Zrównoważone przedsiębiorstwo
To jest książka ekonomiczna o istotnym znaczeniu praktycznym dla właścicieli,
akcjonariuszy oraz kadry menedżerskiej przedsiębiorstw.
Autor stawia proste i ważne pytanie: czy właścicielom i menedżerom firm opłaca
się to, aby były one zarządzane w sposób transparentny i stosowały strategię
zrównoważonego rozwoju?
Po czym szuka odpowiedzi na to pytanie, przekopując się przez dane z różnych
rynków i giełd (USA, Europa), aby sprawdzić, czy wycena firm stosujących powyższe
zasady jest istotnie wyższa od wyceny innych, porównywalnych firm niestosujących tych
zasad? Odpowiedź brzmi: tak, to się opłaca, rynki i giełdy wyceniają takie firmy
wyżej.
Autor opisuje książkę następująco: Koncepcja trwałego rozwoju ma coraz większy
wpływ na kształtowanie się oblicza świata oraz mechanizmów zarządzania podmiotami
gospodarczymi. Sposoby jej wbudowywania w strategie przedsiębiorstw i procesy
podejmowania decyzji oraz ich wpływ na kreowanie wartości stanową zatem interesujący
obszar badawczy.
W książce analizowanych jest 1296 spółek wchodzących m.in. w skład indeksów
Standard & Poor's 500, Financial Times Stock Exchange 350 oraz Warszawskiego Indeksu
Giełdowego. Analiza obejmuje okres 2006-2010. Dzięki przyjęciu 5-letniego szeregu
czasowego danych możliwe stało się zaobserwowanie tendencji długookresowych, a tym
samym ujawnienie efektów związanych z wdrażaniem koncepcji zrównoważonego
przedsiębiorstwa, które występują z opóźnieniami czasowymi.
Otrzymane wyniki sugerują, że firmy i ich właściciele osiągają wymierne
korzyści z tytułu inwestycji we wdrażanie trwałego rozwoju, a działania te
przyczyniają się do osiągania przewagi konkurencyjnej na współczesnych rynkach.
Książka ukazuje się w koedycji z Akademią Leona Koźmińskiego
WSTĘP
Rozdział 1. KONCEPCJA TRWAŁEGO ROZWOJU JAKO WYZWANIE XXI WIEKU
1.1. Koncepcje równowagi w teorii organizacji i zarządzania
1.1.1. Wstęp
1.1.2. Teorie równowagi organizacyjnej
1.1.3. Koncepcja zbilansowanej karty wyników
1.1.4. Nowe wymiary zbilansowanej karty wyników
1.2. Koncepcja trwałego rozwoju jako nowy paradygmat w teorii ekonomii
1.2.1. Aspekty środowiskowe
1.2.2. Aspekty społeczne
1.2.3. Aspekty ekonomiczne
1.3. Warunki skutecznej realizacji koncepcji trwałego rozwoju na poziomie
makroekonomicznym
1.4. Globalne nierównowagi środowiskowe, społeczne i ekonomiczne jako skutki starych
paradygmatów rozwoju
1.4.1. Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego
1.4.2. Nierówności społeczne
1.4.3. Niestabilności systemu finansowego
Rozdział 2. PRZEDSIĘBIORSTWO JAKO PODSTAWOWA JEDNOSTKA GOSPODARCZA REALIZUJĄCA
PARADYGMAT TRWAŁEGO ROZWOJU
2.1. Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarki narodowej
2.1.1. Historia przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarującej
2.1.2. Cele przedsiębiorstwa w kontekście teorii przedsiębiorstw
2.2. Przyczyny wzrostu zainteresowania przedsiębiorstw paradygmatem trwałego rozwoju
Rozdział 3. KONCEPCJA ZRÓWNOWAŻONEGO PRZEDSIĘBIORSTWA
3.1. Koncepcja trwałego rozwoju w ujęciu mikroekonomicznym
3.1.1. Finansowe aspekty trwałego rozwoju przedsiębiorstwa
3.1.2. Społeczne aspekty trwałego rozwoju przedsiębiorstwa
3.1.3. Środowiskowe aspekty trwałego rozwoju przedsiębiorstwa
3.2. Kwantyfikacja koncepcji zrównoważonego przedsiębiorstwa
Rozdział 4. ZRÓWNOWAŻONE PRZEDSIĘBIORSTWO A KREOWANIE WARTOŚCI DLA
AKCJONARIUSZY
4.1. Przegląd literatury
4.2. Hipotezy badawcze
4.3. Opis próby
4.3.1. Rynek amerykański - indeks S&P 500
4.3.1.1. Zrównoważone przedsiębiorstwo a stopy zwrotu z akcji
4.3.1.2. Zrównoważone przedsiębiorstwo a tempo wzrostu przychodów
4.3.1.3. Zrównoważone przedsiębiorstwo a cykle giełdowe
4.3.2. Rynek brytyjski - indeks FTSE 350
4.3.2.1. Zrównoważone przedsiębiorstwo a stopy zwrotu z akcji
4.3.2.2. Zrównoważone przedsiębiorstwo a tempo wzrostu przychodów
4.3.2.3. Zrównoważone przedsiębiorstwo a cykle giełdowe
4.3.3. Rynek polski-indeks WIG
4.3.3.1. Zrównoważone przedsiębiorstwo a stopy zwrotu z akcji
4.3.3.2. Zrównoważone przedsiębiorstwo a tempo wzrostu przychodów
4.3.3.3. Zrównoważone przedsiębiorstwo a cykle giełdowe
4.3.4. Rynek węgierski-indeks BUX
4.3.4.1. Zrównoważone przedsiębiorstwo a stopy zwrotu z akcji
4.3.4.2. Zrównoważone przedsiębiorstwo a tempo wzrostu przychodów
4.3.4.3. Zrównoważone przedsiębiorstwo a cykle giełdowe
4.3.5. Porównania międzynarodowe - rynki rozwinięte a rozwijające się
4.3.5.1. Rozpowszechnienie koncepcji zrównoważonego przedsiębiorstwa i jej rozkład
sektorowy
4.3.5.2. Stopy zwrotu realizowane na portfelu spółek zrównoważonych
4.3.5.3. Tempo wzrostu przychodów spółek zrównoważonych
4.3.5.4. Cykle giełdowe dla spółek zrównoważonych
4.3.6. Wnioski i uwagi uzupełniające
Rozdział 5. KIERUNKI ROZWOJU KONCEPCJI ZRÓWNOWAŻONEGO PRZEDSIĘBIORSTWA W
PRZYSZŁOŚCI
5.1. Nowy paradygmat rozwoju społeczno-gospodarczego i determinanty przewagi
konkurencyjnej
5.2. Kadra menedżerska jako nośnik zmian
5.3. Rola edukacji w kreowaniu nowej generacji liderów
5.4. Techniki efektywnego wbudowywania koncepcji trwałego rozwoju w proces edukacji
menedżerskiej
5.5. Rekomendacje dla edukacji menedżerów
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
248 stron, Format: 16,5x23,5 cm, oprawa miękka