|

ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW W XXI WIEKUW POSZUKIWANIU NOWYCH ŹRÓDEŁ PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ
RUTKOWSKI K. RED. wydawnictwo: SGH, 2016, wydanie Icena netto: 56.70 Twoja cena 53,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie łańcuchem dostaw w
xxi wieku
W
poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej
W
walce konkurencyjnej na współczesnych rynkach globalnych
efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z
głównych źródeł przewagi konkurencyjnej firm.
Stała się ona obszarem badań na początku lat 80. XX wieku i od tego
czasu pozostaje nieprzerwanie przedmiotem gruntownych analiz na gruncie
zarówno ekonomii, jak i nauk o zarządzaniu. Przyjęcie we
współczesnym biznesie perspektywy przeniesienia konkurencji
z poziomu firm na płaszczyznę rywalizacji łańcuchów dostaw
sprawia, że to właśnie zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za
jedno z podstawowych źródeł przewagi konkurencyjnej w XXI
wieku, szczególnie w przypadku przedsiębiorstw
funkcjonujących w globalnej przestrzeni gospodarczej. Liderami biznesu
stają się firmy, które stosują zaawansowane działania
planistyczne w celu opracowania strategii łańcucha dostaw zorientowanej
na umiejętność wychodzenia naprzeciw zmianom w popycie i oczekiwaniach
klienta, redukcję kosztów, zapewnienie pełnej przejrzystości
w łańcuchu oraz radzenie sobie z ryzykiem zewnętrznym, coraz częściej
przybierającym formę zagrożeń kryzysowych o charakterze
ogólnoświatowym.
Choć wszystkie prezentowane tu rozdziały nawiązują do tytułu
publikacji, to podejście ich Autorów różni się
jednak znacząco w odniesieniu nie tylko do interpretacji oraz
identyfikacji samych źródeł przewagi konkurencyjnej, lecz
także podjętych prób wpisania ich w ramy zarządzania
współczesnymi łańcuchami dostaw. Wynika to m.in. z
odmiennego podejścia do analizowanych zagadnień wśród
instytucji, które reprezentują Autorzy, specyfiki
prowadzonych przez nich badań czy też indywidualnego sposobu
postrzegania wskazanej problematyki.
Przedmowa
Krzysztof Rutkowski
Rozdział 1. Rola
przełomowych technologii w budowaniu przewagi konkurencyjnej
łańcuchów dostaw w XXI wieku
Wstęp
1.1. Przewaga konkurencyjna a zarządzanie łańcuchem dostaw
1.1.1. Istota przewagi konkurencyjnej
1.1.2. Uwagi krytyczne
1.1.3. Zarządzanie łańcuchem dostaw a przewaga konkurencyjna
1.2. Internet rzeczy, Przemysł 4.0 i SMAC - katalizatory zmian
technologicznych w łańcuchu dostaw
1.2.1. Internet rzeczy
1.2.2. Przemysł 4.0
1.2.3. SMAC
1.3. Główne technologie mające kluczowy wpływ na zarządzanie
łańcuchem dostaw w XXI wieku
1.3.1. Analityka Big Data
1.3.2. 3D Printing
1.3.3. Robotyzacja i automatyzacja
1.3.4. Pojazdy autonomiczne (bezzałogowe) i drony
1.3.5. Rozszerzona rzeczywistość
Podsumowanie
Bibliografia
Anna Baraniecka
Rozdział 2. Modele
dojrzałości łańcuchów dostaw - charakterystyka i korzyści
wynikające z ich zastosowania
Wstęp
2.1. Istota i funkcje modeli dojrzałości łańcuchów dostaw
2.2. Przegląd modeli dojrzałości łańcuchów dostaw
2.3. Korzyści wynikające z zastosowania modeli dojrzałości w praktyce
zarządzania łańcuchami dostaw
Podsumowanie
Bibliografia
Blanka Tundys
Rozdział 3. Źródła
przewagi konkurencyjnej zielonego łańcucha dostaw - analiza kluczowych
czynników
Wstęp
3.1. Cele i pytania badawcze
3.2. Zielony łańcuch dostaw - nowy model biznesu: aspekty teoretyczne
3.3. Kluczowe czynniki i źródła przewagi konkurencyjnej
zielonego łańcucha dostaw
3.4. Koncepcyjne ujęcie strategii zielonego łańcucha dostaw w
kontekście przewag konkurencyjnych
Podsumowanie
Bibliografia
Wacław Szymanowski
Rozdział 4. Koncepcja
przezroczystości jako źródła przewagi konkurencyjnej w
zarządzaniu łańcuchem dostaw
Wstęp
4.1. Uwarunkowania konieczności śledzenia i monitorowania żywności
4.2. Strategia monitorowania i śledzenia żywności z wykorzystaniem
technologii informacyjno-komunikacyjnych
4.2.1. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w
kontroli bezpieczeństwa dostaw żywności jako narzędzie wdrażania
koncepcji traceability
4.2.2. Zasady organizacji śledzenia łańcuchów i sieci dostaw
4.3. Główni interesariusze Platformy Śledzenia i
Monitorowania Żywności
4.3.1. Znaczenie problemu przezroczystości z perspektywy rynku żywności
4.3.2. Interesariusze przezroczystości w łańcuchu żywnościowym
4.3.3. Rola państwa w realizacji interesu publicznego
4.3.4. Konsumenci i społeczeństwo
4.3.5. Rolnicy jako interesariusze w łańcuchu żywnościowym
4.3.6. Producenci żywności jako interesariusze w łańcuchu żywnościowym
4.3.7. Handel jako interesariusz w łańcuchu żywnościowym
4.4. Koncepcja Europejskiej Platformy Śledzenia i Monitorowania
Żywności - struktura, wyzwania i oczekiwania
4.4.1. Struktura platformy ze względu na potrzeby informacyjne
4.4.2. Wyzwania i oczekiwania względem platformy monitorowania i
śledzenia żywności
4.4.3. Rola informacji w budowaniu zaufania na rynku żywności
4.4.3.1. Wpływ bezpieczeństwa na przezroczystość łańcucha żywnościowego
4.4.3.2. Wpływ jakości na przezroczystość łańcuchów
żywnościowych
4.4.3.3. Przeźroczystość a integralność mierzona ocenami
środowiskowymi, społecznymi i etycznymi
4.4.4. Informacje odnośnie budowy zaufania oraz technologie tworzące
infrastrukturę do śledzenia i monitorowania łańcuchów
żywnościowych
4.4.4.1. Technologie informacyjne tworzące infrastrukturę do śledzenia
i monitorowania łańcuchów żywnościowych
4.5. Dobre praktyki w zakresie integracji interesariuszy rynku
żywnościowego - system RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed)
4.5.1. RASFF jako przykład instytucji monitorowania i kontroli
zanieczyszczeń żywności w UE
Podsumowanie
Bibliografia
Barbara Ocicka, Grażyna Wieteska
Rozdział 5. Otwarte
innowacje jako źródło wartości w relacjach z dostawcami
Wstęp
5.1. Zarządzanie relacjami z dostawcami a zarządzanie wartością w
łańcuchach dostaw
5.2. Otwarte innowacje produktowe i procesowe rozwijane we
współpracy z dostawcami
5.3. Charakterystyka próby badawczej
5.4. Wyniki i dyskusja
Podsumowanie
Bibliografia
Piotr Polak
Rozdział 6. Znaczenie
relacji partnerskich w zarządzaniu łańcuchem dostaw - zastosowanie
koncepcji Vested jako źródło przewagi konkurencyjnej we
współczesnym biznesie
Wstęp
6.1. Relacje między ogniwami w łańcuchu dostaw
6.2. Relacje konfrontacyjne w łańcuchu dostaw - analiza krytyczna
6.3. Dziesięć słabych stron podejścia transakcyjnego w relacjach
utrzymywanych w ramach łańcucha dostaw
6.4. Znaczenie relacji partnerskich w świetle koncepcji Vested
6.5. Proces wdrażania rozwiązania Gettting to WE w Polsce
Podsumowanie
Bibliografia
Bartosz Woliński
Rozdział 7. Wpływ
koncepcji Przemysł 4.0 na konfigurację i zarządzanie łańcuchami dostaw
w przyszłości
Wstęp
7.1. Przemysł 4.0
7.2. Fabryka przyszłości
7.3. Perspektywy
Podsumowanie
Bibliografia
196
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|