Zniesienie instytucji pozwolenia na budowę a prawo zabudowy nieruchomości gruntowych
12 lutego 2009 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane oraz niektórych innych ustaw. Najważniejszą zmianą w tej ustawie jest
zniesienie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę. Budowa będzie wymagać jedynie
zgłoszenia i będzie można do niej przystąpić jeżeli w terminie 30 dni od dnia
zgłoszenia właściwy organ nie wniesie w drodze decyzji sprzeciwu. Celem badawczym
opracowania jest wszechstronna analiza wpływu zniesienia pozwolenia na budowę na prawo
zabudowy nieruchomości gruntowych. Rozważania zostały oparte na bogatym materiale
normatywnym, na orzecznictwie sądów administracyjnych, Sądu Najwyższego i
Trybunału Konstytucyjnego oraz na źródłach prawa wspólnotowego.
Wstęp
Rozdział I ZAGADNIENIA WSTĘPNE
1. Geneza i ewolucja prawa zabudowy
2. Prawo do zagospodarowania terenu a prawo do jego zabudowy
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Kształtowanie się relacji prawnych między decyzją o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu a pozwoleniem na budowę w pierwszym okresie obowiązywania Prawa
budowlanego z 1994 r
2.3. Wpływ nowelizacji Prawa budowlanego na zmianę relacji między decyzją o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu a pozwoleniem na budowę
2.4. Prawo zabudowy w ujęciu ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym
2.5. Prawo zabudowy w art. 4 znowelizowanego Prawa budowlanego
3. Przykłady ograniczenia prawa zabudowy przez niektóre ustawy szczególne
Podsumowanie
Rozdział II POZWOLENIE NA BUDOWĘ. A KONKRETYZAGA PRAWA ZABUDOWY
NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
1. Uwagi ogólne
2. Wzajemne relacje pomiędzy prawem zabudowy a pozwoleniem na budowę
3. Wpływ legitymacji strony w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę na
możliwość konkretyzacji prawa zabudowy nieruchomości gruntowych
3.1. Strona w sprawach z zakresu Prawa budowlanego według stanu prawnego obowiązującego
przed dniem 11 lipca 2003 r.
3.2. Strona w sprawach o wydanie pozwolenia na budowę we dług stanu prawnego
obowiązującego po dniu 11 lipca 2003 r.
3.3. Wpływ orzecznictwa NSA na legitymacje strony w sprawach o wydanie pozwolenia na
budowę a możliwość konkretyzacji
prawa zabudowy nieruchomości gruntowych
4. Zależność pomiędzy wymogiem uzyskania przez inwestora przed uzyskaniem pozwolenia
na budowę wymaganych przepisami
szczególnymi pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów a możliwością realizacji
prawa zabudowy
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Uwagi szczegółowe
4.3. Spełnienie przez inwestora wymogu wykazania prawa do dysponowania nieruchomością
na cele budowlane (art. 33 ust. 2
pkt 2 Prawa budowlanego) jako warunek realizacji prawa zabudowy a skutki cywilnoprawne
takiej regulacji prawnej
4.4. Wzajemne relacje pomiędzy art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane a art. 33 ust. 2 pkt 1 tej ustawy a realizacja prawa zabudowy
4.5. Wpływ możliwości odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych na treść prawa
zabudowy nieruchomości gruntowych
Rozdział III OGRANICZENIE PRAWA DO ZABUDOWY OBIEKTÓW HANDLOWYCH A POZWOLENIE
NA BUDOWĘ
1. Uwagi wstępne
2. Ustalenie powierzchni sprzedaży jako kryterium realizacji prawa zabudowy obiektu
handlowego
2.1. Stan prawny
2.2. Wykładnia pojęcia "powierzchnia sprzedaży"
Podsumowanie
3. Cechy szczególne postępowania o wydanie zezwolenia na utworzenie
wielkopowierzchniowego obiektu handlowego poprzez pryzmat prawa zabudowy
4. Pozytywna opinia rady gminy oraz sejmiku województwa jako podstawa wydania zezwolenia
na utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego
5. Znaczenie przepisów przejściowych do ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i
działaniu wielkopowierzchniowych obiektów han
dlowych dla możliwości uzyskania pozwolenia na budowę przez inwestora w okresie od 18
września 2007 r. do 11 lipca 2008 r.
5.1. Pojęcie "wszczęcia sprawy" w stanie prawnym obowiązującym od 18
września 2007 r. według ustawy z 11 maja 2007 r. otworzeniu i działaniu
wielkopowierzchniowych obiektów handlowych
5.2. Regulacja unormowana w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i
działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, a unormowanie tej problematyki w
k.p.a.
5.3. Sytuacja prawna inwestora w przypadku złożenia do 17 września 2007 r.
niekompletnego wniosku o pozwolenie na budowę
5.4. Wpływ zawieszenia postępowania o wydanie pozwolenia na budowę na stosowanie
przepisów przejściowych ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu
wielkopowierzchniowych obiektów handlowych
Podsumowanie
Rozdział IV
OGRANICZENIE PRAWA ZABUDOWY ZE WZGLĘDU NA WYMOGI OCHRONY ŚRODOWISKA A PROBLEM
WYELIMINOWANIA Z SYSTEMU PRAWNEGO POZWOLENIA NA BUDOWĘ
1. Analiza stanu prawnego obowiązującego do 15 listopada 2008 r.
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Obowiązki inwestora w przypadku ustalenia wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach
2. Przebieg prac legislacyjnych dotyczących funkcji pozwolenia na budowę w zakresie
ochrony środowiska poprzez pryzmat prawa
do zabudowy
2.1. Problematyka spójności projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz
niektórych innych ustaw (druk nr 1048) z innymi ustawami
2.2. Odesłania oraz zmiany w ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz w komisyjnym projekcie
ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane, oraz niektórych innych ustaw a wymóg
spójności systemu prawa
2.3. Szczególne zmiany legislacyjne w zakresie pozwoleń na budowę wprowadzone przez
art. 140 ustawy z 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
Podsumowanie
2.4. Ocena funkcji komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz
niektórych innych ustaw (druk nr 1048) w zakresie stworzenia spójnego systemu
uproszczenia procesu inwestycyjnego oraz możliwości realizacji prawa zabudowy
2.5. Problematyka wyczerpania w art. 2-33a projektu zawartego w druku 1048 katalogu
niezbędnych zmian innych ustaw, wynikających z nowelizacji Prawa budowlanego zawartego w
art. 1
2.6. Dalszy przebieg prac legislacyjnych w okresie do 31 stycznia 2009 r
2.7. Problematyka zgodności projektu zmiany Prawa budowlane go (druk 1330) z ustawami
środowiskowymi, a prawo do zabudowy nieruchomości gruntowych
2.8. Zgodność projektu zmiany Prawa budowlanego (druk 1330) z dyrektywami
środowiskowymi UE Bibliografia
Orzecznictwo
298 stron, B5, oprawa miękka