|
STUDIA NAD CZYTELNOŚCIĄ KROJÓW PISMA I PARAMETRAMI CICHEGO CZYTANIA U POLSKICH UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
WOLAŃSKI A. wydawnictwo: ELIPSA, 2021, wydanie Icena netto: 79.35 Twoja cena 75,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Studia nad czytelnością
krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich
uczniów z dysleksją
Problematyka
czytania – także w kontekście trudności w opanowaniu tej
umiejętności przez dzieci z dysleksją – pozostaje od lat w
polu zainteresowań badaczy reprezentujących rozmaite dziedziny nauki.
Przede wszystkim sprawność ta stanowi obiekt analiz dokonywanych przez
pedagogów, psychologów, lingwistów,
psycholingwistów i logopedów.
W
niniejszej monografii przedmiotem badań własnych są czytelność
krojów pisma oraz parametry cichego czytania u polskich
uczniów z dysleksją rozwojową. Pierwszym głównym
celem badań było sprawdzenie, które spośród
ogólnie dostępnych krojów pisma używanych w druku
i na nośnikach elektronicznych oraz krojów zaprojektowanych
specjalnie dla osób dyslektycznych są mniej, a
które bardziej czytelne dla polskich uczniów w
wieku 12–16 lat ze stwierdzoną dysleksją rozwojową.
Dodatkowym celem analiz, który wykraczał poza obszar
eksperymentu, było ustalenie, jakie cechy morfologiczne badanych
krojów pisma decydują o ich czytelności. Drugim
głównym celem badań było ustalenie parametrów
cichego czytania tekstów polskojęzycznych u
uczniów dyslektycznych w wieku 12–16 lat.
Książka stanowi typową monografię naukową poświęconą czytelności
krojów pisma w kontekście procesu czytania ze zrozumieniem.
Choć formalnie ma wiele cech wykładu akademickiego, to w treści stara
się być pragmatyczna. Charakterystyka procesu czytania,
omówienie znaków pisma w systemie języka i w
tekście typograficznym, w końcu opis morfologii i stylistyki
łacińskiego pisma typograficznego dokonywane są zarówno z
poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia.
Książka ma charakter interdyscyplinarny. Daje szerokie spojrzenie na
neurobiologiczny aspekt procesu czytania. Stanowi także kompendium
wiedzy na temat krojów pisma i klasyfikacji jego odmian.
Publikacja łączy zagadnienia językoznawcze (grafematyka i grafetyka),
logopedyczne (zaburzenia czytania) oraz typograficzne (cechy
strukturalne i morfologia pisma). Dużą wartością pracy jest jej
komponent eksperymentalny Są to pierwsze na polskim gruncie badania
okulograficzne, które poddają analizie czytelność
krojów pisma wśród uczniów z dysleksją
rozwojową.
Wstęp
13
1. Czytelność polskojęzycznego tekstu typograficznego dla dzieci i
młodzieży w perspektywie badawczej i
normalizacyjno-edytorskiej
. 16
2. Przedmiot badań własnych oraz zakres
opracowania
24
3. Konwencje
zapisu
31
Podziękowania
. 33
CZĘŚĆ PIERWSZA. Analiza i krytyka
piśmiennictwa
. 35
Wprowadzenie
. 36
ROZDZIAŁ 1. Proces
czytania w normie i patologii – perspektywa
transdyscyplinarna
37
1.1. Istota wizualnego przetwarzania
języka
38
1.2. Neurobiologiczne uwarunkowania procesu
czytania
. 44
1.3. Psycholingwistyczne modele procesu
czytania
59
1.4. Aktywność okulomotoryczna w procesie
czytania
. 70
1.5. Formy i style lektury, tempo oraz techniki
czytania
82
1.6. Symptomatologia i patomechanizm zaburzeń procesu czytania u
osób z dysleksją rozwojową, hiperleksją i
aleksją
94
ROZDZIAŁ 2. Pismo
i jego znaki w systemie języka i w tekście (typo)graficznym
120
2.1. Grafematyka i grafetyka jako subdyscypliny
językoznawcze
121
2.2. Pismo w ujęciu grafematycznym i
grafetycznym
123
2.3. Jednostki pisma alfabetycznego i tekstu
(typo)graficznego
. 129
2.4. Grafemy w piśmie
alfabetycznym
. 136
2.5. Alografy pozycyjne, ortograficzne i fakultatywne w piśmie
alfabetycznym 143
2.6. Reguły odpowiedniości grafem–fonem na przykładzie języka
polskiego 147
2.7. Grafematyczne cechy dystynktywne podstawowych grafemów
pisma
łacińskiego
162
2.8. Czytelność łacińskiego pisma typograficznego i złożonego nim
tekstu . 169
ROZDZIAŁ 3. Morfologia
łacińskiego pisma typograficznego w ujęciu
grafetycznym
. 196
3.1. Geometria łacińskiego pisma
typograficznego
196
3.2. Elementy budowy liter pisma typograficznego i ich tradycyjne
nazwy 201
3.3. Cechy strukturalne krojów łacińskiego pisma
typograficznego
208
3.3.1. Kroje szeryfowe i
bezszeryfowe
208
3.3.2. Kroje jedno- i
dwuelementowe
213
3.3.3. Kroje proporcjonalne i
nieproporcjonalne
. 215
3.3.4. Całkowita wysokość kroju pisma oraz wysokość minuskuły i
majuskuły . 216
3.3.5. Dukt i rytm kroju
pisma
218
3.3.6. Ciężar optyczny kroju
pisma
219
3.4. Cechy graficzne odmian krojów łacińskiego pisma
typograficznego
. 220
3.4.1. Grubość, szerokość i pochylenie znaków
pisma
220
3.4.2. Matryca wariantów kroju
pisma
. 225
3.4.3. Warianty graficzne krojów w różnych
przedziałach stopnia pisma 226
3.4.4. Stylistyczne warianty
glifów
. 228
ROZDZIAŁ 4. Klasyfikacja
i charakterystyka odmian stylowych pisma dziełowego
. 231
4.1. Przegląd najważniejszych współczesnych klasyfikacji
odmian stylowych pisma
typograficznego
232
4.1.1. Klasyfikacja F. Thibaudeau (Francja,
1924)
234
4.1.2. Klasyfikacja M. Voxa i Association Typographique Internationale
(Francja, 1952,
1962–2021)
235
4.1.3. Klasyfikacja A. Novaresego (Włochy,
1957)
237
4.1.4. Klasyfikacja H. Zapfa i W. Wengena oraz Deutschen Instituts
für Normung (Niemcy,
1964)
238
4.1.5. Klasyfikacja British Standards Institution (Wielka Brytania,
1967) 239
4.1.6. Klasyfikacja Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości
(Polska,
1973)
. 240
4.1.7. Klasyfikacja J. Solpery (Czechosłowacja,
1977)
. 241
4.1.8. Klasyfikacja Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu
Poligraficznego (Polska,
1977)
. 242
4.1.9. Klasyfikacja R. Bringhursta (Kanada,
1992)
242
4.1.10. Klasyfikacja pism drukarskich ART (Polska,
1993)
. 243
4.1.11. Klasyfikacja H.P. Willberga (Niemcy,
2001)
245
4.1.12. Klasyfikacja C. Dixon (Wielka Brytania,
2001)
. 246
4.2. Odmiany stylowe łacińskich krojów dziełowych
– próba klasyfikacji własnej
248
4.2.1. Kroje dziełowe ogólnego przeznaczenia
(antykwy)
. 250
4.2.1.1. Antykwa wczesnorenesansowa (wenecka,
humanistyczna) 253
4.2.1.2. Antykwa późnorenesansowa (francuska,
aldyńska) .
255
4.2.1.3. Antykwa barokowa
(niderlandzka)
256
4.2.1.4. Antykwa
klasycystyczna
258
4.2.1.5.
Egipcjanka
. 259
4.2.1.6.
Neogrotesk
. 262
4.2.1.7. Grotesk
amerykański
263
4.2.1.8. Grotesk
geometryczny
. 265
4.2.1.9. Grotesk
humanistyczny
266
4.2.1.10. Antykwy dwuelementowe
modyfikowane
. 267
4.2.1.10.1. Antykwa
szkocka
267
4.2.1.10.2. Antykwa typu
klarendon
. 269
4.2.1.10.3. Antykwy bezszeryfowe lub z szeryfami
skrytymi . 270
4.2.2. Kroje dziełowe specjalnego
przeznaczenia
. 271
4.2.3. Kroje dziełowe
martwe
. 273
4.2.3.1. Kroje łamane (gotyckie i
postgotyckie)
. 274
4.2.3.1.1.
Tekstura
275
4.2.3.1.2.
Rotunda
276
4.2.3.1.3.
Szwabacha
277
4.2.3.1.4.
Fraktura
278
4.2.3.2. Kroje gaelickie
(insularne)
283
CZĘŚĆ DRUGA. Metodologiczne podstawy
badań własnych
285
Wprowadzenie
. 286
ROZDZIAŁ 5. Metodologia
eksperymentalno-instrumentalnych badań czytelności krojów
pisma u uczniów z dysleksją
287
5.1. Model badań i jego
uzasadnienie
. 287
5.2. Etapy postępowania
eksperymentalnego
. 288
5.3. Przedmiot i cele
badań
291
5.4. Pytania
badawcze
292
5.4.1. Pytanie
główne
292
5.4.2. Pytania
szczegółowe
292
5.5. Hipotezy
badawcze
. 293
5.5.1. Hipoteza
główna
. 293
5.5.2. Hipotezy
szczegółowe
294
5.6. Zmienne i wskaźniki
pomiaru
. 294
5.7. Metoda analizy
statystycznej
. 296
5.7.1. Analiza danych
statystycznych
. 296
5.7.2. Wizualna prezentacja danych
statystycznych
. 297
5.7.3. Procedura weryfikacji hipotez
badawczych
298
5.8. Organizacja i przebieg
eksperymentu
. 300
5.9. Charakterystyka badanych
osób
307
5.10. Charakterystyka materiału
badawczego
. 308
5.10.1. Kroje pisma poddawane badaniom na
czytelność
. 310
5.10.2. Warstwa językowa tekstu przeznaczonego do
czytania
317
5.10.3. Warstwa typograficzna tekstu przeznaczonego do
czytania
324
CZĘŚĆ TRZECIA. Analiza wyników
badań własnych i ich interpretacja
. 333
Wprowadzenie
. 334
ROZDZIAŁ 6. Kompleksowa
analiza formy strukturalno-graficznej krojów pisma
poddawanych badaniom na czytelność
. 335
6.1. Złożoność minuskuły i majuskuły polskiego alfabetu
narodowego
. 335
6.2. Opis i porównanie podstawowych cech strukturalnych
krojów pisma poddawanych badaniom na
czytelność
343
6.2.1. Antykwa
Półtawskiego
343
6.2.2.
Arial
. 344
6.2.3.
Baskerville
344
6.2.4. Comic Sans
MS
345
6.2.5. Courier
New
346
6.2.6.
Doferm
. 346
6.2.7. Fraktur
BT
347
6.2.8.
Garamond
348
6.2.9.
Georgia
348
6.2.10.
Lato
349
6.2.11.
OpenDyslexic
. 350
6.2.12.
Tahoma
350
6.2.13. Times New
Roman
. 351
6.2.14.
Verdana
352
6.3. Analiza porównawcza szczegółowych cech
strukturalnych krojów pisma poddawanych badaniom na
czytelność
354
6.3.1. Całkowita wysokość kroju
pisma
. 355
6.3.2. Wysokość
majuskuły
. 357
6.3.3. Wysokość
minuskuły
. 358
6.3.4. Wysokość wydłużeń górnych i dolnych
liter
. 360
6.3.5. Grubość trzonów
liter
361
6.3.6. Kontrast kresek grubych i cienkich w krojach
dwuelementowych . 363
6.3.7. Szerokość znaku
pisma
. 364
6.3.8. Szerokość spacji międzywyrazowej i świateł
międzyliterowych . 366
6.4. Odróżnialność wybranych liter w krojach pisma
poddawanych badaniom na
czytelność
369
ROZDZIAŁ 7. Czytelność
krojów pisma w badaniu
eksperymentalno-instrumentalnym
. 373
7.1. Rozumienie
tekstu
373
7.2. Czytelność krojów mierzona łącznym czasem czytania oraz
czasem i liczbą
fiksacji
375
7.2.1. Łączny czas
czytania
. 375
7.2.2. Łączny czas
fiksacji
378
7.2.3. Liczba
fiksacji
. 380
7.2.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności
krojów
pisma
. 383
7.3. Czytelność grup krojów
pisma
. 388
7.3.1. Kroje szeryfowe i
bezszeryfowe
388
7.3.2. Kroje jedno- i
dwuelementowe
388
7.3.3. Kroje proporcjonalne i
nieproporcjonalne
. 389
7.3.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności grup
krojów
pisma 390
7.4. Subiektywna ocena czytelności krojów pisma w świetle
wyników badań
instrumentalnych
393
7.4.1. Kroje pisma najbardziej i najmniej czytelne w subiektywnej
ocenie
badanych
. 393
7.4.2. Związek pomiędzy subiektywną oceną krojów pisma a ich
czytelnością
obiektywną
. 395
7.4.3. Dyskusja wyników dotyczących subiektywnej oceny
krojów pisma 398
7.5. Czytelność pism typograficznych a wiek, płeć i korekcja
okularowa
399
7.5.1. Wiek badanych
uczniów
399
7.5.2. Płeć badanych
uczniów
. 401
7.5.3. Korekcja okularowa u badanych
uczniów
402
7.5.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności
krojów pisma w kontekście wieku, płci i korekcji
okularowej
. 403
ROZDZIAŁ 8.
Parametry cichego czytania tekstu łatwego u uczniów z
dysleksją
rozwojową
405
8.1. Średnie tempo czytania cichego – analiza i dyskusja
wyników
405
8.2. Średni czas fiksacji podczas czytania cichego – analiza
i dyskusja wyników . 407
8.3. Średni czas sakkad podczas czytania cichego – analiza i
dyskusja wyników . 410
8.4. Średni zakres fiksacji podczas czytania cichego –
analiza i dyskusja wyników . 413
Podsumowanie wyników badań własnych oraz wnioski
aplikatywne
. 417
Aneks
. 427
Załącznik 1. Arkusz testu badającego rozumienie czytanych
fragmentów tekstu . 428
Załącznik 2. Kwestionariusz subiektywnej oceny czytelności badanych
krojów pisma . 429
Załącznik 3. Materiał językowy i typograficzny poddawany badaniom w
eksperymencie
. 430
A. Fragment 1. (krój Garamond, skala: 1 :
1)
. 430
B. Fragment 2. (krój Arial, skala: 1 :
1)
. 431
C. Fragment 3. (krój Baskerville, skala: 1 :
1)
. 432
D. Fragment 4. (krój Courier New, skala: 1 :
1)
433
E. Fragment 5. (krój Georgia, skala: 1 :
1)
434
F. Fragment 6. (krój Lato, skala: 1 :
1)
435
G. Fragment 7. (krój Times New Roman, skala: 1 :
1)
436
H. Fragment 8. (krój Tahoma, skala: 1 :
1)
437
I. Fragment 9. (krój Antykwa Półtawskiego, skala:
1 :
1)
438
J. Fragment 10. (krój Verdana, skala: 1 :
1)
. 439
K. Fragment 11. (krój Doferm, skala: 1 :
1)
. 440
L. Fragment 12. (krój Comic Sans MS, skala: 1 :
1)
441
M. Fragment 13. (krój OpenDyslexic, skala: 1 :
1)
. 442
N. Fragment 14. (krój Fraktur BT, skala: 1 :
1)
443
Bibliografia
445
Summary
475
Spis
rycin
481
Spis
tabel
489
492
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|