|
KOOPETYCJA W ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH DETERMINANTY I DYNAMIKA
ZAKRZEWSKA-BIELAWSKA A. wydawnictwo: PLACET, 2014, wydanie I cena netto: 57.60 Twoja cena 54,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw High-Tech
Determinanty i dynamika
W miarę zawężania się pola konkurencji rośnie znaczenie zasobów niematerialnych i
innowacyjnych zdolności firmy. Zastanowiło więc wielu badaczy jak relacje
międzyorganizacyjne wpływają na rozwój tych zdolności.
Jednym z poglądów wyjaśniających strategię sieci międzyorganizacyjnych jest
paralelizm konkurowania i współpracy. Współpraca oznacza poszukiwanie synergii z tych
relacji i ma miejsce w procesie kreowania dodatkowej wartości w sieci, a konkurencja
dotyczy podziału tej wartości.
Zespalanie się konkurencji i współpracy w jeden typ relacji i interakcji określa
się mianem KOOPETYCJI.
Koopetycja, mimo iż jest zjawiskiem stosunkowo młodym, dynamicznie się rozwija.
Relacje koopetycyjne mają ogromne znaczenie dla strategii rozwoju przedsiębiorstw,
relacji między konkurentami, reguł gry w sektorach oraz dla rozwoju gospodarek
poszczególnych krajów i regionów. Mimo ich istotności, poziom wiedzy dotyczącej ich
uwarunkowań, dynamiki i wpływu na rozwój przedsiębiorstw jest niesatysfakcjonujący.
Dlatego podjęliśmy badania, które mają odpowiedzieć na pytania:
• Jak koopetycja wpływa na rozwój przedsiębiorstw wysokich technologii? i
odwrotnie,
• Jak faza rozwoju przedsiębiorstwa high-tech wpływa na typ relacji
koopetecyjnych? Uzyskane odpowiedzi zawarliśmy w tej pracy i mamy nadzieję, że
posłużą one menedżerom, konsultantom, naukowcom i studentom w dalszym badaniu i
stymulowaniu tych relacji.
Wstęp
1. ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH
Anna Adamik, Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
1.1. Specyfika przedsiębiorstw wysokich technologii
1.2. Istota rozwoju przedsiębiorstw high-tech
1.3. Formy, etapy i czynniki rozwoju przedsiębiorstw wysokich technologii
1.4. Stan, struktura i tendencje rozwojowe firm high-tech w Polsce
2. KOOPETYCJA W ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH
Wojciech Czakon
2.1. Pojęcie i cechy koopetycji
2.2. Typy relacji koopetycyjnych
2.3. Motywy podjęcia koopetycji
2.4. Znaczenie koopetycji dla rozwoju firm high-tech
3. METODYKA BADAŃ EMPIRYCZNYCH
Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
3.1. Cel i zakres badań
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.3.Charakterystyka próby badawczej w badaniach ilościowych
4. DETERMINANTY KOOPETYCJI PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH
Wojciech Czakon, Wojciech Machel
4.1. Zewnętrzne uwarunkowania koopetycji
4.2. Wewnętrzne uwarunkowania koopetycji
4.3. Determinanty koopetycji w praktyce rozwoju firm high-tech
5. STRATEGIA KOOPETYCJI W PRAKTYCE FIRM HIGH-TECH
Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
5.1. Motywy podjęcia współpracy z konkurentami
5.2. Typy relacji koopetycyjnych
5.3. Wybory i preferencje względem koopetytorów
5.4. Korzyści i koszty koopetycji
6. OBSZARY DZIAŁAŃ KOOPERENCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH
Joanna Cygler, Wojciech Machel
6.1. Typologia obszarów kooperencyjnych
6.2. Badania i rozwój
6.3. Zaopatrzenie, sprzedaż i logistyka
6.4. Produkcja i usługi
6.5. Marketing
6.6. Finanse
6.7. Zasoby ludzkie
6.8. Informatyka
7. DYNAMIKA RELACJI KOOPETYCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH
Anna Adamik, Anna Zakrzewska-Bielawska
7.1. Istota dynamiki i modelowania
7.2. Dynamika relacji koopetycyjnych firm high-tech w ujęciu empirycznym
7.3. Kształtowanie relacji koopetycyjnych w przedsiębiorstwach high-tech - ujęcie
modelowe
7.4. Bariery rozwoju relacji koopetycyjnych
8. KOOPETYCJA W ROZWOJU FIRM HIGH-TECH - studia przypadków
8.1. Koopetycja w fazie narodzin - przypadek WiRan Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością
Wojciech Machel
8.2. Koopetycja w fazie wzrostu - przypadek firmy Sensilab Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością - S.K-A.
Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
8.3. Koopetycja w fazie dojrzałości - przypadek COBR POLMATEX-CENARO
Anna Adamik
8.4. Koopetycja w fazie schyłku - przypadek firmy MyNetwork Polska spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością
Wojciech Czakon
Zakończenie
Załącznik 1 Kwestionariusz do badań ankietowych
Załącznik 2 Listy kontrolne dla diagnozy fazy rozwoju przedsiębiorstwa
384 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|