|
DEUS EX MACHINA NOWE MEDIA I ICH PROJEKT POZNAWCZY
MACIĄG R. wydawnictwo: WYD UJ, 2012, wydanie I cena netto: 46.80 Twoja cena 44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Deus ex machina
Nowe media i ich projekt poznawczy
Mimo bogatej, istniejącej już literatury, książce udaje się podjąć
problematykę nowych mediów z zupełnie nowej i dotychczas pomijanej strony.
To ich swoista teoria, która opisuje najnowsze technologie informatyczne jako skutek
uprzednich założeń poznawczych, zakorzenionych w cywilizacji zachodniej od czasów
Oświecenia, przeżywających kryzys wraz z pojawieniem się refleksji metamatematycznej z
końcem wieku XIX i dalej gwałtownie przeobrażających się z początkiem wieku XX.
Komputer ujawnia się w niej jako paradoksalne i przypadkowe dziecko, gwałtownych i
jednocześnie bardzo podstawowych prądów intelektualnych; a więc nie jako owoc procesu
przebiegającego w obrębie technologii, lecz starej cywilizacyjnej przygody
intelektualnej, jaka wiąże się z szukaniem odpowiedzi na pytanie o świat i
możliwość jego opisu. Co więcej, jak twierdzi autor, maszyna ta włącza się czynnie
w ów proces, udzielając własnych odpowiedzi i kształtując jego przebieg, a
powszechność i gwałtowny rozwój sprawiają, iż czyni to wydajniej i bardziej
dobitniej niż cokolwiek wcześniej. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy osiąga poziom
sieciowego zwielokrotnienia.
Nie ginie także z pola widzenia wymiar bardzo praktyczny komputera – urządzenia
technicznego opartego na zestawie rozwiązań inżynierskich; ten wymiar bynajmniej nie
odrywa się od ogólnej tendencji wskazanej w teorii. Okazuje się odpowiednim i
właściwie oczywistym punktem wyjścia do opisania natury aparatu, skrywającej coś
więcej niż tylko wyrafinowaną technikę. Podlega tym samym dynamice, jaką w
starożytnym teatrze symbolizował specjalny efekt: Deus ex machina, który później
stał się metaforą nagłej ingerencji obcej, nadrzędnej przestrzeni. W przypadku
niniejszej książki, w obrębie technologii - myśli abstrakcyjnej o najwyższym stopniu
wyrafinowania.
Wstęp 7
Część I: Czy istnieje podmiotowość maszyny cyfrowej? 17
0. Aparat… 19
…i jego funkcjonalny opis 25
Faza I – projekt symboliczny 27
Faza II – projekt cyfrowy 31
Faza III – realizacja projektu w czasie rzeczywistym 36
Faza IV – realizacja projektu w świecie rzeczywistym 38
Najważniejsze wnioski części technicznej 41
1. Manifestacja projektu widoczna na ekranie komputera 43
Dygresja o interfejsie 53
Kilka słów podsumowania 65
2. Manifestacja projektu zawarta w pamięci komputera 75
3. Manifestacja projektu w świecie rzeczywistym 99
Model Hellera i co z niego wynika 121
Część II: Matematyczne dziedzictwo 127
1. Nowe media jako projekt poznawczy – w ponowoczesnej i krytycznej perspektywie
129
2. Dwa przypisy o roli metamatematyki w humanistyce – Claude Lévi-Strauss i
Jean-François Lyotard 169
Zarys historii formalizacji i matematyzacji procesu poznawczego 177
Lévi-Strauss, Lyotard i sprzeczności postmodernizmu 181
3. Kolektywna inteligencja Pierre’a Lévy’ego – zbiorowość i wiedza 185
Bibliografia 211
Summary 219
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|