| 
  
 ADMINISTRACJA UCZELNI W DOBIE PANDEMII
 GÓRAK-SOSNOWSKA K. TOMASZEWSKA L. RED.   wydawnictwo: SGH, 2022, wydanie Icena netto: 56.70  Twoja cena  53,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Administracja uczelni w dobie
pandemii
 Publikacja
składa się z czterech części, z których każda nawiązuje do
wyszczególnionych na początku pojęć, tj. cyfryzacji lub
współpracy w dobie pandemii COVID-19. Zaczynamy od tego, do
czego zdążyliśmy się już poniekąd przyzwyczaić, czyli od pandemii
COVID-19 na uczelniach. W literaturze sporo badań dotyczy nauczania
zdalnego, dobrostanu studentów i nauczycieli akademickich,
ale stosunkowo rzadko ich przedmiotem są pracownicy administracji.
Rozdział Katarzyny Górak-Sosnowskiej i Lidii Tomaszewskiej
Zarządzanie uczelnią w warunkach COVID-19. Perspektywa
pracowników niebędących nauczycielami akademickimi może
wypełnić tę lukę. Kolejny rozdział dotyczy obsługi studentów
w dobie pandemii. Magdalena Kukuła łączy perspektywę
studentów z własnymi doświadczeniami pracownika zajmującego
się obsługą toku studiów w opracowaniu Realizacja
administracyjnej obsługi toku studiów i jej ocena przez
studentów w czasie pandemii COVID-19. Część pierwszą
monografii zamyka rozdział Aleksandry Matukin-Szumlińskiej na temat
Praktyki zawodowe w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania
uczelni w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19. Uwagi krytyczne wobec stanowiska Polskiej Komisji
Akredytacyjnej w sprawie osiągania i weryfikacji efektów
uczenia się przypisanych do praktyk zawodowych, który
jedynie sygnalizuje złożoną problematykę zmian przepisów
prawnych wywołanych pandemią. 
 
Druga
część publikacji poświęcona jest cyfryzacji. Rozpoczyna ją przegląd
stopnia i zaawansowania cyfryzacji obsługi procesu dydaktycznego na
uczelniach dokonany przez Katarzynę Górak-Sosnowską i Ewę
Wiśniewską w rozdziale Cyfryzacja obsługi procesu dydaktycznego na
uczelniach: konieczność czy skutek uboczny pandemii COVID-19. Kolejne
dwa rozdziały zawierają sporą dawkę futuryzmu. Kinga Sabina Zielińska
podjęła temat Szkolnictwo wyższe wobec wyzwań związanych z rozwojem
sztucznej inteligencji w dużej mierze na podstawie doświadczeń
zachodnich firm i uczelni. Patrzymy na niego z nadzieją, zwłaszcza że
tekst kolejny - Anny Krejner-Noweckiej Cyfryzacja procesu komunikacji
ze studentami na uczelni - zawiera przykłady dotyczące polskich uczelni. 
 
Trzeci
blok tematyczny poświęcony jest głównie problematyce
współpracy. W rozdziałach podjęto tę problematykę z
dwóch stron - niektóre ukazują czynniki sukcesu,
inne zaś niczym w krzywym zwierciadle uwydatniają bolączki polskich
uczelni. Justyna Maciąg omawia doskonalenie stylu
przywództwa, oferując przegląd koncepcji, a także praktyczne
wskazówki dla kierowników jednostek
administracyjnych uczelni w rozdziale Lider w administracji uczelni -
doskonalenie stylu przywództwa za pomocą koncepcji Lean
Leadership. Anna Mielczarek-Taica przedstawia wyniki badania
zrealizowanego wśród pracowników
administracyjnych, w którym jako temat poboczny, ale - jak
się okazało - niezwykle ważny, pojawiło się zaufanie. Jej tekst
Znaczenie zaufania wśród pracowników
administracyjnych uczelni dotyczy nie tylko poczucia zaufania, lecz
także szerszego problemu miejsca pracowników
administracyjnych w strukturze uczelni - wątku, który
niejednokrotnie pojawiał się na łamach publikacji z tej serii (i
niestety nadal wybrzmiewa na łamach kolejnych rozdziałów).
Obraz dopełnia rozdział Anny Cybulko Mobbing w środowisku akademickim -
próba definicji zjawiska i charakterystyki jego uwarunkowań,
w którym omówione zostało zjawisko analizowane
dotychczas niemal wyłącznie w kontekście nauczycieli akademickich. 
 
Czwarta
część publikacji przedstawia dobre praktyki w zarządzaniu procesami
administracyjnymi na uczelniach, przy czym w dużej mierze dotyczą one
działalności dydaktycznej. Justyna Jaskólska w oparciu o
badania własne odniosła się do tego zagadnienia w rozdziale
Wykorzystanie i rozwój kapitału ludzkiego jako działanie
wspomagające kształtowanie wizerunku publicznych uczelni zawodowych.
Tak jak pracownicy uczelni czy pracownicy administracyjni rzadko kiedy
stają się przedmiotem badań (wbrew pozorom ta książka jest wyjątkiem od
reguły), tak i publiczne uczelnie zawodowe rzadko kiedy znajdują swoje
miejsce w dyskusjach na temat szkół wyższych. Z tego powodu
rozdział ma podwójną wartość, ponieważ próbuje
zmienić ten stan rzeczy i dotyka mniej rozpoznanego segmentu
szkolnictwa wyższego. Tekst Anny Stoczkiewicz i Katarzyny Guły jest nam
instytucjonalnie szczególnie bliski, autorki są bowiem
członkiniami Stowarzyszenia Forum Dziekanatów. Rozdział
Uczelniane Forum Dziekanatów Politechniki Warszawskiej jako
przykład zinstytucjonalizowanej współpracy
dziekanatów powstał niejako na kanwie i z inspiracji ideą
Forum Dziekanatów. Warto wspomnieć, że pracownicy
dziekanatów Politechniki Warszawskiej spotkali się
gremialnie podczas I Ogólnopolskiego Forum
Dziekanatów w Szkole Głównej Handlowej w
Warszawie w grudniu 2017 r. i doszli do wniosku, że warto działać razem
- 3 lata później zostało powołane Uczelniane Forum
Dziekanatów Politechniki Warszawskiej. Część czwartą zamyka
rozdział Jacka Lewickiego Zapewnianie jakości kształcenia w szkołach
doktorskich - wybrane zagadnienia, który przenosi nas ponad
sprawy stricte dziekanatowe ku studiom III stopnia. 
 
(fragment
Wprowadzenia) 
 Wprowadzenie 
 
COVID-19
NA UCZELNIACH 
 
Katarzyna Górak-Sosnowska, Lidia Tomaszewska 
Zarządzanie uczelnią w warunkach COVID-19. Perspektywa
pracowników niebędących nauczycielami akademickimi 
 
Magdalena Kukuła 
Realizacja administracyjnej obsługi toku studiów i jej ocena
przez studentów w czasie pandemii COVID-19 
 
Aleksandra Matukin-Szumlińska 
Praktyki zawodowe w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania
uczelni w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19. Uwagi krytyczne wobec stanowiska Polskiej Komisji
Akredytacyjnej w sprawie osiągania i weryfikacji efektów
uczenia się przypisanych do praktyk zawodowych 
 
TECHNIKI
INFORMATYCZNE W SŁUŻBIE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 
 
Katarzyna Górak-Sosnowska, Ewa Wiśniewska 
Cyfryzacja obsługi procesu dydaktycznego na uczelniach: konieczność czy
skutek uboczny pandemii COVID-19? 
 
Kinga Sabina Zielińska 
Szkolnictwo wyższe wobec wyzwań związanych z rozwojem sztucznej
inteligencji 
 
Anna Krejner-Nowecka 
Cyfryzacja procesu komunikacji ze studentami na uczelni 
 
SPRAWY
PRACOWNICZE - WYZWANIA I TRUDNOŚCI 
 
Justyna Maciąg 
Lider w administracji uczelni - doskonalenie stylu
przywództwa za pomocą koncepcji Lean Leadership 
 
Anna Mielczarek-Taica 
Znaczenie zaufania wśród pracowników
administracyjnych uczelni 
 
Anna Cybulko 
Mobbing w środowisku akademickim - próba definicji zjawiska
i charakterystyki jego uwarunkowań 
 
DOBRE
PRAKTYKI W ZARZĄDZANIU PROCESAMI ADMINISTRACYJNYMI 
 
Justyna Jaskólska 
Wykorzystanie i rozwój kapitału ludzkiego jako działanie
wspomagające kształtowanie wizerunku publicznych uczelni zawodowych 
 
Anna Stoczkiewicz, Katarzyna Guła 
Uczelniane Forum Dziekanatów Politechniki Warszawskiej jako
przykład zinstytucjonalizowanej współpracy
dziekanatów 
 
Jacek Lewicki 
Zapewnianie jakości kształcenia w szkołach doktorskich - wybrane
zagadnienia 
 
Noty o Autorkach i Autorze 
 277
stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |