wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DETERMINANTY PRZEŻYWALNOŚCI MIKRO I MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW W POLSCE


PTAK-CHMIELEWSKA A.

wydawnictwo: SGH, 2016, wydanie I

cena netto: 64.80 Twoja cena  61,56 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Determinanty przeżywalności mikro i małych przedsiębiorstw w Polsce


Tematyka przeżywalności przedsiębiorstw (firms survival) jest na gruncie polskiej literatury zagadnieniem względnie nowym, inaczej niż w literaturze zachodnioeuropejskiej i amerykańskiej, w której jest ono stosunkowo dobrze rozpoznane. Pierwsze prace na ten temat pojawiły się już ponad 30-40 lat temu i były związane zarówno z przeżywalnością przedsiębiorstw dużych, dla których informacje były łatwiej dostępne, jak i firm małych oraz mikro. Informacje o przedsiębiorstwach mikro i małych zawsze była dość ograniczone, co wynika z charakteru działalności tych jednostek i ich znaczenia w gospodarce.

Z jednej strony podkreśla się, że SME (Small and Medium Enterprises) można uznać za driving forces, czyli siły napędowe rozwoju gospodarczego, ale z drugiej - badania nad tymi jednostkami są dość ograniczone, a w związku z tym kierujące nimi mechanizmy i motywacje nie są do końca znane. Zależność małego przedsiębiorstwa od osoby przedsiębiorcy jest dużo większa niż ma to miejsce w dużej korporacji. Zachowanie i przyczyny sukcesu dużych firm na rynku są opisywane głównie przez teorie industrialne, wywodzące się z teorii konkurencji i teorii zachowań rynkowych. Natomiast przyczyny sukcesu lub porażki przedsiębiorstw mikro i małych są silnie uwarunkowane zachowaniem i potencjałem przedsiębiorcy - głównego właściciela. Jego cechy są często wyjaśniane za pomocą mechanizmów i teorii behawioralnych, ewolucyjnych czy swoistej teorii ekologicznej. Sama osoba przedsiębiorcy i jego udział w przeżywalności przedsiębiorstw są wyjaśniane z kolei przy pomocy teorii kapitału ludzkiego i kapitału społecznego.

W Polsce próby objaśniania przyczyn wyższej lub niższej przeżywalności przedsiębiorstw i stojących za tym mechanizmów są podejmowane od niedawna. Często w badaniach stosuje się podejście teorii ekologicznej, odwołujące się do mechanizmów tzw. liability of smallness czy liability of newness, które uzasadniają sukces lub porażkę firmy jej wiekiem i wielkością. Firmy duże i starsze mają zdecydowanie większe szanse na przetrwanie. Jednocześnie podkreśla się rolę niszy rynkowych, na których większe szanse mają przedsiębiorstwa małe, elastycznie dostosowujące się do szczególnych wymagań rynku, na którym największą rolę odgrywa specyfika towaru i produktu, a nie jego ilość.

Wprowadzenie

Rozdział 1. Wprowadzenie do tematu przeżywalności przedsiębiorstw

1.1. Przeżywalność przedsiębiorstw - podstawowe pojęcia i definicje
1.2. Przegląd teorii dotyczących przeżywalności przedsiębiorstw
1.3. Determinanty przeżywalności przedsiębiorstw w świetle literatury przedmiotu
1.3.1. Czynniki na poziomie rynku i branży
1.3.2. Czynniki na poziomie przedsiębiorstwa
1.4. Przegląd modeli stosowanych w literaturze do analizy przeżywalności przedsiębiorstw
1.5. Cel i zakres pracy, hipotezy badawcze

Rozdział 2. Metody i modele analizy historii zdarzeń w przeżywalności przedsiębiorstw

2.1. Podstawowe definicje w analizie historii zdarzeń
2.2. Podstawowe modele: nieparametryczne (tablice trwania życia), parametryczne (w tym, piecewise constant) i semiparametryczne (proportional hazards)
2.2.1. Modele nieparametryczne - tablice trwania życia
2.2.2. Modele parametryczne
2.2.3. Modele semiparametryczne
2.3. Modele ryzyka konkurencyjnego
2.4. Modele z nieobserwowalną heterogenicznością i modele dla danych skorelowanych (modele z efektem stałym i losowym)
2.5. Modele dla czasu dyskretnego
2.6. Podsumowanie

Rozdział 3. Badanie panelowe przedsiębiorstw małych i mikro w Polsce - historia, podstawowe założenia, wyniki

3.1. Badanie panelowe prowadzone przez GUS
3.2. Opis próby wykorzystanej w badaniu przeżywalności przedsiębiorstw
3.3. Struktura przedsiębiorstw w próbie

Rozdział 4. Wyniki estymacji modeli nieparametrycznych analizy historii zdarzeń na próbie przedsiębiorstw małych i mikro powstałych w 2004 r.

4.1. Przedsiębiorstwa ogółem - charakterystyka zmiennych
4.2. Funkcje przeżycia dla charakterystyk przedsiębiorstwa
4.3. Funkcje przeżycia dla charakterystyk przedsiębiorcy
4.4. Podsumowanie wyników

Rozdział 5. Wyniki estymacji modeli parametrycznych analizy historii zdarzeń na próbie przedsiębiorstw małych i mikro powstałych w 2004 r.

5.1. Modele parametryczne dla charakterystyk przedsiębiorstwa
5.2. Modele parametryczne dla charakterystyk przedsiębiorcy
5.3. Podsumowanie wyników

Rozdział 6. Wyniki estymacji modeli semiparametrycznych analizy historii zdarzeń na próbie przedsiębiorstw małych i mikro powstałych w 2004 r.

6.1. Semiparametryczny model Coxa ze zmiennymi zależnymi od czasu
6.2. Model semiparametryczny regresji Coxa z nieobserwowalną heterogenicznością, dla danych skorelowanych panelowych
6.3. Modele dla danych skorelowanych dla czasu dyskretnego
6.4. Podsumowanie wyników

Podsumowanie
Bibliografia

230 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022