Jednym z wyraźnie zarysowujących się zjawisk na przełomie XX i XXI w. jest
dynamiczny rozwój turystyki kulturowej. Wyjazd z miejsca zamieszkania staje się dla
większości ludzi okazją do rozwoju zainteresowań, poznawania nowych ludzi, zwiedzania
zabytków i muzeów, udziału w interesujących wydarzeniach, festiwalach i koncertach,
krótko mówiąc staje się okazją do podnoszenia poziomu własnej kultury.
Polska posiada wielowiekową, bogatą i różnorodną kulturę, a nazwiska wielu twórców
i artystów są znane i cenione na całym świecie. Dlaczego więc turystyka kulturowa nie
jest wizytówką naszego kraju? Odpowiedź na to pytanie wydaje się stosunkowo prosta: bo
nie umiemy odpowiednio sprzedać naszej kultury, bo nie potrafimy przygotować atrakcyjnej
oferty dla tych ambitniejszych turystów, bo branża turystyczna nie może porozumieć
się ze sferą kultury...
Niniejsza publikacja jest próbą rozpoczęcia dialogu między światem kultury a światem
turystyki. Zebrano w niej głosy zarówno teoretyków (pracowników naukowych uczelni
turystycznych i artystycznych), jak i praktyków (przedstawicieli instytucji kultury).
Przygotowane artykuły prezentują niekiedy krańcowo różne punkty widzenia, odmienne
pryncypia i hierarchie wartości, nierzadko nawet pretensje i krytyczne uwagi wobec
drugiej strony. Tylko jednak w ten sposób - dzięki otwartej i życzliwej dyskusji -
można poznać i zrozumieć racje partnera. A to jest już pierwszy krok do nawiązania
bliższej współpracy...
Do tej pory bowiem w Polsce kultura i turystyka z reguły funkcjonowały oddzielnie,
niejako obok siebie. Czas chyba najwyższy, by połączyć siły, gdyż na takim rozdziale
wszyscy zbyt dużo tracimy...
ze Wstępu
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I TURYSTYKA A KULTURA - ROZWAŻANIA OGÓLNE
Andrzej Stasiak - "Kultura a turystyka - wzajemne relacje"
Zbigniew Frączyk - "Turystyka i kultura - dwie siostry"
Robert Faracik - "Dziedzictwo kulturowe Podgórza (Kraków) i możliwości jego
wykorzystania w turystyce"
Krystyna Juszyńska - "Kultura i sztuka muzyczna w nowej rzeczywistości
gospodarczej"
Józef Chwedorowicz - "Innowacyjne zarządzanie w kulturze elementem stymulacji
rozwoju gospodarczego na przykładzie Łodzi i Dublina"
Anna Prączko - "Przejawy kultury w produkcie gastronomicznym".
Notatki i głosy w dyskusji:
Małgorzata Wisz - "Garncarskim szlakiem - na pograniczu kultury i turystyki"
Grażyna Osowska - "Walory turystyczne Bałtowa w świetle badań ankietowych"
CZĘŚĆ II MUZEA I OBIEKTY PARAMUZEALNE
Marek Nowacki - "Analiza stanu atrakcji turystycznych w Polsce: muzea i obiekty
paramuzealne. Segmentacja rynku"
Andrzej Stasiak - "O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wieku"
Ignacy Janowski - "Muzea jako produkt turystyczny i obiekt dydaktyczny"
Cezary Jastrzębski - "Ruch turystyczny w placówkach kultury województwa
świętokrzyskiego"
Paweł Ukielski, Karol Mazur - "Muzeum Powstania Warszawskiego jako nowoczesna
placówka edukacyjna"
Małgorzata Kopalak, Krzysztof Gowin - "Muzeum jako instytucja łącząca kulturę i
turystykę na przykładzie Muzeum w Łęczycy"
CZĘŚĆ III WYDARZENIA KULTURALNE, FESTIWALE, KONCERTY, IMPREZY PLENEROWE
Sylwia Dudek-Mańkowska, Katarzyna Duda-Gromada - Wydarzenia kulturalne jako element
promocji turystycznej miast
Anna Stanisławska - "Imprezy kulturalne jako element identyfikacji turystycznej
Łodzi"
Robert Pawlusiński - "Wydarzenia kulturalne a rozwój turystyki w Krakowie"
Bożena Wójtowicz - "Imprezy turystyczno-kulturalne jako ewokacja czasów
świetności regionu świętokrzyskiego"
Magdalena Pomykalska, Barbara Bielak - "Gliwickie Dni Dziedzictwa Kulturowego
elementem rozwoju i promocji turystyki w regionie śląskim"
CZĘŚĆ IV KULTURA LUDOWA
Justyna Mokras-Grabowska - "Kultura ludowa w polskiej turystyce - autentyczność czy
komercja?"
Magdalena Lemańczyk - "Rola kultury kaszubskiej w promocji turystycznej województwa
pomorskiego"
288 stron, B5, miękka oprawa