Alternatywne zasilanie samochodów benzyną oraz gazami LPG i CNG
Badania porównawcze dynamiki rozpędzania i emisji spalin
Tematyka książki dotyczy istotnych i aktualnych problemów technicznych i
ekonomicznych – poszukiwania paliw alternatywnych do zasilania silników samochodowych,
obniżania kosztów eksploatacji samochodów, ochrony środowiska naturalnego, zwłaszcza
skupisk miejskich, przed toksycznymi składnikami spalin.
Autor na podstawie przeprowadzonych przez siebie badań (przedstawionych w książce w
formie licznych tabel i wykresów) zilustrował i skomentował w sposób prosty i
przystępny możliwości wykorzystania paliw gazowych do napędu samochodów, a także
ocenił ich wpływ na osiągi pojazdów (dynamikę i zużycie paliwa) oraz toksyczność
emitowanych do atmosfery spalin.
Książkę cechuje aktualność i wyjątkowa ważność prezentowanej problematyki, a
także duże walory poznawcze i wysoki poziom merytoryczny. Sformułowane przez Autora
wnioski są bardzo cenne pod względem naukowym i aplikacyjnym.
Książkę polecamy pracownikom naukowym i studentom wyższych uczelni technicznych,
pracownikom inżynieryjno-technicznym ośrodków badawczo-rozwojowych, przemysłu oraz
instytucji zajmujących się eksploatacją i obsługą transportu samochodowego.
Przedmowa
1. Wprowadzenie
2. Paliwa do tłokowych silników spalinowych o zapłonie iskrowym stosowane w
trakcie badań
2.3. Paliwo LPG
2.4. Metan
3. Samochody zasilane alternatywnie gazem CNG - historia i teraźniejszość
3.1. Rys historyczny
3.2. Samochody zasilane wyłącznie CNG
3.3. Samochody zasilane dwupaliwowo (benzyna – CNG)
3.3.1. Informacje ogólne
3.3.2. Samochody osobowe z fabryczną instalacją dwupaliwową
3.3.3. Samochody dostawcze z fabryczną instalacją dwupaliwową
4. Systemy alternatywnego zasilania gazami LPG i CNG
4.1. Klasyfikacja systemów zasilania gazem
4.2. Instalacje pierwszej generacji
4.3. Instalacje drugiej generacji
4.4. Instalacje trzeciej i czwartej generacji
4.5. Instalacje piątej generacji
4.6. Samochodowe systemy dwupaliwowe
5. Badania dynamiki rozpędzania samochodu A zasilanego alternatywnie benzyną i
gazem LPG (w systemie pierwszej generacji)
6. Badania dynamiki rozpędzania samochodu B zasilanego alternatywnie benzyną i
gazem LPG (w systemie drugiej generacji)
7. Badania dynamiki rozpędzania samochodu C zasilanego alternatywnie benzyną i
gazem CNG
8. Porównanie wpływu alternatywnego zasilania benzyną oraz gazami LPG i CNG na
dynamikę rozpędzania i obliczone charakterystyki szybkościowe
9. Emisja spalin przy alternatywnym zasilaniu benzyną i gazem LPG w systemie
pierwszej generacji
10. Emisja spalin przy alternatywnym zasilaniu benzyną i gazem LPG w systemie
drugiej generacji
11. Emisja spalin przy alternatywnym zasilaniu benzyną i gazem CNG w systemie
czwartej generacji
12. Analiza porównawcza wyników pomiarów emisji spalin przy alternatywnym
zasilaniu benzyną oraz gazami LPG i CNG
13. Oszacowanie błędów wynikających ze stosowania opracowanych charakterystyk
dynamicznych emisji spalin
14. Przykłady wykorzystania charakterystyk dynamicznych emisji spalin
15. Podsumowanie
StreszczenieSummaryPiśmiennictwo
180 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka