|

BUDOWANIE NOWOCZESNEJ POLIS
ONISZCZUK J. wydawnictwo: SGH, 2014, wydanie Icena netto: 121.50 Twoja cena 115,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Budowanie nowoczesnej polis
Powszechnie
wyrażana bywa wiedza lub przeczucie, że kończy się pewna epoka, ale
bardzo zamglona i rozmazana jest architektura nadchodzącego świata.
Targani różnymi niepokojami są ludzie i ich państwa,
zagłuszane są refleksje egzystencjalne i rozważania humanistyczne,
słabnie obecność w relacjach społecznych tradycyjnych pojęć
sprawiedliwości, współpracy, zaufania czy godności. W
książce podjąłem kilka zagadnień dotyczących państwa i związanych z nim
"kwestii ludzkich". Nawiązują one do doświadczeń przeszłości i tego, co
się wykształca na przyszłość, chociaż więcej uwagi poświęcono
różnym niedoskonałościom rzeczywistości związanej z
państwem. W opracowaniu wykorzystałem treści zawarte w wielu wybranych
artykułach czy rozdziałach książek z lat 2001-2014. I właśnie
próba opisania różnych zagadnień w perspektywie
niedoskonałości państwa jest nicią łączącą, uzasadniającą sięgnięcie po
nie. Moim celem było pewne uzupełnienie wielu problemów
podjętych zwłaszcza w książce Współczesne państwo w teorii i
praktyce, a także w Filozofii i teorii prawa.
Sens opracowania zawarty w tytule Budowanie nowoczesnego polis jest -
być może - lepiej wyrażany przez pojęcie "poszukiwanie" i objaśniany
przez wizję oswajania nieznanego na granicy światów.
Prawdopodobnie w tym uzupełnieniu lepiej uwypukla się zamysł nawiązania
do problemu tworzenia nowego polis w ewoluującej swoistej przestrzeni
niewyobrażalnych, wszechstronnych i ciągłych przemian (filozofia
postępu na granicy światów). Zagadnienie, które
przewija się w podjętych w książce obszarach, dotyczy sensów
współczesności, których ocena sprawia, że
niejednokrotnie pojawia się oznajmienie, że "człowiek przestał być dla
życia, a życie dla człowieka". Możliwe, że u podstaw tego namysłu jest
przekonanie o "nieludzkim" zdominowaniu świata przez egoizmy rozmaitych
sztucznie hodowanych ról człowieka i społeczeństwa.
Niniejsze refleksje nad niedoskonałościami miejsc życia ludzi nie są
prostą buchalterią, ani formułowaniem katalogu ostrzeżeń, ale raczej
próbą przybliżeń do punktów, w których
doszło do przekroczenia różnych granic. Świadomość w tym
zakresie to polemika z oswajaniem świata tylko dla
niektórych. Niniejsza rzecz jest też raczej o "stawaniu się"
aniżeli uznaniu wizji płynnej rzeczywistości. Świat zatem ciągle "staje
się", dzieje się ?na granicy" i przekracza ją. Można przypuścić, że po
uczciwej analizie rzeczywistości (cokolwiek by to oznaczało) i takiej
też debacie może zdarzyć się dobry wybór. Być może... Szansa
jest, albowiem świat to nie tylko Wall Street ani City, to może być
lepsze polis.
Wprowadzenie
Wstęp
1. Trwały
sens pierwszej filozofii antycznej
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Moment poprzedzający wykształcanie się filozofii
1.3. Przyczyny i "punkt krytyczny" pojawienia się filozoficznego
sposobu myślenia
1.4. Zakres zagadnień filozofii przedsokratejskiej
1.5. Przedsokratejskie objaśnienia państwa i prawa
1.6. Inspiracje wczesną filozofią antyczną
2. O
ewolucyjnym objaśnieniu natury i kultury człowieka oraz o jego
perspektywie
2.1. Wstęp
2.2. Sens koncepcji przystosowania. Wychodzenie człowieka spod
rygorów ewolucji
2.3. Konflikt i współpraca jako uniwersalne atrybuty
ludzkości. Ewolucyjny sens życia w pokoju
2.4. Podstawa zjawisk społeczno-kulturowych. Ewolucja socjobiologiczna.
Zdolność przewidywania istotą inteligencji jednostki
2.5. "Zaraźliwość" uzasadnieniem działania na rzecz moralności.
Podtrzymywanie normatywnego klucza moralnego w celu zapewnienia ludziom
przetrwania
2.6. Język i inteligencja jako przyczyny rozszerzania postępu moralnego
2.7. Świadomość jako warunek ewolucji kultury ludzkiej
2.8. Współistnienie natury i kultury. Znaczenie kultury
"cyfrowej"
2.9. Cywilizacyjne powody ograniczenia aktów przemocy.
Państwo i sprawiedliwość
2.10. Ewolucyjna konieczność protekcjonizmu całości
3. Demokracja.
Jej wartości i instytucje. Władza (wybrane zagadnienia)
3.1. Wstęp
3.2. Rozumienie demokracji. Napięcia w demokracji (uwagi
ogólne)
3.3. Podstawy demokracji. Życzliwość powszechna jako idea kierunkowa
demokracji doskonałej. Sens racjonalności
3.3.1. Podstawy demokracji uzasadniające demokrację
3.3.2. Wzór życzliwości powszechnej
3.3.3. Racjonalność i demokracja. Racja dostateczna Kanta i
Schopenhauera. Racjonalność sądzenia
3.4. Rozumienie wartości. Demokracja aksjologiczna
3.4.1. Pojmowanie, sens, kształtowanie i porządek wartości
3.4.2. Aksjologiczne podstawy demokracji jako sposobu życia
3.4.3. Koncepcje solidaryzmu społecznego
3.4.4. Solidarnościowy projekt demokracji Edwarda Abramowskiego
3.5. Wartość tolerancji i sens godności. Kultura kompromisu. Życzliwość
powszechna fundamentem tolerancji
3.5.1. Uwaga ogólna
3.5.2. Znaczenie godności dla rozumienia tolerancji
3.5.3. Pojmowanie tolerancji
3.5.4. Niektóre antyczne źródła tolerancji
3.5.5. Przewaga naturalnej moralności nad agresywną nietolerancją
wszelkich idei. Tolerancja jako zasada wizji państwa świeckiego
3.5.6. Oświeceniowa tolerancja jako prawo człowieka i obowiązek państwa
3.5.7. Kultura kompromisu. Życzliwość powszechna fundamentem tolerancji
3.6. Demokracja i wartości neoliberalnego kapitalizmu. Odchodzenie od
neoliberalnej aksjologii
3.6.1. Wartości neoliberalizmu i liberalizmu. Utopijność neoliberalizmu
3.6.2. Neoliberalne manipulacje sferą publiczną i jej instytucjami.
Problem nauki ekonomii
3.6.3. Demokratyczne przesłanki neoliberalizmu. Skutki neoliberalnej
prywatyzacji sfery publicznej. Obywatele jako wykluczeni
3.6.4. Przeniesienie świata neorynków ze sfery
celów w sferę narzędzi. Neoliberalna "awaria" w sferze
kultury. Odejście od neoliberalnego klucza normatywnego
3.7. Państwo demokratyczne i władza w ujęciu ponowoczesnym
3.7.1. Projekt postmodernistyczny
3.7.2. Siła władzy
3.7.3. Postpolityka
3.8. Lokalność i globalizacja (przestrzeń planetarna i narodowa)
3.9. Tradycyjne założenie demokracji. Rządy większości i mniejszość
3.9.1. Rozumienie demokracji jako systemu "rządów wielu"
(większości). Wartości u podstaw ograniczeń (prawa człowieka, moralność)
3.9.2. Mniejszość w demokracji (każdy może być w mniejszości)
3.9.3. Rzeczywistość współczesnej demokracji - rządy
mniejszości
3.10. Państwo demokratyczne i jego instytucje
3.10.1. Rozumienie i sens instytucji. Krytyka
3.10.2. Niektóre problemy dotyczące instytucji państwowych w
warunkach tzw. postnowoczesności i władzy rynków
3.11. Źródła wpływu na reguły społeczne. Populistyczna i
neorynkowa ustawa. Zakwestionowanie sprawiedliwości prawa
3.12. Władza sądowa. Wymiar sprawiedliwości. Prawnicy
3.13. Powszechność sądów obywatela w demokracji. Konieczność
odpowiedzialnego człowieka
3.13.1. Uwagi wstępne
3.13.2. Nietzscheańskie żądanie odpowiedzialności człowieka "życia".
Autorytet sumienia
3.13.3. Normatywistyczna obrona humanistycznej wizji człowieka.
Wartości dystansu, przejrzystości i władzy
3.13.4. Rzeczywistość człowieka względnie wolnego i niepewnego
3.13.5. Zakończenie. Uwaga o postponowoczesnej demokracji
4. Demokracja
i gospodarka. Własność
4.1. Zasada wolności gospodarczej. Wolny rynek
4.1.1. Zasada wolności gospodarczej
4.1.2. Wolny rynek
4.2. Państwo, kapitalizm finansowy i gospodarka korporacyjna
4.2.1. Naruszenie równowagi między demokracją i neorynkiem
4.2.2. Państwo jako zakładnik kapitalizmu finansowego
4.2.3. Nieefektywność kapitalizmu finansowego i korporacji
4.2.4. Oligarchiczna globalna finansjera
4.2.5. Destrukcyjna nierównowaga neorynków
4.2.6. Problem kompromisu między wzrostem rynków a sprawami
społecznymi
4.2.7. Wada demokratycznej nieciągłości politycznej
4.3. Korporacyjne kolonizowanie państw. De?demokratyzacja. Niezwiązanie
neorynków umowami społecznymi i wolnościami człowieka
4.3.1. Korporacyjny proces de-demokratyzacji
4.3.2. Kolonizacja państw przez korporacje
4.3.3. Niezwiązanie nowego kapitalizmu globalnych rynków i
globalnych korporacji umową o sprawiedliwości i wolności w państwie
4.3.4. Prywatyzacja funkcji państwa i jej skutek. Sposób
"korporacjonizowania" aktywów państwa i wolności jego
obywateli
4.4. Społeczna gospodarka rynkowa i jej elementy. Cecha solidarnościowa
4.4.1. Uwagi ogólne
4.4.2. Solidarnościowa cecha społecznej gospodarki
4.4.3. Demokracja, rynek i zakwestionowanie solidarności socjalnej.
Wzrost roli rynków
4.5. Spółdzielczość. Przykład etycznej kooperatywy Edwarda
Abramowskiego
4.6. Własność i próby jej uzasadnienia
4.6.1. Ogólne rozumienie własności. Spor o źródło
jej pochodzenia i skutki
4.6.2. Prawnonaturalne wizje uzasadniające pochodzenie własności
4.6.3. Konwencjonalny charakter własności. Podejście pozytywistyczne
4.6.4. Liberalna wizja własności i jej konserwatywna krytyka
4.6.5. Własność jako rezultat rozwoju historyczno-dziejowego
4.6.7. Państwo i własność. Znaczenie własności publicznej
4.6.8. Publicyzacja i prywatyzacja własności jako istota państwa.
Między państwem omnipotentnym i sprywatyzowanym
5. Wolność,
bezpieczeństwo, sprawiedliwość w demokracji. Konieczność pokoju
(uzasadnienie kantowskie)
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Władza a jednostka (bezpieczeństwo albo wolność)
5.2.1. Państwo jako przestrzeń wolności (i praw). Globalne
"odprawianie" wolności
5.2.2. Rynek strachu i problem zagrożeń wolności jednostki w demokracji
5.2.3. Państwowe ograniczanie wolności jednostki. Społeczeństwo
nadzorowane
5.2.4. Niesprawiedliwe pozbawienie wolności
5.2.5. Wolności i prawa jednostki w granicach państwa
5.3. Władza sprzyjająca niepodleganiu jednostki niczyjemu panowaniu
5.4. Fikcyjność polityczna obywatela w sytuacji władzy neoliberalnych
oligarchów
5.5. Konieczność pokoju i prawo gościnności
5.5.1. Kantowska tradycja pokoju i prawa gościnności
5.5.2. Idea wiecznego pokoju. Pokój jako konieczne zadanie
rozumu
5.5.3. Kantowska wizja gościnności jako prawa. Inspiracje
5.5.4. Rozwiązywanie problemów światowych za pomocą logiki
globalnego myślenia
6. Równowaga,
równość i demokracja
6.1. Wstęp. Sens równości
6.2. Problem równowagi w demokracji. Nierównowaga
u podstaw problemów społecznych i jednostek. Niedoskonałość
mechanizmu ograniczania nierówności
6.3. Równość w warunkach przewagi polityki i arbitralności
ustaw
6.4. Równość i demokracja w sytuacji przewagi gospodarki
6.5. Nierówność wywołana problemami światowego rynku pracy.
Eksploatacja produktywnych i problem ich docenienia
6.6. Nierówności jako rezultat polityki państw i mechanizmu
oligarchizacyjnego
7. Niegodziwości
w państwie. Zło
7.1. Uwagi ogólne. Deprawacja człowieka. Źródła
zła
7.2. Kłamstwo jako źródło zła. Problem patologicznego
kłamania
7.2.1. Problem osłabiania wartości prawdy
7.2.2. Kłamstwo i wiele prawd
7.2.3. Kłamstwo jako mechanizm zdobywania dóbr. Nadużywanie
autorytetu nauki
7.2.4. Kłamanie jako objaw braku odwagi i oczekiwania korzyści przez
urzędników
7.2.5. Pobłażliwość dla kłamstwa w systemie wymiaru sprawiedliwości
7.3. Zło w debacie intelektualnej. Ludobójstwo jako "problem
zła". Niszczenie społecznego humanistycznego kodu normatywnego
7.4. Inne niegodziwości. Plotka, pomówienie w życiu
politycznym. Urabianie opinii publicznej
7.5. Nienawiść. Źródła resentymentu. Globalne tworzenie
napięć przez nowoczesność
7.6. Zło nihilizmu. Cynizm postnowoczesności
7.7. Nietolerancja. Nietolerancja w stosunku do mniejszości
7.8. Władza niesprawiedliwa i jej milczenie. Racjonalność niemoralna "w
złej wierze". Nieprawość i naginanie prawa. Korupcja organów
państwa i bezsilność człowieka
7.9. Ideologia i zło. Ekonomizacja życia i neoliberalna rywalizacja.
Zagubienie wartości; deprawacja neoliberalna
8. Wolność
sprzeciwu jako tworzenie nowoczesnego polis
8.1. Uwagi wstępne
8.1.1. Podstawa wolności oporu. Mity "założycielskie" koncepcji
8.1.2. Legalny opor przeciwko rządzącej większości w demokracji
8.1.3. Demokracja jako podstawa sprzeciwu
8.2. Debata nad prawem do oporu. Przyczyny oporu
8.3. Pojęcia oporu i konfliktu
8.4. Niektóre poglądy dotyczące oporu wobec władzy i prawa.
Henry David Thoreau
8.5. Uwarunkowania cywilnego nieposłuszeństwa. Możliwość odmowy
posłuszeństwa prawu w wizji Gustawa Radbrucha
8.6. Godność i wolność jako materialne przesłanki oporu. Sprawiedliwość
ustawy
8.6.1. Współczesne podejścia do oporu w liberalnej demokracji
8.6.2. Wolność uzasadnieniem oporu. Niesprawiedliwe pozbawianie
wolności. Sumienie i poczucie sprawiedliwości jako podstawy oporu
8.6.3. Prawo gwarantem swobody oporu. Ustawa i norma prawna.
Konieczność sprawiedliwej ustawy
8.7. Formy oporu w państwie i przeciw prawu
8.7.1. Uwagi ogólne. Formy zbiorowego konfliktu o prawo.
Znaczenie parlamentaryzmu
8.7.2. Opozycja w demokracji
8.8. Strajk. Strajk pracowniczy
8.9. Formy indywidualnego legalnego oporu. Skarga konstytucyjna
8.10. Zakończenie. Urynkowienie wolności jednostki jako instytucji oporu
9. Zjawisko
kryzysów. Odniesienia do kryzysu z 2007 roku
9.1. Przyczyny, objawy i charakter kryzysu (uwagi ogólne)
9.1.1. Pojmowanie i mechanizm kryzysu
9.1.2. Źródła i symptomy kryzysu finansowo-gospodarczego
9.2. Najczęściej dostrzegane przyczyny i praprzyczyny kryzysu
9.2.1. Główne przyczyny i zjawiska współczesnego
kryzysu. Rola rządów. Rewolucja dotycząca nowych usług
finansowych. Nacjonalizacja długów prywatnych
9.2.2. Problem interwencjonizmu państwowego na rynku kredytowym i
niektóre kryzysowe skutki
9.2.3. Polityczno-rządowe przyczyny i praprzyczyny kryzysu. Nowe
fundusze inwestycyjne. XIX-wieczne źródła bankowego
pieniądza bez pokrycia
9.3. Neoliberalne cechy kapitalizmu źródłem kryzysu
9.3.1. Cechy neoliberalizmu. Samonaprawa wolnego rynku czy jego
samoniszcząca mechanika? Problem ekonomizacji życia
9.3.2. Decyzje w kapitalizmie: chaos i racjonalność. Neoliberalne
zarządzanie jako źródło kryzysu. Spekulacja
9.3.3. Ignorancja ludzi i nieskomplikowany paradygmat zarządzania jako
źródło kryzysu
9.3.4. Niepewność matematycznych modeli rynkowo-finansowych jako
źródło kryzysu finansowego. Problem wizji racjonalnych
oczekiwań
9.3.5. Piramida finansowa w postaci wirtualnego pieniądza.
Cyberprzestrzeń jako nowy rynek. Niezdolność do sprostania globalnej
grze rynkowej przez jej uczestników
9.4. "Ludzki" czynnik kryzysu. Etyka i kryzys. Chciwość
9.4.1. Kryzys kapitalistycznego etosu i jego katastrofalny wymiar
ekonomiczny
9.4.2. Chciwość ludzka ("niewidzialna ręka rynku") elementem
konstytutywnym kapitalizmu i przyczyną wykształcenia się kryzysu i jego
trwałości
9.4.3. Destrukcja pracy i etyki. Konieczność humanizacji rynku
9.5. Demokracja i kryzys
9.5.1. Mechanizmy działania demokracji jako sprzyjające kryzysom
9.5.2. Osłabianie demokracji przez społeczeństwo rynkowe
9.5.3. Osłabienie tradycyjnej demokracji jako źródło i
skutek kryzysu gospodarczego. Osłabienie idei postępu
9.5.4. Schyłek tradycyjnej demokracji europejskiej w warunkach
globalizacji i europeizacji - stan "interregnum". Demokracja ograniczona
9.6. Kryzys w zakresie normatywnym
9.6.1. Koncepcja cyklicznego rozwoju prawa próbą wyjaśnienia
kryzysów prawa
9.6.2. Problem ograniczonych możliwości tradycyjnego modelu prawa
państwowego jako mechanizmu regulacji w zglobalizowanym świecie
9.6.3. Kryzys rezultatem niedoskonałości normatywnych i niesprawności
instytucji nadzoru. Problem odpowiedzialności przedsiębiorców
9.7. Niektóre filozoficzne spojrzenia na kryzys
9.7.1. Kryzys społeczeństwa w ujęciu teorii krytycznej.
Przywrócenie równowagi między procesami
systemowymi a procesami świata przeżywanego
9.7.2. Ponowoczesność jako wezwanie przeciwko
modernistyczno-technicznemu "spustoszeniu duchowemu" ludzi. Odtworzenie
sprawności moralnej
9.7.3. Postmodernistyczny duch jako zagrożenie dla liberalnej
kapitalistycznej demokracji. Powrót do rozumu
9.7.4. Realizacja dążności empatycznych ludzi jako nowa cywilizacja
9.7.5. Solidarnościowo-globalne rozwiązywanie problemów
gospodarek i społeczeństw
9.8. Sens kryzysu. Problemy "naprawcze" i poszukiwania
zrównoważeń. Zablokowanie postępu. Problem cywilizacyjny -
nowy model dostarczania ludziom energii. Konieczność nadzoru nad
neokapitalizmem
9.8.1. Charakter kryzysu - znaczenie dla środków leczniczych
(uwagi dodatkowe)
9.8.2. Wyczerpanie warunków postępu. Nowy model dostarczania
ludziom energii
9.8.3. Problem pokryzysowego nowego modelu wartości, w tym wyzwolenie
nauki
9.8.4. Możliwe skutki pokryzysowej nowej cywilizacji energetycznej i
aksjologicznej (uzupełnienie)
10.
Problem granic i istoty państwa. Filozofia życia na granicy
10.1. Uwagi ogólne
10.2. Państwo jako byt ograniczony i zmienny. Przełomowy charakter
zmian. Włączenie człowieka w przemiany państwowe
10.2.1. Ograniczoność i zmienność państwa
10.2.2. Przełom cywilizacyjny i państwo
10.2.3. Konieczność realności człowieka w nowym państwie
10.3. Rozumienie granic. Przykłady granic. Świadomość granic
10.4. Granica jako przestrzeń napięcia i porozumienia; poszukiwania
języka
10.4.1. "Porozumiewanie" przestrzeni na granicy
10.4.2. Przykłady obszarów łączących się na granicy.
Filozoficzne propozycje rozwiązywania napięć na granicy. Sens
autentycznego języka
10.5. Granica i istota. Konfliktowy charakter przekraczania granic
społecznych
10.6. Państwo w sytuacji współczesnych
zróżnicowań. Zakres państwa w warunkach cywilizacji
informatycznej i rozwoju cyberprzestrzeni
10.7. Granice w warunkach globalizacji neoliberalnej. Globalny
ekosystem - państwo i prawo
Zakończenie
554
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|