|
PRAWO ADMINISTRACYJNE
ZIMMERMANN J. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2016, wydanie VIIcena netto: 77.60 Twoja cena 73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Prawo administracyjne
W książce przedstawiono najważniejsze zagadnienia ogólne i teoretyczne prawa
administracyjnego, zawarto w niej także siatkę pojęciową tego przedmiotu, wykład
administracyjnego prawa ustrojowego oraz ogólnej problematyki dotyczącej form działania
administracji i sądownictwa administracyjnego.
Publikacja zawiera także rozważania dotyczące pojęcia, granic i cech ogólnych
prawa administracyjnego oraz zagadnienia aksjologii tej gałęzi prawa.
Najnowsze wydanie zostało wzbogacone o elementy, które w sposób graficzny
przedstawiają m.in.:
pojęcie administracji,
układ stosunków prawnych w postepowaniach sądowym i administracyjnym,
mechanizm i chronologię powstawania decyzji administracyjnej oraz
sposoby utraty mocy wiążącej aktu administracyjnego.
Podręcznik jest systematycznym i kompletnym wykładem podstawowego kursu prawa
administracyjnego do tak zwanej części ogólnej, przeznaczonym dla studentów prawa i
administracji.
Wykaz skrótów
Wstęp
Część pierwsza Zagadnienia ogólne
Rozdział pierwszy
Administracja
1. Uwagi ogólne
2. Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej
3. Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy
3.1. Działanie w imieniu państwa
3.2. Interes publiczny i indywidualny
3.3. Władztwo administracyjne
3.4. Pozostałe cechy administracji publicznej
4. Formy działania administracji publicznej
4.1. Pojęcie formy działania administracji
4.2. Klasyfikacja form działania administracji
4.2.1. Kryterium władztwa
4.2.2. Kryterium skutku prawnego
4.2.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa
4.2.4. Kryterium charakteru działania prawnego
4.2.5. Kryterium sfery skutku prawnego
4.2.6. Kryterium adresata skutku prawnego
4.3. Nowe rodzaje prawnych form działania administracji
Rozdział drugi
Prawo administracyjne
1. Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego
1.1. Definiowanie
1.2. Nowe tendencje
1.3. Przedmiot prawa administracyjnego
2. Cechy prawa administracyjnego
2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne
2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm
2.3. Zasada aktualności
2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań
2.5. Problem niesporności
2.6. Inne cechy prawa administracyjnego
3. Stosunek administracyjnoprawny
3.1. Pojęcie
3.2. Podmioty
3.3. Przedmiot i treść
3.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie
3.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych
3.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe
3.5.2. Stosunki sporne
3.5.3. Stosunki potencjalne i realne
3.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne
3.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze
3.5.6. Inne kategorie
4. Sytuacja administracyjnoprawna
5. Normy prawa administracyjnego
6. Sankcje w prawie administracyjnym
7. System prawa administracyjnego
8. Granice prawa administracyjnego
Rozdział trzeci
Tworzenie prawa administracyjnego - źródła prawa
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne
1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa
1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne
2. Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego
2.1. Konstytucja
2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego
2.1.2. Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji
publicznej
2.2. Ustawa
2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy
2.4. Umowy międzynarodowe
2.5. Prawo Unii Europejskiej
2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne
2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów
2.6. Rozporządzenia
2.6.1. Istota rozporządzenia
2.6.2. Upoważnienie ustawowe
2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia
2.6.4. Organy wydające rozporządzenia
2.7. Wysłuchanie publiczne
2.8. Akty prawa miejscowego
2.8.1. Wprowadzenie
2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego
2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego
2.8.4. Gminne prawo miejscowe
2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa
miejscowego
3. Prawo wewnętrzne
4. Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego
4.1. Akty planowania
4.1.1. Uwagi ogólne
4.1.2. Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
4.2. Statuty i regulaminy
4.3. Normy techniczne
5. Publikacja i promulgacja źródeł prawa
5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa
5.2. Dzienniki urzędowe
6. Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego
6.1. Zwyczaj
6.2. Prawo sędziowskie
Rozdział czwarty
Zasady ogólne prawa administracyjnego
1. Istota zasad ogólnych
2. Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego
2.1. Niektóre zasady wywodzące się z zasady demokratycznego państwa prawnego
2.1.1. Zasada lex retro non agit
2.1.2. Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych
2.1.3. Zasada prawa do sądu
2.1.4. Zasada pomocniczości (subsydiarności)
2.1.5. Zasada proporcjonalności
2.1.6. Zasada zrównoważonego rozwoju
2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej
2.2.1. Zasada dobrej administracji
2.2.2. Zasada kompetencyjności
2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego
2.2.4. Zasada efektywności
2.3. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego
Część druga Ustrojowe prawo administracyjne
Rozdział piąty
Podmioty administracji publicznej
1. Uwagi ogólne
2. Organy administracji publicznej
2.1. Pojęcie organu administracji publicznej
2.2. Kompetencja organu administracji publicznej
2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej
2.3.1. Konstrukcje prawne
2.3.2. Porozumienie administracyjne
2.4. Organ administrujący
2.5. Rodzaje organów administracji publicznej
2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe
2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego
2.5.3. Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania
2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne
2.5.5. Inne podziały
2.6. Urząd
2.7. Refleksja końcowa
3. Samorząd
3.1. Pojęcie samorządu
3.2. Rodzaje samorządu
3.2.1. Samorząd powszechny - terytorialny
3.2.2. Samorządy specjalne
4. Zakłady administracyjne (publiczne)
4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego
4.2. Władztwo zakładowe
4.3. Inne cechy zakładów publicznych
4.4. Rodzaje zakładów publicznych
5. Katalog innych podmiotów administracji publicznej
5.1. Przedsiębiorstwa
5.2. Agencje
5.3. Spółki prawa publicznego
5.4. Fundacje prawa publicznego
5.5. Fundusze państwowe
6. Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje
społeczne
7. Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych
Rozdział szósty
Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami
1. Uwagi ogólne
2. Struktura administracji publicznej
2.1. Struktura resortowa (pionowa)
2.1.1. Resort administracyjny
2.1.2. Działy administracji rządowej
2.2. Struktura terytorialna (pozioma)
2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa
2.2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych
2.2.3. Podział zasadniczy
2.2.4. Podział pomocniczy
2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne
3. Związki między podmiotami administrującymi
3.1. Centralizacja i decentralizacja
3.1.1. Centralizacja
3.1.2. Decentralizacja
3.2. Koncentracja i dekoncentracja
3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących
3.3.1. Kierownictwo
3.3.2. Nadzór
3.3.3. Kontrola
3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie
3.3.5. Koordynacja
3.3.6. Współdziałanie
Rozdział siódmy
Administracja rządowa
1. Centralne organy administrujące poza administracją rządową
1.1. Prezydent RP i organy mu podległe
1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP
2. Centralna administracja rządowa
2.1. Rada Ministrów
2.1.1. Istota, skład i powoływanie
2.1.2. Zadania i kompetencje
2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów
2.1.4. Członkowie Rady Ministrów
2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów
2.1.6. Pełnomocnicy rządu
2.2. Prezes Rady Ministrów
2.3. Ministrowie
2.3.1. Istota funkcji ministra
2.3.2. Zakres działania ministrów
2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane
2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej
2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów
2.4. Komitety
2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
2.6. Rada Polityki Pieniężnej
2.7. Organy centralne
3. Terenowa administracja rządowa
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie
3.3. Wojewoda
3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje
3.3.2. Kompetencje wojewody
3.3.3. Status osobowy wojewody
3.3.4. Organy pomocnicze wojewody
3.4. Wojewódzka administracja zespolona
3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej
3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji
zespolonej
3.5. Wojewódzka administracja niezespolona
Rozdział ósmy
Samorząd terytorialny
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego
1.1.1. Wspólnota mieszkańców - element podmiotowy
1.1.2. Trójszczeblowość - element przedmiotowy
1.1.3. Inne elementy konstrukcyjne
1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego
1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego
1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji
1.3.2. Zasada samodzielności
1.4. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja
1.5. Władze i organy samorządu terytorialnego
1.5.1. Władze i organy
1.5.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego
2. Referendum lokalne
2.1. Pojęcie referendum lokalnego
2.2. Rodzaje referendum lokalnego
2.3. Ważniejsze elementy postępowania referendalnego
2.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki
3. Konsultacje społeczne
4. Samorząd w gminie
4.1. Zadania gminy
4.1.1. Zadania własne gminy i ich katalog
4.1.2. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie
4.2. Rada gminy
4.2.1. Charakter organu
4.2.2. Czas działania rady gminy
4.2.3. Kompetencje rady gminy
4.2.4. Organy rady gminy i tryb jej obrad
4.2.5. Radni
4.3. Organ wykonawczy gminy
4.3.1. Charakter i nazwa organu
4.3.2. Czas działania wójta
4.3.3. Zadania i kompetencje wójta
4.3.4. Organy i jednostki pomocnicze wójta
4.4. Jednostki pomocnicze w gminie
4.5. Gminy o specjalnym statusie
4.5.1. Gmina warszawska
4.5.2. Gminy uzdrowiskowe
5. Samorząd w powiecie
5.1. Zadania powiatu
5.1.1. Zadania własne powiatu i ich katalog
5.1.2. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi
5.1.3. Inne zadania powiatu
5.1.4. Zadania miasta na prawach powiatu
5.2. Rada powiatu
5.2.1. Charakter organu
5.2.2. Czas działania rady powiatu
5.2.3. Kompetencje rady powiatu
5.2.4. Organy rady powiatu i tryb jej obrad
5.2.5. Radni
5.3. Organ wykonawczy powiatu
5.3.1. Charakter zarządu powiatu i jego tworzenie
5.3.2. Czas działania zarządu
5.3.3. Zadania i kompetencje zarządu powiatu
5.4. Starosta
5.5. Powiatowa administracja zespolona
5.5.1. Podmioty powiatowej administracji zespolonej
5.5.2. Zwierzchnictwo i kompetencje starosty jako zwierzchnika administracji zespolonej w
powiecie
5.6. Organy i jednostki pomocnicze w powiecie
6. Samorząd w województwie
6.1. Zadania samorządu województwa
6.1.1. Podział zadań z administracją rządową
6.1.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa
6.1.3. Zadania własne województwa
6.1.4. Zadania zlecone województwu
6.2. Sejmik województwa
6.2.1. Charakter organu
6.2.2. Czas działania sejmiku województwa
6.2.3. Kompetencje sejmiku województwa
6.2.4. Organy sejmiku województwa i tryb jego obrad
6.2.5. Radni
6.3. Organ wykonawczy województwa
6.3.1. Charakter zarządu województwa i jego tworzenie
6.3.2. Czas działania zarządu
6.3.3. Zadania i kompetencje zarządu województwa
6.4. Marszałek województwa
6.5. Zespolenie w samorządzie województwa
7. Związki i porozumienia komunalne
7.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego
7.2. Związki komunalne
7.3. Porozumienia komunalne
7.4. Związki metropolitalne
7.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego
7.6. Zrzeszenia międzynarodowe
8. Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego
8.1. Mienie komunalne
8.1.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne
8.1.2. Nabywanie mienia komunalnego
8.1.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym
8.2. Gospodarka finansowa
9. Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego
9.1. Ogólna charakterystyka
9.1.1. Kryterium nadzoru
9.1.2. Organy nadzoru
9.1.3. Zakres nadzoru
9.2. Środki nadzoru
9.2.1. Terminologia
9.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb
obrachunkowych)
9.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów
9.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem
10. Samorządowe kolegia odwoławcze
10.1. Uwagi ogólne
10.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej
10.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne
Część trzecia Administracja publiczna wobec podmiotów zewnętrznych
Rozdział dziewiąty
Podmioty relacji zewnętrznych
1. Uwagi wprowadzające
2. Triada Bernatzika
2.1. Interes faktyczny (zwykły)
2.2. Interes prawny (kwalifikowany)
2.3. Publiczne prawa podmiotowe
3. Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika
Rozdział dziesiąty
Akt administracyjny
1. Pojęcie aktu administracyjnego
2. Decyzja administracyjna
2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej
2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy
3. Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)
3.1. Kryteria podziału związane z adresatem
3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi
3.3. Kryteria podziału związane z treścią
3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych
4. Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Fakt a prawo
4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)
4.4. Wybór wstępny
4.5. Fakty
4.6. Prawo
4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa
4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy
4.9. Subsumcja
5. Luzy decyzyjne
5.1. Wyważanie
5.2. Dyskrecjonalność
5.3. Uznanie administracyjne
5.3.1. Geneza uznania administracyjnego - swobodne uznanie
5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego
5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny
6. Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego
(decyzji)
7. Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)
8. Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)
9. Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)
9.1. Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie
9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego
9.3. Uchylenie aktu administracyjnego
10. Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)
10.1. Pojęcie wadliwości aktu
10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego
10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego
10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość
Rozdział jedenasty
Inne formy stosowania prawa administracyjnego
1. Akty i czynności egzekucyjne
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Formy działania organu egzekucyjnego
2. Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące
2.1. Pojęcie
2.2. Charakterystyka
2.3. Ochrona adresata
3. Dwustronne i wielostronne działania administracji
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Umowa cywilnoprawna
3.3. Umowa administracyjna
3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość
3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech
3.3.3. Umowa administracyjna we Francji
3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim
4. Ugoda administracyjna
4.1. Pojęcie ugody administracyjnej
4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej
4.3. Skutki ugody
5. Przyrzeczenie administracyjne
6. Działania faktyczne administracji
6.1. Działania społeczno-organizatorskie
6.2. Działania materialno-techniczne
7. Bezczynność i milczenie administracji publicznej
7.1. Istota bezczynności oraz milczenia
7.2. Bezczynność administracji
7.2.1. Poszukiwanie definicji
7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym
7.2.3. Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym
7.3. Milczenie administracji
Część czwarta Kontrola administracji
Rozdział dwunasty
Sądownictwo administracyjne
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego
1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie
1.3. Cel sądownictwa administracyjnego
1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości
1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego
1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego
2. Ustrój sądów administracyjnych
2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny
2.2. Struktura sądów administracyjnych
2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa
3. Przedmiot ochrony
3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty
3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych
4. Podmioty
4.1. Podmioty czynne
4.2. Podmioty bierne
4.3. Inne podmioty
5. Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego (przedmiot i zakres zaskarżenia)
5.1. Wprowadzenie
5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)
5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu
5.3.1. Decyzja administracyjna
5.3.2. Postanowienia administracyjne
5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu
administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów
prawa
5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych
sprawach
5.3.5. Akty prawa miejscowego
5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków
5.3.7. Akty nadzoru
5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania
5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia
5.3.10. Enumeracja negatywna
5.4. Inne obszary działania sądu
5.4.1. Spory kompetencyjne
5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne
6. Skarga
6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg
6.2. Skarga w systemie polskim
7. Przedmiot rozpoznania
7.1. Sprawa sądowoadministracyjna
7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania
8. Przedmiot orzekania
8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej
8.2. Warianty orzeczeń sądowych
8.3. Związanie sądu w fazie orzekania
8.4. Istota orzekania i jego zakres
8.4.1. Istota orzekania
8.4.2. "Szerokość" orzekania
8.4.3. Problem orzekania merytorycznego
8.4.4. "Głębokość" orzekania
8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius
9. Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego
10. Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego
Rozdział trzynasty
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej
1. System kontroli administracji
1.1. Wprowadzenie
1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli
1.2.1. Kryteria kontroli
1.2.2. Podmioty kontroli
1.2.3. Inne elementy różnicujące
1.3. Cechy kontroli administracji
2. Kontrola zewnętrzna
2.1. Kontrola parlamentarna
2.2. Kontrola państwowa
2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK
2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli
2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK
2.3. Kontrola sądów i trybunałów
2.4. Kontrola prokuratorska
2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich
2.6. Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe
2.7. Kontrola społeczna (obywatelska)
3. Kontrola wewnętrzna
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Kontrola w administracji rządowej
3.3. Kontrola zarządcza
3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej
Część piąta PROBLEMY AKSJOLOGICZNE
Rozdział czternasty
Aksjologia prawa administracyjnego
1. Aksjologia i aksjologia prawa
2. Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego
3. Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym
3.1. Dobro człowieka
3.2. Moralność
3.3. Sprawiedliwość
3.4. Prawda
3.5. Racjonalność
3.6. Pewność
3.7. Jasność i jawność
3.8. Szybkość i ekonomiczność
3.9. Wartości chronione przez prawo administracyjne
Wybrana literatura
Wykaz ilustracji
570 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- LEKSYKON PRAWA ADMINISTRACYJNEGO 100 PODSTAWOWYCH POJĘĆ BOJANOWSKI E. ŻUKOWSKI K. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|