|

CZY SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ FIRMY WSPOMAGA JEJ INNOWACYJNOŚĆ?
PŁOSZAJSKI P. RED. wydawnictwo: SGH, 2017, wydanie Icena netto: 49.95 Twoja cena 47,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Czy społeczna odpowiedzialność
firmy wspomaga jej innowacyjność?
Niniejsze
badanie jest rezultatem IV etapu większego, kilkuletniego projektu
zespołu Katedry Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej
w Warszawie dotyczącego społecznej odpowiedzialności biznesu w nowej
gospodarce.
W
pierwszym etapie zajmowaliśmy się relacjami między firmami a ich
otoczeniem w postaci różnych grup interesariuszy. Jego
rezultaty zostały opublikowane w książce pt. Społeczna odpowiedzialność
biznesu w nowej gospodarce (...).
W
drugim etapie próbowaliśmy przyjrzeć się społecznej
odpowiedzialności biznesu jako istotnemu elementowi rynkowych strategii
przedsiębiorstwa. Kryzysy, turbulencje rynkowe, zmiany wartości i
oczekiwań społecznych, wpływ globalizacji, zmiany modeli biznesowych
stają się skomplikowaną, wymagającą nowej wiedzy i nowych
instrumentów grą strategiczną. Podjęliśmy zatem analizę
praktyk CSR w wybranych polskich spółkach giełdowych.
Hipotezy badawcze dotyczyły na tym etapie przewidywanych
różnic między spółkami Indeksu RESPECT, a tymi
spoza Indeksu w zakresie powyższych zjawisk, z założeniem, że te
pierwsze będą znacznie lepiej realizować strategie CSR we wszystkich
wymiarach. Wyniki opublikowano w książce pt. Strategie społecznej
odpowiedzialności polskich spółek giełdowych (...) [Oficyna
Wydawnicza SGH 2013]. W trzecim etapie badania przeprowadziliśmy
wywiady z członkami zarządów spółek dotyczące
sposobów rozumienia przez nich szerokiego kontekstu
społecznej odpowiedzialności zarówno z punktu widzenia ich
firm, jak również ich samych. Pokazały one bardzo
zróżnicowany obraz poglądów: od nazywania
społecznej odpowiedzialności modą, do przyznawania jej znaczącej roli w
procesie tworzenia i realizowania strategii firm. Materiał z tego
badania opublikowano w książce pracy zbiorowej: Polscy dyrektorzy o
społecznej odpowiedzialności biznesu (...).
W
obecnym, IV etapie badania, postawiliśmy sobie pytanie wychodzące
znacząco poza tradycyjne rozważania o znaczeniu i roli społecznej
odpowiedzialności i jej miejsca w strategiach firm. Chcieliśmy
zastanowić się czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu, bycie
odpowiedzialnym - w znaczeniu zdefiniowanym w poprzednich etapach, a
także w aktualnej literaturze - pomaga firmom w innowacyjności. Było to
dla nas o tyle ciekawe, że zwykle postrzega się CSR jako, niezbędny
wprawdzie, ale jednak koszt, a w najlepszym razie jako powinność
biznesu wobec swojego środowiska. Hipoteza, że działalność ta, po
spełnieniu określonych warunków, mogłaby mieć
również pozytywny wpływ na najważniejszą w dzisiejszej
gospodarce sferę innowacyjności, była bardzo atrakcyjna i z pewnością
warta zbadania. Staraliśmy się przeanalizować ten problem z możliwie
wielu punktów widzenia - od teoretycznego, do analizy
konkretnych przypadków czyli przedsięwzięć biznesowych
mogących stanowić przykłady takiego związku.
(...)
Piotr
Płoszajski
Wstęp
Urszula Ornarowicz
Społeczna
odpowiedzialność biznesu - między innowacją, kreacją i
przedsiębiorczością
Maria Aluchna
Społeczna
odpowiedzialność biznesu a innowacyjność
Maria Roszkowska-Menkes
Otwarte
innowacje w służbie społeczeństwu
Mikołaj Pindelski
Społeczna
odpowiedzialność nowych technologii i big data
Justyna Szumniak-Samolej
Innowacyjne
modele biznesowe oparte na CSR
Grażyna Aniszewska
Znaczenie
innowacyjnej kultury organizacyjnej dla CSR
Rafał Mrówka
HRM
a CSR - innowacyjne praktyki zarządzania
183
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|