|
DIAGNOZA ORGANIZACJI OD A DO Z
STOCKI R. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2013, wydanie Icena netto: 99.90 Twoja cena 94,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Diagnoza organizacji od A do Z
Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów
Każda organizacja to złożony system, na który powinno się patrzeć z wielu
perspektyw. Najczęściej audyt organizacyjny oznacza albo spojrzenie z punktu widzenia
ekonomicznego, albo z punktu widzenia operacji. Kiedy jednak trzeba dokonać poważnych
zmian w organizacji, oznacza to najczęściej konieczność zmian w mentalności.
Tymczasem mało jest narzędzi diagnostycznych do oceny sposobu myślenia w organizacji, a
przeprowadzanym w tej dziedzinie badaniom można często zarzucić, że ich wyniki są
niejednoznaczne i nie wykazują, czy organizacja jest zdrowa czy chora, a jeśli chora, to
co konkretnie należałoby zrobić, by ją uzdrowić.
Autor tej książki - praktyk, który sam jako konsultant zdiagnozował ponad 100
organizacji - proponuje bardzo szeroki zakres zaawansowanych narzędzi diagnostycznych do
badania organizacji.
Przede wszystkim zaś - co jest ewenementem - pierwszą klasyfikację modeli
mentalnych związanych z życiem organizacyjnym, które nazywa patologiami
organizacyjnymi. Prezentuje opisy dwunastu najczęściej występujących patologii wraz z
wyjaśnieniami, jak sobie z nimi poradzić.
Każda z patologii jest zilustrowana odpowiednim studium przypadku i określona za
pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie
związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów,
patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w
czasie.
W części o charakterze narzędziowym omówiono szczegółowo takie zagadnienia jak:
proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych
dziedzin,
badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych,
najważniejsze metody diagnostyczne i sposoby analizowania ich wyników,
metody tworzenia wybranych testów psychologicznych.
Nie chodzi tu o kolejną metodę pod chwytliwą nazwą - ta książka jest
podręcznikiem dla wymagającego czytelnika, który przeszedł już przez fazę gadżetów
i szuka solidnej wiedzy osadzonej w badaniach i w praktyce. Jest lekturą obowiązkową
dla konsultantów i trenerów zarządzania oraz wartościową pozycją dla menedżerów
organizacji, w których mogą występować patologie.
O autorze
Podziękowania
Przedmowa
Część I. Podstawy diagnozowania
1.Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji
Problem granic w diagnozie - holistyczność diagnozy
Diagnoza holistyczna jako różne "rzuty" organizacji
Specyfika diagnozy psychologicznej
Rodzaje konstruktów
Podsumowanie
2.Nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii
organizacyjnych
Systematyka patologii
Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji
Podsumowanie
3.Cztery perspektywy widzenia organizacji
Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej
Specyfika rozwoju organizacyjnego
Psychologiczne źródła systemowego izomorfizmu w organizacjach
Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna diagnozy
Kręgi konstruktów organizacyjnych
Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania
Podsumowanie
4.Anatomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi
Co jest potrzebne firmie, aby mogła istnieć
Ścieżka: klienci - przewaga konkurencyjna - płace - zaangażowanie pracowników
Ścieżka: system informacyjny - system ocen - system płac - płace
Ścieżka: godność - porozumienie - zaufanie - zaangażowanie
Zarządzanie kompetencjami
Podsumowanie
5.Strategiczny kontekst diagnozy
Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne
Typologia strategiczna organizacji
Podsumowanie
Część II. Proces i narzędzia diagnozy
6.Etapy procesu diagnozy
Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie
diagnozy
Faza druga: diagnozowanie
Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym
Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych
Prezentacje
Autodiagnoza
Podsumowanie
7.Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w
organizacji
Co to są mapy poznawcze?
Po co badać mapy poznawcze?
Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych
Problemy związane z pomiarem
Prowadzenie wywiadów
Kodowanie i opracowywanie danych - analiza słownika
Analiza struktury map poznawczych
Interpretacja wyników
Podsumowanie
8.Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji
Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych
Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy
Rodzaje wywiadów
Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa związane ze
stosowaniem tej techniki
Podsumowanie
9.Testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych
Istota i cele badania kwestionariuszowego
Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej
Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji
Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji
Pułapka operacjonalizacji
Podsumowanie
10.Obserwacja i techniki symulacyjne
Obserwacja interakcji
Obserwacja rozwiązywania sytuacji symulowanych
Analiza danych werbalnych
Mapowanie owalami
Podsumowanie
11.Analiza dokumentów
Analiza dokumentów finansowych
Analiza statutu
Analiza stron internetowych
Podsumowanie
12.W stronę pełnej partycypacji w zarządzaniu
Konsekwencje diagnozy
Program na dziś
Co nie sprzyja pełnej partycypacji w zarządzaniu?
Możliwe działania interwencyjne
Podsumowanie
Dodatek. Zadania do przemyślenia
Literatura cytowana
Indeks
324 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|