Czytanie ze zrozumieniem
Uwarunkowania rodzinne
Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest niezbędnym elementem procesu uczenia
się, jak również ważną potrzebą we współczesnym społeczeństwie.
Jaki jest poziom opanowania czytania ze zrozumieniem przez uczniów szkół
podstawowych?
Czy istnieje zależność pomiędzy stopniem opanowania tej kompetencji a
uwarunkowaniami rodzinnymi?
Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na te i inne kluczowe pytania, poszukując
zależności między stopniem opanowania tej kompetencji a warunkami
społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Pokazuje, że choć czytanie ze zrozumieniem
jest umiejętnością złożoną i uwarunkowaną wieloma czynnikami (m.in. indywidualnymi
i pedagogicznymi), to jednak istotny wpływ na poziom jej opanowania ma środowisko
rodzinne.
„Autorka, prezentując wyniki swoich badań, dopełnia, odnawia i weryfikuje
wcześniejsze analizy. Obala wnioski z pospiesznych ekspertyz, które już po roku reformy
szkolnej przypisywały jej twórcom cudowne zniesienie wpływu zróżnicowań
środowiskowych na opanowanie kluczowych umiejętności szkolnych”.
z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
„Wartością tej pracy jest wnikliwa analiza związku pomiędzy rodzinnymi
uwarunkowaniami a poziomem opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Przedstawione przez autorkę wyniki badań mają duże znaczenie zarówno dla teorii, jak
i praktyki edukacyjnej”
z recenzji dr hab. Anny Karpińskiej'
Monika Jurewicz
, doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału
Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze Edukacji i Kultury Szkoły
Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Autorka publikacji poświęconych
uwarunkowaniom edukacji szkolnej dziecka oraz funkcjonowania nauczyciela w zmieniającej
się rzeczywistości społeczno-pedagogicznej.
Wstęp
Rozdział I. Funkcjonowanie rodziny a osiągnięcia uczniów w czytaniu ze
zrozumieniem – stan badań
1. Środowisko rodzinne dzieci i młodzieży
Pojęcie rodziny, jej struktura i funkcje
Model współczesnej rodziny – geneza i kierunki przemian
Rodziny bezrobotnych i rodziny z czasową nieobecnością rodzica
2. Czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów
Uwarunkowania ekonomiczne kompetencji czytania ze zrozumieniem u uczniów szkół
podstawowych
Uwarunkowania kulturowe kompetencji czytania ze zrozumieniem u ucz niów szkół
podstawowych
Uwarunkowania społeczne kompetencji czytania ze zrozumieniem u uczniów szkół
podstawowych
3. Kluczowa kompetencja szkolna – czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem podstawową umiejętnością szkolną.
Dotychczasowe badania nad stanem opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem
Rozdział II. Metodologiczne podstawy badań
1. Cel badań
2. Problemy badawcze
3. Wykaz zmiennych i przykładowych wskaźników do badania rodzinnych uwarunkowań
kompetencji czytania ze zrozumieniem
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
Metoda badań i techniki zbierania materiału
5. Teren i organizacja badań
6. Przebieg badań
Rozdział III. Charakterystyka badanych środowisk
1. Charakterystyka badanej
2. Środowisko szkolne badanych uczniów
Charakterystyka szkoły
Charakterystyka nauczycieli uczących badanych uczniów w klasach I–III
3. Środowisko rodzinne badanych uczniów
Warunki społeczne
Warunki ekonomiczne
Warunki ekonomiczne rodziny a preferowane formy spędzania czasu wolnego
Warunki mieszkaniowe
Warunki kulturowe
Wykształcenie rodziców
Wyposażenie mieszkania
Rozdział IV. Środowiskowe wyznaczniki poziomu czytania ze zrozumieniem.
1. Środowisko zamieszkania a wyniki z testu czytania ze zrozumieniem
2. Płeć a poziom alfabetyzacji.
3. Wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania a poziom kompetencji czytania ze
zrozumieniem
4. Status społeczny rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania ze zrozumieniem
5. Struktura społeczna rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania ze zrozumieniem
6. Położenie ekonomiczne a osiągnięcia w teście czytania ze zrozumieniem
7. Warunki mieszkaniowe a poziom czytania ze zrozumieniem
Podsumowanie
Bibliografia
212 stron, Format: 14.5x21.0cm,oprawa miękka