wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DEUS EX MACHINA NOWE MEDIA I ICH PROJEKT POZNAWCZY


MACIĄG R.

wydawnictwo: WYD UJ, 2012, wydanie I

cena netto: 46.80 Twoja cena  44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Deus ex machina

Nowe media i ich projekt poznawczy


Mimo bogatej, istniejącej już literatury, książce udaje się podjąć problematykę nowych mediów z zupełnie nowej i dotychczas pomijanej strony.

To ich swoista teoria, która opisuje najnowsze technologie informatyczne jako skutek uprzednich założeń poznawczych, zakorzenionych w cywilizacji zachodniej od czasów Oświecenia, przeżywających kryzys wraz z pojawieniem się refleksji metamatematycznej z końcem wieku XIX i dalej gwałtownie przeobrażających się z początkiem wieku XX.

Komputer ujawnia się w niej jako paradoksalne i przypadkowe dziecko, gwałtownych i jednocześnie bardzo podstawowych prądów intelektualnych; a więc nie jako owoc procesu przebiegającego w obrębie technologii, lecz starej cywilizacyjnej przygody intelektualnej, jaka wiąże się z szukaniem odpowiedzi na pytanie o świat i możliwość jego opisu. Co więcej, jak twierdzi autor, maszyna ta włącza się czynnie w ów proces, udzielając własnych odpowiedzi i kształtując jego przebieg, a powszechność i gwałtowny rozwój sprawiają, iż czyni to wydajniej i bardziej dobitniej niż cokolwiek wcześniej. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy osiąga poziom sieciowego zwielokrotnienia.

Nie ginie także z pola widzenia wymiar bardzo praktyczny komputera – urządzenia technicznego opartego na zestawie rozwiązań inżynierskich; ten wymiar bynajmniej nie odrywa się od ogólnej tendencji wskazanej w teorii. Okazuje się odpowiednim i właściwie oczywistym punktem wyjścia do opisania natury aparatu, skrywającej coś więcej niż tylko wyrafinowaną technikę. Podlega tym samym dynamice, jaką w starożytnym teatrze symbolizował specjalny efekt: Deus ex machina, który później stał się metaforą nagłej ingerencji obcej, nadrzędnej przestrzeni. W przypadku niniejszej książki, w obrębie technologii - myśli abstrakcyjnej o najwyższym stopniu wyrafinowania.


Wstęp   7
Część I: Czy istnieje podmiotowość maszyny cyfrowej?   17
0. Aparat…   19
…i jego funkcjonalny opis   25
Faza I – projekt symboliczny  27
Faza II – projekt cyfrowy  31
Faza III – realizacja projektu w czasie rzeczywistym   36
Faza IV – realizacja projektu w świecie rzeczywistym   38
Najważniejsze wnioski części technicznej  41
1. Manifestacja projektu widoczna na ekranie komputera   43
Dygresja o interfejsie   53
Kilka słów podsumowania  65
2. Manifestacja projektu zawarta w pamięci komputera  75
3. Manifestacja projektu w świecie rzeczywistym  99
Model Hellera i co z niego wynika  121

Część II: Matematyczne dziedzictwo  127
1. Nowe media jako projekt poznawczy – w ponowoczesnej i krytycznej perspektywie    129
2. Dwa przypisy o roli metamatematyki w humanistyce – Claude Lévi-Strauss i Jean-François Lyotard 169
Zarys historii formalizacji i matematyzacji procesu poznawczego 177
Lévi-Strauss, Lyotard i sprzeczności postmodernizmu 181
3. Kolektywna inteligencja Pierre’a Lévy’ego – zbiorowość i wiedza 185

Bibliografia 211
Summary 219


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022