Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości
Do czego potrzebni są zindywidualizowanemu człowiekowi inni ludzie?
Jaką funkcję pełni wspólnota w życiu współczesnego człowieka?
Jakie przybiera kształty i w jaki sposób jednostka w niej funkcjonuje?
Autorka zastanawia się nad tymi pytaniami w kontekście macierzyńskich
społeczności internetowych. Pokazuje, że choć obecnie człowiek coraz częściej musi
działać na własną rękę, nadal chce dzielić swoje życie z innymi.
Marta Olcoń-Kubicka stawia ważne i trafne pytania badawcze, a po przeprowadzeniu analizy
materiału empirycznego dochodzi do interesujących konkluzji. Najważniejszą z nich jest
taka, że w społecznościach internetowych, np. typu „e-dziecko”, tkwi jakiś
pierwotny pierwiastek wspólnotowości, który skłania ludzi do wprowadzania dyskursów
prywatnych w obszar sfery publicznej. Wyraża się to we wspólnotach projektowych,
zadaniowych. Tworzą one własne kody komunikacji, a te je jeszcze bardziej wzmacniają.
Tylko dzięki uspołecznieniu człowiek może realizować się jako jednostka
potrzebująca społecznej akceptacji. W tym sensie nie ma kogoś takiego jak „self-made
woman” – jest produkt relacji społecznych.
Autorka wykazuje dużą wiedzę z zakresu socjologii internetu, będącej wciąż na
dorobku. Książka może być pomocą dla studentów socjologii, psychologii społecznej i
dziennikarstwa, a także badaczy oraz praktyków zajmujących się społecznymi aspektami
internetu.
Z recenzji prof. Kazimierza Krzysztofka
Marta Olcoń-Kubicka – doktor socjologii, absolwentka Szkoły Nauk
Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, adiunkt w Katedrze Socjologii
SGGW. Jest autorką publikacji poświęconych blogom, forom dyskusyjnym, internetowym
wspólnotom oraz metodologicznym aspektom prowadzenia badań przez internet.
Współredagowała książkę Re: internet – społeczne aspekty medium. Polskie
konteksty i interpretacje (2006).
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
PROCES INDYWIDUALIZACJI WE WSPÓŁCZESNYM SPOŁECZEŃSTWIE
1.1. Pierwsza faza indywidualizacji
1.2. Nowa jakość indywidualizmu
1.3. W stronę późnej nowoczesności
1.4. Druga faza indywidualizacji
1.5. Konsekwencje indywidualizacji podkreślane przez dyskurs socjologiczny
1.6. Czy indywidualizacja wyklucza wspólnotowość?
ROZDZIAŁ II
INDYWIDUALIZACJA A POWSTAWANIE TOŻSAMOŚCI W PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI
2.1. Dyskurs samorealizacji
2.2. Lansowane wartości i wzory
2.3. Model kształtowania się tożsamości w ramach późnej nowoczesności
2.4. Ekspresja tożsamości
2.5. Konieczność społecznego rozpoznania
ROZDZIAŁ III
NOWE FORMY INTEGRACJI SPOŁECZNEJ
3.1. Współczesny trybalizm
3.2. Charakterystyka nowych wspólnot
3.3. Czy nowe wspólnoty naprawdę są wspólnotami?
3.4. Nowe formy integracji społecznej
3.5. Przemiany nowych form uspołecznienia
3.6. Specyfika społeczności internetowych
ROZDZIAŁ IV
BADANIE PROCESU INDYWIDUALIZACJI
4.1. Cele badawcze oraz uzasadnienie wyboru problematyki
4.2. Ramy pojęciowe oraz podstawowe pytania badawcze
4.3. Metodologia i wybrane techniki badawcze
4.4. Charakterystyka obszaru badawczego
ROZDZIAŁ V
DOŚWIADCZENIE MACIERZYŃSTWA
5.1. Rola dyskursu macierzyńskiego
5.2. Macierzyństwo w świetle badań - analiza wywiadów
5.3. Model macierzyństwa na podstawie badań internetowych
ROZDZIAŁ VI
MACIERZYŃSKIE WSPÓLNOTY INTERNETOWE
6.1. Funkcje macierzyńskich forów internetowych
6.2. Komunikacja zapośredniczona elektronicznie a wspólnotowość
6.3. Macierzyńskie wspólnoty projektowe
6.4. Zamykanie się wspólnot projektowych
6.5. Zarządzanie projektem dziecko we wspólnocie projektowej
6.6. Rola internetowego dyskursu macierzyńskiego
ROZDZIAŁ VII
INDYWIDUALIZACJA A NOWE FORMY WSPÓLNOTOWOŚCI
BIBLIOGRAFIA
208 stron, Format: 14.5x20.9cm, oprawa miękka