Airport City
Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne.
Porty lotnicze mają szczególne znaczenie dla współczesnych miast. Są nie tylko
miejscami, w których startują i lądują samoloty, lecz także punktami węzłowymi,
gdzie łączy się lokalność i globalność.
Węzły transportowe zawsze pełniły istotną rolę w powstawaniu i rozwoju miast.
Porty morskie, stacje kolejowe czy ważniejsze skrzyżowania dróg były miejscami
intensywnych kontaktów, gdzie rozwijały się struktury osadnicze. Stawały się
ośrodkami wzrostu gospodarczego, a jako uprzywilejowane lokalizacje przyciągały
inwestycje i stawały się przedmiotem intensywnego zagospodarowania przestrzennego.
Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku lotnisk, a wraz ze wzrostem ilości
przewożonych pasażerów i ładunków terminal pasażerski obrasta szeregiem dodatkowych
funkcji. Strefy okołolotniskowe to miejsca prestiżowe i dobrze skomunikowane, które
przyciągają nowe funkcje komercyjne.
Kolejne inwestycje powstają często na zasadzie „efektu kuli śnieżnej”, co
prowadzi do tworzenia nowego typu obszarów zurbanizowanych, nazywanych „Airport
City”.
Są to miejsca, gdzie koncentruje się przepływ ludzi, dóbr i kapitału i gdzie
ogniskują się współczesne procesy urbanizacji w globalnej gospodarce. Ale czy
„Airport City” ma się tak do city, jak galeria handlowa do galerii albo park
przemysłowy do parku? Czy w miejscach tych może powstać przestrzeń miejska, a jeśli
tak, to jakiego rodzaju jest to miasto?
Na podkreślenie zasługuje nowatorskość (w polskich realiach) problemu badawczego
podjętego przez Autora. Zagadnienie to, mimo realizacji rozmaitych studiów teoretycznych
i projektowych, nie doczekało się jeszcze bowiem w polskim piśmiennictwie należytego
opracowania.
Ujęcie tematu świadczy o dogłębnej znajomości zagadnienia przez Autora. Praca
bazuje na współczesnej, aktualnej literaturze przedmiotu, co pozwoliło na
przedstawienie najnowszego stanu wiedzy w odniesieniu do omawianych problemów.
WPROWADZENIE (5)
1. WSPÓŁCZESNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU LOTNISK I STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH (15)
- 1.1. Współczesny transport lotniczy (15)
- 1.2. Transport lotniczy a współczesne tendencje rozwoju struktur miejskich (22)
- 1.3. Lotnisko jako element transportu intermodalnego (29)
- 1.4. Rozwój funkcjonalny terminalu i strefy okołolotniskowej (34)
- 1.5. Oddziaływanie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe (39)
- Podsumowanie (41)
2. MODELE ROZWOJU STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH (43)
- 2.1. Tereny komercyjne przy lotniskach (46)
- 2.2. Airport City (50)
- 2.3. Aerotropolis (56)
- 2.4. Airport Corridor (62)
- 2.5. Airport Region i Airea (64)
- Podsumowanie (69)
3. UWARUNKOWANIA ROZWOJU LOTNISK I STREF OKOŁOLOTNISKOWYCH W POLSCE (71)
- 3.1. Lotniska w Polsce (73)
- 3.2. Uwarunkowania strategiczne na szczeblu krajowym (80)
- 3.3. Uwarunkowania prawne rozwoju stref okołolotniskowych (83)
- Podsumowanie (85)
4. PERSPEKTYWY ROZWOJU PRZESTRZENNEGO OBSZARÓW PRZY WYBRANYCH PORTACH LOTNICZYCH W
POLSCE (87)
- 4.1. Chopin Airport City, Warszawa (89)
- 4.2. Gdańsk (95)
- 4.3. Kraków (101)
- 4.4. Wrocław (106)
- 4.5. Aeropolis, Rzeszów (109)
- 4.6. Katowice-Pyrzowice (111)
- Podsumowanie (121)
5. LOTNISKO JAKO MIEJSCE (125)
- 5.1. Airport City jako przestrzeń miejska (126)
- 5.2. Strefa okołolotniskowa w policentrycznej strukturze miejskiej (131)
- 5.3. Strefa okołolotniskowa - miejsce dla ludzi (133)
- 5.4. Airport City jako wielkoskalarne przedsięwzięcie urbanistyczne (141)
- Podsumowanie (143)
6. ZAKOŃCZENIE (145)
PODZIĘKOWANIA (149)
BIBLIOGRAFIA (151)
SUMMARY IN ENGLISH (156)
158 stron, Format: 22.0x22.0cm, oprawa twarda