|
GARSTKA WYBRANYCH JAK EDUKACJA UKSZTAŁTOWAŁA DZIEJE ŻYDÓW 70-1492
BOTTICINI M. wydawnictwo: WYD UJ, 2014, wydanie I cena netto: 50.10 Twoja cena 47,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Garstka wybranych
Jak edukacja ukształtowała dzieje Żydów 70-1492
W 70 r. n.e. Żydzi byli ludem rolniczym i niepiśmiennym, zamieszkującym głównie
Ziemię Izraela i Mezopotamię. Do roku 1492 stali się niewielką grupą piśmiennych
mieszkańców miast trudniących się rzemiosłem, handlem, działalnością kredytową i
medycyną, rozproszonych w tysiącach miejsc Starego Świata, od Sewilli po Mangalore. Co
było powodem tej radykalnej zmiany? Książka wskazuje nową odpowiedź na to pytanie,
poddając analizie ekonomicznej główne fakty piętnastu formacyjnych stuleci żydowskiej
historii.
Maristella Botticini i Zvi Eckstein wykazują, wbrew wcześniejszym interpretacjom, że
motorem owej transformacji nie były prześladowania Żydów ani krzywdzące ich
ograniczenia prawne, lecz zmiany zachodzące w samym judaizmie po roku 70 n.e. – w
szczególności pojawienie się nowej normy, która wymagała, by każdy żydowski
mężczyzna czytał i studiował Torę oraz posyłał swoich synów na naukę.
W ciągu następnych sześciu wieków Żydzi, którzy uznali normy judaizmu za zbyt
wymagające, zmieniali religię, przez co żydowski świat się kurczył. Później zaś,
gdy wskutek urbanizacji i rozwoju handlu w nowo powstałych kalifatach muzułmańskich
wzrosło zapotrzebowanie na pracowników w zawodach, w których przydawała się
umiejętność czytania i pisania, Żydzi okazali się ludźmi piśmiennymi wśród niemal
powszechnego analfabetyzmu. Od tego czasu prawie wszyscy Żydzi znajdowali zatrudnienie w
handlu i rzemiośle, a wielu z nich zaczęło się przemieszczać w poszukiwaniu dobrych
okazji do interesu, czego rezultatem było powstanie światowej diaspory.
Książka proponuje nową, przekonującą interpretację jednej z najważniejszych
transformacji, jaka dokonała się w żydowskiej historii, jak również dostarcza
świeżych inspiracji dla rozwijającej się debaty o społecznym i ekonomicznym
oddziaływaniu religii.
Maristella Botticini jest profesorem ekonomii, dyrektorem i członkiem
Innocenzo Gasparini Institute for Economic Research (IGIER) na Uniwersytecie Bocconi w
Mediolanie.
Zvi Eckstein jest kierownikiem Katedry Ekonomiki Pracy Mário
Henrique’a Simonsena na Uniwersytecie Tel Awiwu oraz profesorem i dziekanem Szkoły
Ekonomicznej w Interdyscyplinarnym Centrum Herzliya.
Spis rycin i map
Spis tabel
Przedmowa
Wprowadzenie
1. Lata 70 n.e. –1492: Ilu było Żydów, gdzie i jak mieszkali?
Od Jezusa do Mahometa (I wiek n.e. – rok 622): świat rolników
Od Mahometa do Hulagu-chana (622-1258): rolnicy kupcami
Od Hulagu-chana do Tomasa de Torquemady (1258–1492): koniec złotego wieku
Dzieje Żydów w latach 70 n.e. – 1492: zagadki
2. Czy Żydzi byli prześladowaną mniejszością?
Ograniczenia działalności gospodarczej Żydów
Dyskryminacja podatkowa
Kapitał fizyczny a ruchomy kapitał ludzki
Autosegregacja mniejszości religijnej
Ekonomia niewielkich mniejszości
Podsumowanie
3. Lud Księgi: 200 p.n.e. – 200 n.e.
Od Ezdrasza do Hillela: Świątynia i Tora jako dwa filary judaizmu (500-50 p.n.e.)
Dźwignia judaizmu: edukacja jako norma religijna
Zburzenie Drugiej Świątyni: od ofiar rytualnych do czytania i studiowania Tory
Dziedzictwo judaizmu rabinicznego: Miszna i powszechna edukacja elementarna (10 n.e. –
200)
Judaizm i edukacja: niezwykły związek w świecie Miszny
4. Ekonomia hebrajskiej edukacji w świecie rolników
Żydowscy rolnicy około 200 roku: heterogeniczność i możliwości wyboru
Teoria ekonomiczna: przewidywania
Teoria ekonomiczna: hipotezy
Życie galilejskiej wsi około 200 roku w świetle teorii
Aneks 4A: Model formalny edukacji i konwersji rolników
5. Żydzi w epoce talmudycznej, 200–650: „niewielu wybranych”
Wzrost piśmienności w społeczności rolników
Konwersje wśród żydowskich rolników
Podsumowanie
6. Od rolników do kupców, 750–1150
Ekonomia hebrajskiego wykształcenia w świecie kupców
Złoty wiek piśmiennych Żydów w kalifatach muzułmańskich
Podsumowanie
Aneks 6A: Model formalny edukacji i konwersji kupców
7. Wykształceni Żydzi wędrują 800–1250
Poprzednicy Marca Polo
Migracja Żydów na terytorium kalifatów muzułmańskich
Migracja Żydów bizantyńskich
Migracja Żydów do chrześcijańskiej Europy i na jej obszarze
Przemieszczanie się żydowskiego centrum religijnego
Podsumowanie
8. Segregacja czy wybór? Od kupców do pożyczkodawców, 1000-1500
Ekonomia pieniądza i kredytu w średniowiecznej Europie
Pożyczki żydowską specjalnością: hipotezy
Dynamika działalności kredytowej Żydów w średniowiecznej Europie
Działalność kredytowa Żydów w średniowiecznych Włoszech: analiza szczegółowa
Postawy wobec pożyczania pieniędzy
Fakty i konkurencyjne hipotezy
Od kupców do kredytodawców: przewaga komparatywna w warunkach złożonych
współzależności
Aneks 8A: Przywilej dla Żydów z Wiednia
9. Inwazja mongolska: czy judaizm może przetrwać upadek handlu i gospodarki
miejskiej?
Podbój muzułmańskiego Bliskiego Wschodu przez Mongołów
Warunki społeczno-gospodarcze na Bliskim Wschodzie pod panowaniem Mongołów
Demografia Żydów pod panowaniem Mongołów i mameluków: eksperyment
Dlaczego judaizm nie mógł przetrwać upadku handlu i gospodarki miejskiej
Podsumowanie
10. Od roku 1492 do dzisiaj: otwarte pytania
Obraz światowej populacji Żydów około 1492 roku
Historia Żydów w latach 70 n.e. – 1492: epilog
Trajektoria historyczna Żydów w ciągu ostatnich 500 lat
Trwałość struktury zawodowej Żydów
Apendyks
Bibliografia
Indeks
344 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|