wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

GINEFOBIA W KULTURZE HINDUSKIEJ LĘK PRZED KOBIETĄ


SACHA M. / W DYSKURSIE ANTROPOLOGICZNYM I PSYCHOANALITYCZNYM

wydawnictwo: WYD UJ, 2011, wydanie I

cena netto: 46.80 Twoja cena  44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ginefobia w kulturze hinduskiej

Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym.


Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i jednocześnie genderowy rodzaj fobii powstały na podstawie kilku odrębnych elementów, do których należą: wewnętrzny dziecięcy obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi, zestereotypizowanymi reprezentacjami kobiecości.

Ginefobia jest jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość. W Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie społecznie zaprogramowanej, sekwencjonalnej zmiany statusów w obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym problemem jest zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są role kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się fundament męskich statusów. Męski lęk przed kobiecością w Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym osobniczym i społecznym zabarwieniu.

Klasyczne reprezentacje tego lęku można było przez wieki odnaleźć w uniwersum religijnych symboli, mitów i rytuałów hinduizmu.

Z Wprowadzenia


Wprowadzenie: Arcyludzkie lęki w ludzkich kulturach

Część pierwsza: Na styku tego, co indywidualne i społeczne
1.1. Interfejs psychiczno-kulturowy
1.2. Krytycy o Freudzie i psychoanalizie
1.3. Psychoanaliza wobec feminizmu, studiów nad płcią i postkolonializmu
1.4. Psychoanaliza po postmodernizmie. Problem konstruktywizmu
1.5. Antropologia i psychoanaliza. Antropologia psychoanalityczna
1.6. Psychoanalitycy o Indiach i psychoanaliza indyjska

Część druga: Praca kultury
2.1. Kultura na kozetce: implikacje programu badawczego Roberta LeVine‘a
2.2. Self w debacie antropologicznej i psychoanalitycznej
2.3. Self a problem reprezentacji. Reprezentacje umysłowe i kolektywne
2.4. Stany afektywne, afekty, emocje
2.5. Kulturowe i genderowe konstruowanie emocji
2.6. Praca kultury: symboliczne odsunięcie czy rozszczepienie?

Część trzecia: Hinduska kultura, hinduskie self
3.1. Od hinduizmu do hindutwy i komunalizmu
32. Norma i społeczeństwo. System klasyfikacji a kwestia hierarchizacji
3.3. Zaklęty krąg rodziny rozszerzonej
3.4. Hinduskie self
3.5. Hinduska kobieta: reprezentacje i samoreprezentacje
3.6. Spór o Edypa i matkowanie w Indiach

Część czwarta: Ginefobia. Na krawędzi kultury
4.1. Od fobii do ginefobii i mizoginii
4.2. Źródła lęku przed kobietą
4.3. Dobra matka, zła kobieta. Czy istnieje wrodzona natura kobiety?
4.4. Horror uwiedzenia i gniewna twarz Wielkiej Matki
4.5. Oswajanie kobiecości: wstyd i gniew
4.6. Kobiece role religijne i kobiece strategie rytualizacyjne
4.7. Zagadka kobiecości w tradycji tantrycznej i śaktyzmie
4.8. Ginefobia a współczesne rytuały hinduistyczne
4.9. Kobieta hinduska w diasporze

Zakończenie: Postklasyczne Indie a kwestia ginefobii
Bibliografia


214 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022