Książka ta została napisana na podstawie badań najlepszych polskich
przedsiębiorstw konkurencyjnych na rynkach Unii Europejskiej. W wyniku badań
stwierdzono, że największa grupa naszych przedsiębiorstw utrzymuje się na rynkach UE
dzięki przewadze kosztowej (głównie
w sektorach o średnio zaawansowanej technologii), a następnie dzięki specjalnym
relacjom z odbiorcami, przewadze czasowej, renomie oraz jakości.
Zasadniczym nurtem rozważań w niniejszej książce jest ocena źródeł przewagi
konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw na rynkach UE. Chodziło o stwierdzenie, w jakim
stopniu źródłem ich konkurencyjności są niższe koszty pracy, a w jakim
wykształcenie zbiorów konkurencyjnych
technologii oraz umiejętności, a więc tzw. kluczowych kompetencji. Badanie wiązek
umiejętności pozwoliło na stwierdzenie, że ok. 30% polskich przedsiębiorstw jest
konkurencyjnych na rynkach UE dzięki wykształceniu kluczowych kompetencji, co stwarza
trwałą bazę przewagi konkurencyjnej.
Pogłębione badania czynników konkurencyjności rynkowej wybranych polskich
przedsiębiorstw oraz badania zasobowych źródeł tej przewagi dają podstawę do budowy
rynkowych strategii konkurencji oraz strategii rozwoju konkurencyjnych zasobów i
umiejętności przedsiębiorstw dążących do ekspansji międzynarodowej.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1. Współczesne koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.1. Klasyfikacja koncepcji konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2. Najważniejsze koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz ich relacje
1.2.1. Charakterystyka zasobowych koncepcji
konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2.2. Informacja oraz technologie informacyjne jako
źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2.3. Uczenie się organizacji, wiedza i zarządzanie
wiedzą jako zasadnicze źródła konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.3 Podsumowanie
Rozdział 2. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w świetle wybranych
badań krajowych i zagranicznych
2.1. Ocena konkurencyjności dużych polskich przedsiębiorstw na podstawie
zrealizowanych badań krajowych
2.1.1. Badanie nt. niematerialnych zasobów firmy jako
źródła sukcesu na rynku
2.1.2. Badania nt. wpływu prywatyzacji na zdolności
przedsiębiorstw do konkurencji
2.1.3. Badania nt. determinant konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki
2.1.4. Badania nt. potencjału konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw w procesie dostosowywania gospodarki polskiej do wymogów Unii
Europejskiej
2.1.5. Badanie nt. funkcjonowania polskich przedsiębiorstw
na rynkach Wspólnoty Europejskiej
2.1.6. Badania nt. konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw w kontekście integracji z UE
2.1.7. Badania nt. najbardziej konkurencyjnych polskich
przedsiębiorstw
2.1.8. Badanie zrealizowane przez firmę doradztwa
biznesowego Deloitte Touche
2.2. Aktywność eksportowa małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
2.3. Konkurencyjność przedsiębiorstw teleinformatycznych funkcjonujących w Polsce i
eksportujących na rynki UE w badaniach krajowych
2.3.1. Firmy teleinformatyczne nagrodzone w konkursach i
rankingach międzynarodowych
2.3.2. Firmy teleinformatyczne nagrodzone w konkursach i
rankingach krajowych
2.4. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w świetle badań prowadzonych przez
instytucje europejskie
2.4.1. Rodzaje i charakter badań
2.4.2. Charakterystyka wybranych badań oraz interpretacje
konkurencyjności
2.4.3. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw i
sektorów
Rozdział 3. Charakterystyka zbioru badanych przedsiębiorstw oraz
zastosowanych metod badawczych
3.1. Źródła informacji, metoda poszukiwań oraz kryteria wyboru polskich
przedsiębiorstw
3.2. Charakterystyka wyselekcjonowanej zbiorowości przedsiębiorstw
3.2.1. Grupa dużych przedsiębiorstw
3.2.2. Grupa małych i średnich przedsiębiorstw
3.2.3. Grupa przedsiębiorstw z sektora IT
3.3. Charakterystyka zastosowanych metod badawczych
Rozdział 4. Analiza rynkowych czynników konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw utrzymujących się na rynkach
Unii Europejskiej
4.1. Zastosowana metoda analizy
4.2. Ocena rynkowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw pod względem
częstości wskazań
4.3. Ocena rynkowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw pod względem liczby
przyznanych punktów
4.4. Ogólna ocena rynkowych czynników konkurencyjności przedsiębiorstw
4.5. Identyfikacja typu strategii i zakresu dyferencjacji
Rozdział 5. Analiza źródeł przewagi konkurencyjnej polskich
przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej
5.1. Opis metod statystycznych zastosowanych w ramach przeprowadzanej analizy
5.2. Ocena potencjalnych źródeł rynkowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw pod
względem częstotliwości wskazań
5.3. Ocena potencjalnych źródeł rynkowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw pod
względem liczby przyznanych punktów wagowych
5.4. Ogólna ocena potencjalnych źródeł rynkowej przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Analiza kluczowych kompetencji polskich przedsiębiorstw
eksportujących na rynki Unii Europejskiej
6.1. Metody identyfikacji kluczowych kompetencji
6.2. Cele, założenia oraz metoda badawcza
6.3. Identyfikacja i ocena kluczowych kompetencji badanych przedsiębiorstw
Rozdział 7. Struktura sektora polskich przedsiębiorstw konkurujących na
rynkach Unii Europejskiej
7.1. Zróżnicowanie rynkowych czynników konkurencyjności w układzie:
przedsiębiorstwa usługowe i przedsiębiorstwa produkcyjne
7.2. Struktura źródeł konkurencyjności w układzie: przedsiębiorstwa usługowe i
przedsiębiorstwa produkcyjne
7.3. Analiza rynkowych czynników przewagi konkurencyjnej w wybranych sektorach
Rozdział 8. Formy oraz zewnętrzne uwarunkowania międzynarodowej
konkurencyjności polskich przedsiębiorstw
8.1. Metody wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne
8.2. Charakterystyka metod wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki Unii Europejskiej
8.3. Mezo- makro- i mikroekonomiczne uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności
przedsiębiorstw
8.4. Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw
Rozdział 9. Czynniki konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynkach
Unii Europejskiej – podsumowanie
Bibliografia
Załącznik. Ankieta oraz kwestionariusz wywiadu. Czynniki sukcesu polskich
przedsiębiorstw na rynkach UE
I. Informacje o czynnikach powodujących konkurencyjność Państwa produktów (usług)
na rynku UE
II. Dane o źródłach rynkowej przewagi konkurencyjnej Państwa przedsiębiorstwa
III. Informacja o konkurencyjnych umiejętnościach Państwa przedsiębiorstwa i ich
zestawach
IV. Dane o stabilności udziału w rynku UE
V. Metoda wejścia na rynek UE i obecności na tym rynku
VI. Ogólne dane o Państwa przedsiębiorstwie
266 stron, B5