|

CYFRYZACJA A PRZEDSIĘBIORSTWO
PONIATOWSKA-JAKSCH M. SOBIECKI R. RED. wydawnictwo: SGH, 2019, wydanie Icena netto: 62.10 Twoja cena 59,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cyfryzacja a przedsiębiorstwo
W
XXI w. cyfryzacja staje się wszechobecna. Coraz więcej
ekonomistów, praktyków gospodarczych i
polityków dostrzega, że sukcesu w biznesie należy poszukiwać
na gruncie technologii cyfrowych, w przypadku których
możliwości nowych zastosowań rosną w tempie wykładniczym. Jeszcze 10
lat temu nie było aplikacji na smartfony, umożliwiających dostęp do
mediów społecznościowych czy płatności elektronicznej.
Wirtualna rzeczywistość zarezerwowana była jedynie dla gier
komputerowych, a sztuczną inteligencję postrzegano jako bliżej
nieokreśloną przyszłość. Obecnie technologie te określają warunki
funkcjonowania i konkurowania przedsiębiorstw, a wraz z nową generacją
hiperpołączonych konsumentów zmieniają reguły prowadzenia
biznesu w każdym sektorze. Między cyfryzacją a przedsiębiorstwem
zachodzą liczne sprzężenia zwrotne. Rozwój technologii
cyfrowych znajduje odzwierciedlenie w strategiach, strukturach
organizacyjnych, modelach biznesu, stylach przywództwa itp.
Zmienia się również przestrzeń, w obrębie której
przedsiębiorstwa prowadzą walkę konkurencyjną - w coraz większym
zakresie ma ona charakter wirtualny. Pojawiają się także nowe formy
przedsiębiorczości, takie jak sharing economy czy freelancing, u
podstaw których znajduje się motto 'lepiej być, a nie mieć".
Niejednokrotnie tego typu przedsiębiorstwa, stając się
źródłem sektorowych zakłóceń, osiągają sukcesy o
zasięgu globalnym (jak np. serwis Airbnb, który nie posiada
ani jednego hotelu, lecz konkuruje z międzynarodowymi sieciami
hotelowymi). Na arenie międzynarodowej pojawiają się nowi "gracze",
budujący swój potencjał z zastosowaniem inteligentnych
technologii.
W tym coraz bardziej cyfrowym świecie wzrasta liczba stosowanych
regulacji, nasila się presja konkurencyjna, pojawiają się
zarówno nowe oczekiwania ze strony konsumentów,
jak i zagrożenia płynące z realizowanej w przestrzeni wirtualnej
działalności gospodarczej (związane m.in. z ochroną danych osobowych
czy własności intelektualnej). W literaturze przedmiotu coraz częściej
zadawanymi pytaniami są: dokąd zmierza cyfrowy świat oraz jakie są
atrybuty cyfrowego przedsiębiorstwa. W tę problematykę wpisuje się
niniejsza publikacja. Jest to jedenasta z kolei monografia z cyklu
Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Pod tym hasłem odbywają się
konferencje organizowane przez Instytut Rynków i Konkurencji
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w
Warszawie. W tej edycji podjęto rozważania na temat: Przedsiębiorstwo,
kreatywność, cyfryzacja - różne oblicza biznesu XXI w.
Zdaniem autorów publikacji w drugiej dekadzie XXI w. nie ma
jednej, powszechnie akceptowanej definicji przedsiębiorstwa, a za jego
cechy wspólne należy uznać rosnące znaczenie
wykorzystywanych do budowy przewag konkurencyjnych cyfrowych
technologii i kompetencji, a także samych klientów. Tych
ostatnich cechuje przede wszystkim: dobry dostęp do Internetu, łatwość
poruszania się w świecie mediów społecznych oraz aktywny
udział w kreowaniu produktu, co umożliwia im rewolucja cyfrowa.
Celem
niniejszej publikacji jest próba ukazania
współzależności zachodzących między cyfryzacją (jej
przebiegiem, cechami i konsekwencjami) a przedsiębiorstwem i dokującą
się pod wpływem rozważanych zmian technologicznych transformacją.
Wprowadzenie
Teresa Pakulska, Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Rozdział 1. Gospodarka
cyfrowa
Wstęp
1.1. Niejednoznaczność pojęcia gospodarki cyfrowej
1.2. Przestrzeń, produkt, przedsiębiorstwo i ich miejsce w czwartej
rewolucji przemysłowej
1.3. Wirtualna rzeczywistość
1.4. Rynek rozszerzonej rzeczywistości wirtualnej
Podsumowanie
Bibliografia
Teresa Pakulska
Rozdział 2.
Globalizacja w erze gospodarki cyfrowej
Wstęp
2.1. Przyczyny procesu globalizacji - wczoraj a dziś
2.2. Przejawy procesu cyfrowej globalizacji
2.3. Wygrani i przegrani
Podsumowanie
Bibliografia
Małgorzata Bombol
Rozdział 3.
Konsument bliższej i dalszej przyszłości a wyzwania dla firm
Wstęp
3.1. W kierunku zrozumienia współczesnego konsumenta
3.2. Trendy konsumenckie
3.3. Konsument 3.0 i 4.0 oraz jego wpływ na działalność przedsiębiorstw
3.4. Nowy model ścieżki zakupowej konsumenta
Podsumowanie
Bibliografia
Roman Sobiecki
Rozdział 4. Nowe
oblicza przedsiębiorczości
Wstęp
4.1. Ewolucja poglądów na temat roli przedsiębiorczości w
ekonomii
4.2. Rodzaje przedsiębiorczości ze względu na główną cechę
jej przejawiania się
4.3. Współczesne formy przejawiania się przedsiębiorczości
Podsumowanie
Bibliografia
Stanisław Łobejko
Rozdział 5. Przedsiębiorstwo
inteligentne w erze cyfrowej
Wstęp
5.1. Rozwój technologii
5.2. Inteligencja ludzka vs. sztuczna inteligencja
5.3. Cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa
5.4. Konkurencyjność inteligentnych przedsiębiorstw
Podsumowanie
Bibliografia
Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Rozdział 6. Globalne
firmy technologiczne
Wstęp
6.1. Globalne firmy technologiczne - definicja i klasyfikacja
6.2. Przyspieszona internacjonalizacja firm technologicznych
6.3. Przyczyny wysokiej dynamiki wzrostu
6.4. Elastyczność kluczem do sukcesu
Podsumowanie
Bibliografia
Zakończenie
190
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|