku wielu prac i podręczników z zakresu
zarządzania strategicznego, czy też teorii konkurencji - formułowanie metod i opinii w
zakresie tego, jak przedsiębiorstwo powinno konkurować. Głównym celem jest
poszukiwanie odpowiedzi na pytanie co przedsiębiorstwo ma zrobić, aby w ogóle mogło
konkurować na globalizujących się rynkach, czyli jak stawać się konkurencyjnym
przedsiębiorstwem, jak tworzyć możliwości do bycia konkurencyjnym w warunkach
nieuchronnej globalizacji.
Autor wykorzystał publikowane wyniki badań dotyczące funkcjonowania
przedsiębiorstw, prowadzone w ostatnim dziesięcioleciu przez zespoły w wielu ośrodkach
akademickich i instytutach naukowych i badawczych w Polsce.
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Konkurencyjność przedsiębiorstwa - istota i ogólna charakterystyka zjawiska
Konkurencja, konkurowanie, konkurencyjność
Globalny wymiar współczesnej konkurencji
Istota globalizacji
Ogólne następstwa globalizacji
Globalizacja konkurencji jako wyzwanie dla przedsiębiorstw
Polskie przedsiębiorstwa wobec wyzwań globalizacji
Modele struktury konkurencyjności i zarządzania konkurencyjnością przedsiębiorstwa
ROZDZIAŁ II
Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa
Zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa
Klasyfikacje opisowe zasobów
Struktura potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa i sposoby jego oceny
Elementy składowe potencjału konkurencyjności w układzie sfer funkcjonalno-zasobowych
przedsiębiorstwa
Metodyka oceny składników potencjału konkurencyjnośc
Potencjał konkurencyjności polskich przedsiębiorstw produkcyjnych w kontekście wyzwań
globalizacji
ROZDZIAŁ III
Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
Istota przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Rodzaje przewag konkurencyjnych - trzy kryteria typologii utylitarnej
Skala areny konkurencji
Baza przewagi konkurencyjnej
Czasokres utrzymania osiągniętej przewagi
Poszukiwanie źródeł przewagi konkurencyjnej
Testowanie składników potencjału konkurencyjności
Powrót do źródeł sukcesu
Kluczowe kompetencje, jako źródło przewagi konkurencyjnej
Składniki potencjału konkurencyjności o zasadniczym znaczeniu dla budowy przewagi
konkurencyjnej na współczesnych arenach rynkowych
ROZDZIAŁ IV
Instrumenty konkurowania
Istota, cele i rodzaje instrumentów konkurowania
Struktura instrumentów konkurowania i mechanizm ich działania
Uwarunkowania skuteczności instrumentów konkurowania
Globalizacja a znaczenie i warunki stosowania instrumentów konkurowania
ROZDZIAŁ V
Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa
Istota pozycji konkurencyjnej
Sposoby pomiaru i oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Pozycja konkurencyjna polskich przedsiębiorstw produkcyjnych - próba szacunk
Główne krajowe uwarunkowania pozycji konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ VI
Kierunki i sposoby umacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa
Filozofia podejścia do umacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa
Drogi rozwijania podstaw konkurencyjności przedsiębiorstwa
Samodzielne rozwijanie konkurencyjności
Kooperatywne rozwijanie konkurencyjności
Outsourcing, powiązany z tworzeniem sieci przedsiębiorstw strategiczne
Budowa i umacnianie konkurencyjności przedsiębiorstw polskich
Przewidywane tendencje na arenach konkurencji rynkowej
Projekcja działań umacniających konkurencyjność przedsiębiorstw polskich
Załączniki
Bibliografia
Spis schematów
Spis tabel
463 strony, B5, oprawa miękka