|
PERSPEKTYWY ROZWOJU POLSKIEGO EKSPORTU DO KRAJÓW POZAUNIJNYCH
WYDYMUS ST. PERA B. wydawnictwo: DIFIN, 2014, wydanie I cena netto: 69.30 Twoja cena 65,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Perspektywy rozwoju polskiego eksportu do krajów pozaunijnych
W ostatnich latach ukazało się wiele opracowań poświęconych ocenie wymiany
handlowej Polski z krajami Unii Europejskiej. Wielu badaczy koncentruje się wyłącznie
na współpracy gospodarczej z Unią Europejską, a pomijają w pracach naukowych równie
istotną problematykę odnoszącą się do krajów niebędących członkami tego
ugrupowania. Monografia składa się z dwunastu autorskich opracowań, w których
zaprezentowano najważniejsze zagadnienia związane z reorientacją polskiego eksportu.
Przedstawiono w niej:
- analizę sytuacji gospodarczej wybranych największych pozaunijnych partnerów
handlowych Polski i uwarunkowania dostępu polskiego eksportu towarów oraz usług do
krajów niebędących członkami Unii Europejskiej,
- kierunki zmian struktury towarowej eksportu naszego kraju na obszar jednolitego
rynku i do krajów pozaunijnych,
- uwarunkowania kulturowych mechanizmów zarządzania wymianą międzynarodową w
kontekście rosnącego znaczenia społeczeństw „wschodzących”,
- powiązania importu z eksportem wynikające z fragmentaryzacji procesu produkcji,
- ocenę konkurencyjności polskiego eksportu na rynki krajów spoza Unii
Europejskiej,
- kształtowanie się tendencji w zakresie dostaw towarów rolno-spożywczych i
wyrobów przemysłowych na rynki pozaunijne,
- analizę eksportu polskich usług i przepływy kapitału produkcyjnego, stanowiące
często alternatywne formy ekspansji na rynki krajów położonych poza Unią Europejską,
- zagrożenia dla bezpieczeństwa obrotu z rynkami pozaunijnymi, szczególnie z
państwami WNP,
- możliwości dywersyfikacji polskiego eksportu towarów i usług na rynki
pozaunijne.
Wstęp
Rozdział 1. Sytuacja gospodarcza krajów pozaunijnych w latach 2004-2012 a
możliwości rozwoju polskiego eksportu
Elżbieta Bombińska
Wprowadzenie
1.1. Federacja Rosyjska
1.2. Ukraina
1.3. Stany Zjednoczone
1.4. Kanada
1.5. Meksyk
1.6. Brazylia
1.7. Chiny
1.8. Indie
1.9. Republika Południowej Afryki
1.10. Algieria
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Uwarunkowania dostępu polskiego eksportu do rynków pozaunijnych w
świetle porozumień handlowych Unii Europejskiej Bożena Pera
Wprowadzenie
2.1. Zmiany w dostępie polskiego eksportu do rynków zagranicznych wynikające z akcesji
Polski do Unii Europejskiej
2.2. Reguły światowego systemu handlu i ich znaczenie dla eksportu
2.3. Preferencyjne umowy handlowe Unii Europejskiej a warunki dostępu polskich towarów i
usług do rynków krajów trzecich
2.3.1. Obowiązujące unijne preferencyjne porozumienia handlowe
2.3.2. Możliwości poprawy warunków dostępu polskich towarów i usług
do rynków zbytu w wyniku wynegocjowania nowych porozumień handlowych
2.4. Ocena warunków dostępu polskich eksporterów do rynków głównych partnerów
handlowych niebędących członkami UE
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Kierunki zmian struktury towarowej polskiego eksportu do UE i krajów
pozaunijnych a strategia działań proeksportowych w latach kryzysu gospodarczego
Stanisław Wydymus
Wprowadzenie
3.1. Dynamika zmian strukturalnych polskiego eksportu jako obraz realizowanej polityki
gospodarczej
3.2. Próba wielowymiarowej oceny efektów strategii rozwoju handlu zagranicznego w
zakresie zmian struktury eksportu
3.3. Wykorzystanie metod taksonomicznych w analizie optymalnej struktury eksportu do
krajów UE i krajów pozaunijnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Mechanizmy zarządzania wymianą międzynarodową a preferencje
kulturowe - perspektywa teoretyczna
Krzysztof Kosiec
Wprowadzenie
4.1. Gwaranty wymiany międzynarodowej
4.2. Psychofizyczne uwarunkowania "wolności do" wymiany międzynarodowej
4.3. Społeczne formowanie międzynarodowej gry handlowej
4.4. Strategie czyste i mieszane w handlowej "grze w zaufanie"
4.5. Mechanizmy koordynacji wymiany międzynarodowej
4.6. Kulturowe mechanizmy zarządzania wymianą międzynarodową
4.7. Rynkowy versus "osobowy" mechanizm zarządzania wymianą międzynarodową
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Analiza zależności polskiego eksportu od importu w obliczu zmian
zachodzących w otoczeniu międzynarodowym
Anita Modrzejewska
Wprowadzenie
5.1. Problemy metodologiczne mierzenia współczesnych przepływów handlowych
5.2. Analiza struktury i obrotów handlu zagranicznego Polski w latach 1995-2012
5.2.1. Struktura towarowa importu i eksportu Polski według stopnia przetworzenia
5.2.2. Analiza empiryczna związków między polskim eksportem a importem dóbr
pośrednich
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 6. Konkurencyjność polskiego eksportu na rynki pozaunijne
Agnieszka Głodowska
Wprowadzenie
6.1. Wielkość i dynamika polskiego eksportu na rynki pozaunijne
6.2. Struktura geograficzna i towarowa eksportu Polski na rynki pozaunijne
6.3. Przewagi komparatywne w polskim eksporcie na rynki pozaunijne
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 7. Polski eksport artykułów rolno-spożywczych na rynki pozaunijne
Agnieszka Hajdukiewicz
Wprowadzenie
7.1. Eksport artykułów rolno-spożywczych na rynki krajów spoza UE na tle ogólnych
tendencji w polskim handlu żywnością
7.2. Struktura polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych ze szczególnym
uwzględnieniem krajów pozaunijnych
7.3. Charakterystyka polskiego eksportu artykułów żywnościowych do głównych
regionów i krajów
7.3.1. Eksport do krajów WNP
7.3.2. Eksport do krajów uprzemysłowionych należących do EFTA i NAFTA
7.3.3. Eksport do krajów MERCOSUR
7.3.4. Eksport do pozostałych krajów
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 8. Eksport towarów przemysłowych na rynki pozaunijne
Marek Maciejewski
Wprowadzenie
8.1. Znaczenie eksportu wyrobów przemysłowych w dostawach na rynki pozaunijne
8.2. Struktura towarowa eksportu przemysłowego na rynki pozaunijne
8.3. Struktura geograficzna eksportu przemysłowego na rynki pozaunijne
8.4. Konkurencyjność polskiego eksportu przemysłowego na rynkach pozaunijnych na tle
państw Grupy Wyszehradzkiej
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 9. Kierunki eksportu polskich usług na rynki pozaunijne w warunkach
liberalizacji handlu światowego
Stanisława Klima
Wprowadzenie
9.1. Istota i rodzaje usług
9.2. Świadczenie usług w rozumieniu prawa międzynarodowego
9.3. Zasady handlu usługami
9.4. Środki oddziaływania na handel usługami
9.5. Handel usługami w Unii Europejskiej
9.6. Międzynarodowa wymiana usług
9.7. Udział Polski w światowym handlu usługami oraz perspektywiczne kierunki eksportu
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 10. Polskie BIZ jako alternatywa eksportu do krajów pozaunijnych
Adam Michalik
Wprowadzenie
10.1. Teoretyczne aspekty podejmowania BIZ
10.2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne polskich przedsiębiorstw w latach 2000-2012
10.3. Polskie inwestycje bezpośrednie na rynkach pozaunijnych
10.3.1. Wielkość i struktura geograficzna polskich BIZ na rynkach pozaunijnych
10.3.2. Charakterystyka aktywności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw na wybranych
rynkach pozaunijnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 11. Zagrożenia dla bezpieczeństwa obrotu z rynkami pozaunijnymi i
możliwości jego ochrony
Henryk Czubek
Wprowadzenie
11.1. Dynamika i struktura polskiego eksportu na rynki Rosji, Białorusi, Ukrainy i
Kazachstanu
11.2. Zagrożenia dla realizacji kontraktów w różnych regionach świata
11.3. Nowe zasady ochrony należności polskich eksporterów z krajów podwyższonego
ryzyka
11.4. Postulowane dalsze zmiany zasady ubezpieczenia od ryzyka nierynkowego
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 12. Rynki krajów pozaunijnych szansą rozwoju polskiego eksportu
Wojciech Zysk
Wprowadzenie
12.1. Zastosowanie teorii dywersyfikacji (portfelowej) w warunkach rozwoju polskiego
handlu zagranicznego
12.2. Szanse rozwoju polskiego eksportu
12.2.1. Gospodarka tradycyjna
12.2.2. Nowoczesny technologicznie e-biznes międzynarodowy
12.3. Kierunki intensyfikacji polskich działań eksportowych na rynkach pozaunijnych -
mapa możliwości
12.4. Rekomendacje działań rządu i organizacji w celu rozwoju eksportu na rynkach
pozaunijnych
Podsumowanie
Bibliografia
Wnioski końcowe
Spis tabel
Spis wykresów i rysunków
334 strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|