Belfer na huśtawce
O autorytecie nauczyciela
Zapraszam państwa na kolejną porcję opowieści o szkole. Tym razem będą to
głównie historie o nas samych - o nauczycielach, o naszym podejmowaniu codziennych
wyzwań i borykaniu się z głównym pytaniem: po co my właściwie to robimy?
Wbrew pozorom nie jest to wcale książeczka wyłącznie dla początkujących nauczycieli.
Jest ona skierowana również do nauczycieli, którzy mają już spore doświadczenie w
zawodzie. Wiele z tego, co zostało tu napisane, będzie w pełni zrozumiałe i oczywiste
przede wszystkim dla tych, którzy już niejedno w szkole widzieli i niejednego
doświadczyli.
Czy wobec tego Belfer na huśtawce... może im się jeszcze do czegoś przydać?
Zdecydowanie tak. Bo nauczycielski wizerunek, autorytet oraz to, jak odbierają nas
uczniowie, nie jest czymś danym nam raz na całe życie. My się zmieniamy i wszystko
wokół nas też się zmienia - również uczniowie. Musimy się dostrajać, ciągle
pracować nad sobą i ulepszać nauczycielski warsztat. Nadganiać rzeczywistość i
szlifować formę.
Publikacja skierowana jest do nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców.
Tym, którzy pragną zdobyć autorytet, ma pomóc w zapracowaniu sobie na niego, tym,
którzy dostrzegają przede wszystkim niebezpieczeństwa wiążące się z autorytetami -
ułatwić z nimi dyskusję; dyrektorom szkół ma pomóc w zapobieganiu zjawiskom, które
stawiają pod znakiem zapytania uczciwość szkoły, obniżają rangę szkoły, a przede
wszystkim - demoralizują uczniów.
Podręczny słowniczek
O co tu chodzi?
1. Kreowanie wizerunku
Naturalny? Sztuczny?
A autentyczny?
Zwykłe ludzkie marzenia
Magiczna moc współpracy
Skąd brać uczniów sympatycznych i zasłuchanych?
Małpi wynalazek
Wodzu, prowadź!
Po co nam władza?
A nam po co władca?
Nauczyciel jak gubernator
2. Budowanie autorytetu
Władza = autorytet czy przeciwnie?
Casus Jacka Kuronia
Fikołek
Ból weryfikacji
Co ma wspólnego autorytaryzm z autorytetem?
Prawdziwa cnota krytyk się nie boi
Ufam ci, bo się mylisz
...ale partaczy nie lubimy!
Myśl! Sprawdzaj! Nie bądź idiotą!
Władzunia
Dawniej uczniowie szanowali?
Przepraszam, czy tu biją?
Jak cię widzą, tak cię piszą. Wyznaczniki statusu
Za mundurem wszyscy sznurem
Kłopoty z uległością
Mundurowi i cywile
Insygnia władzy
Poznać pana po rumaku
Interior czy eksterior?
Magiczna moc opakowania
Czy insygnia zastępują atrybuty?
Tożsamość na prestiż wymienię z dopłatą
Niespodzianka!
Czy nauczyciel musi być gołodupcem?
Czy król musi chodzić po zamku w koronie?
Autorytet totalny?
Pułapka
Ideologiczne wątpliwości
Okrucieństwo z uległości
Od K”penick do Sommerhill
Witajcie w koszmarze
Mój nauczyciel i stara szafa
3. Wypracowywanie prestiżu
Ucieczka DO wolności
Nie jestem mistrzem zen
Jak zdobyć autorytet i jak go utrzymać?
Kręgi na wodzie
Punkt widzenia zmienia się... ze wzrostem?
Rodzice, którzy wyhodowali małą cholerę
Złodzieje dzieci
Łatwo z tego wybrnąć, prawda? Wystarczy opowiedzieć?
Tymczasem dzieci nam rosną...
Uczniowie się dostosowują, a my lądujemy w malinach
4. Belfer na zjeżdżalni
Kiedy autorytet się kurczy
Biedaczkowie
Omerta
Kruszenie muru
I cudze grzechy odpuść nam, Panie
Bezradność jak skok w otchłań
Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one
Magiczna liczba: kilka osób
Spiskowa teoria dziejów
Kopnij sobie Hioba...
Moc społecznego wpływu versus siła wewnętrzna
Sztuka kompromisu albo sztuczka z kompromisem
A nie lepiej zwyczajnie przeprosić?
Strach ma wielkie oczy
Groźby i zastraszania
Opakowanie zastępcze
Kogo kocham, kogo lubię...
Życzliwy stosunek do ludzi
Słowniczek
Zamiast bibliografii
280 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka