Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji
systemowej
Zagadnienia podjęte przez autora mają wyjątkowy walor poznawczy w dziedzinie
pedagogiki, zarówno w wymiarze doświadczeń polskich, jak i w wymiarze wspólnotowym,
europejskim.
Autor ma świadomość, że edukacja nowoczesna służy nie tylko przystosowaniu
uczniów do nowych sytuacji społecznych, lecz także do twórczego działania w nowych
sytuacjach, celnie więc pyta: "na ile przeobrażenia w sferze oświaty, a
szczególnie podejmowane działania reformatorskie, przystają do zmian o charakterze
globalnym, związanym z integracją europejską i polską zmianą systemową"?
Wstęp
Metodologiczne podstawy badań własnych
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Radykalne przemiany świata społecznego edukacyjnym wyzwaniem
1.1. Globalizacja i jej edukacyjne konteksty
1.2. Potrzeba idei nowego humanizmu w dobie globalizacji
1.3. Demokracja podstawowym warunkiem przemian edukacyjnych
1.4. Kształtowanie się społeczeństwa wiedzy w czasach rewolucji informacyjnej
1.5. Rola mass mediów w kształtowaniu współczesnego świata, edukacji i człowieka
1.6. Zagrożenie życia, zdrowia oraz środowiska edukacyjnymi problemami
współczesności
ROZDZIAŁ DRUGI
Integracyjne działania edukacyjne Unii Europejskiej a zmiany w polskiej oświacie
2.1. Strategia edukacyjna Unii Europejskiej
2.2. Wspólnotowa instytucjonalizacja działań edukacyjnych
2.3. Kreowanie Europejskiego Obszaru Edukacyjnego w kontekście strategii lizbońskiej
2.4. Europejski wymiar edukacji a zmiany w polskiej oświacie
ROZDZIAŁ TRZECI
Zmiany systemu edukacyjnego w Polsce na tle przemian społeczno-ustrojowych
3.1. Polskie przemiany społeczne przełomu XX i XXI wieku
3.2. Polityka edukacyjna i system oświaty przed zmianą systemową 1989 roku
3.3. Przeobrażenia systemu edukacyjnego od roku 1990
3.4. Reforma systemu edukacji od roku 1999
ROZDZIAŁ CZWARTY
Edukacyjne konteksty globalizacji, integracji europejskiej oraz polskiej zmiany
systemowej w opiniach studentów studiów pedagogicznych
4.1. Procesy globalizacyjne i ich wpływ na edukację w opiniach badanych
4.2. Europejskie priorytety edukacyjne i ich realizacja w polskim systemie oświatowym w
opiniach studentów
4.3. Przeobrażenia polskiej edukacji i ich ocena przez studentów studiów pedagogicznych
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Changes in Polish education at the time of globalisation, integration and political and
economic transformation (Summary)
584 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka