|
AGRESJA ELEKTRONICZNA I CYBERBULLYING
PYŻALSKI J. - JAKO NOWE RYZYKOWNE ZACHOWANIA MŁODZIEŻY wydawnictwo: IMPULS, 2012, wydanie I cena netto: 37.60 Twoja cena 35,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży
[...] Książka jest merytorycznie znakomita, nowatorska,
a przedstawione w niej wyniki własnych badań potwierdzają wdrażanie przez autora
najwyższych standardów metodologii badań empirycznych. Przez najbliższe lata kolejne
pokolenia badaczy będą się do nich odwoływać, gdyż nie da się pominąć tej
książki w dalszych studiach nad przemocą wśród młodzieży i z udziałem nowych
narzędzi komunikacyjnych. Niewątpliwie wpłynie ona także na potrzebę konstruowania
nowych teorii socjalizacji i wychowania, a jeśli tak się stanie, to będzie najwyższej
rangi wkładem Jacka Pyżalskiego w pedagogikę ponowoczesnej doby. Tę publikację nie
tylko warto, można, ale należy jak najszybciej przeczytać, jeśli chce się dostrzec
to, co naprawdę młodzież wyczynia w wirtualnej przestrzeni, usiłując zarazem
wpłynąć na tę rzeczywistą.[...]
z recenzji prof. Bogusława Śliwerskiego
Książka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej
przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych).
Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych
ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i
wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko
o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach.
Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu,
cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich
współwystępowania.
Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze – reprezentatywne
badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały
wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online,
grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe).
Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych
mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją
elektroniczną.
Wstęp
1.Charakterystyka świata nowych mediów
1.1.Czym są nowe media?
1.2.Cechy nowych mediów
2.Komunikacja zapośredniczona przez komputer
2.1.Komunikacja tekstowa
2.2.Komunikacja wizualna i dźwiękowa
2.3.Generalne charakterystyki komunikacji zapośredniczonej przez komputer
3.Nowe media jako środowisko socjalizacyjne, czyli cztowiek w komunikacji
zapośredniczonej
3.1.Mechanizmy funkcjonowania człowieka w kontekście komunikacji zapośredniczonej
3.2.Instrumenty mediów społecznych
4.Młodzi ludzie jako pokolenie cyfrowych tubylców
4.1.Wykorzystanie nowych mediów
4.2.Nierówności społeczne w korzystaniu z nowych technologii komunikacyjnych
5.Wpływ nowych mediów na dzieci i młodzież
5.1.Korzyści związane ze stosowaniem nowych mediów przez dzieci i młodzież
5.2.Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z korzystaniem z nowych mediów
5.3.Uzależnienie od internetu i telefonów komórkowych
6.Normatywność w internecie
6.1.Normy grupowe w internecie
6.2.Normy dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole i
rodzinie
7.Bullying jako specyficzny rodzaj przemocy rówieśniczej
7.1.Typologie agresji
7.2.Bullying (tradycyjny mobbing)
7.3.Cyberbullying
8.Teoria ABACUS w wyjaśnianiu cyberbullyingu
8.1.Konsekwencje bullyingu i cyberbullyingu
8.2.Sprawcy bullyingu i cyberbullyingu
8.3.Ofiary bullyingu i cyberbullyingu
8.4.Sprawco-ofiary bullyingu i cyberbullyingu
8.5.Bullying a cyberbullying - wspótwystępowanie zjawisk
9.Nie tylko cyberbullying - w kierunku innych typów agresji elektronicznej
9.1.Agresja elektroniczna wobec pokrzywdzonych
9.2.Agresja elektroniczna wobec celebrytów
9.3.Elektroniczna agresja uprzedzeniowa (bias bullying)
9.4.Agresja elektroniczna wobec nieznajomych (impulsywna)
10.Metodologia badań
10.1.Badanie "Cyberbullying 2010"
10.2.Badanie "Nauczyciele 2009"
10.3.Badanie "Studenci 2009"
11.Cyberbullying i agresja elektroniczna jako ryzykowne zachowania młodzieży -
badania własne
11.1.Zaangażowanie młodych ludzi w nowe media i komunikację zapośredniczoną
11.2.Spostrzeganie zagrożeń związanych z użytkowaniem nowych mediów (w tym agresji
elektronicznej) przez uczniów i nauczycieli
11.3.Sposoby realizacji agresji elektronicznej i cyberbullyingu oraz rozpowszechnienie
tych zjawisk
11.4.Rozpowszechnienie cyberbullyingu i bullyingu wśród gimnazjalistów
11.5.Poza agresję rówieśniczą - inne typy agresji elektronicznej
11.6.Nowe jakościowo cechy cyberbullyingu
11.7.Agresja rówieśnicza online i offline jako jedność
11.8.Charakterystyka motywaqi i atrybucji działań sprawców agresji elektronicznej
11.9.Konsekwencje doświadczania agresji elektronicznej i cyberbullyingu
11.10.Reagowanie pracowników szkoły i rodziców na sytuacje związane z agresją
elektroniczną
11.11.Uwarunkowania agresji elektronicznej i cyberbullyingu
11.11.1.Szerszy kontekst wykorzystania nowych mediów a agresja elektroniczna i
cyberbullying
11.11.2.Środowisko rodzinne a agresja elektroniczna i cyberbullying
11.11.3.Środowisko szkolne a agresja elektroniczna i cyberbullying
11.11.4.Środowisko rówieśnicze a agresja elektroniczna i cyberbullying
11.11.5.Normatywność w środowisku szkolnym i rodzinnym a agresja elektroniczna i
cyberbullying
12.Wnioski z przeprowadzonych badań w kontekście dziatań pedagogicznych
mających na celu profilaktykę i interwencję w zakresie agresji elektronicznej
Bibliografia
Aneks
Załącznik I. Kwestionariusz zastosowany w badaniu "Cyberbullying 2010"
Załącznik II. Kwestionariusz zastosowany w badaniu "Nauczyciele 2009"
Załącznik III. Właściwości psychometryczne skal zastosowanych w etapie ilościowym
badania "Cyberbullying 2010"
318 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|