Ginefobia w kulturze hinduskiej
Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym.
Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i jednocześnie genderowy rodzaj
fobii powstały na podstawie kilku odrębnych elementów, do których należą:
wewnętrzny dziecięcy obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny
stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi, zestereotypizowanymi
reprezentacjami kobiecości.
Ginefobia jest jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość. W
Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie społecznie zaprogramowanej,
sekwencjonalnej zmiany statusów w obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym
problemem jest zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są role
kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się fundament męskich statusów.
Męski lęk przed kobiecością w Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym
osobniczym i społecznym zabarwieniu.
Klasyczne reprezentacje tego lęku można było przez wieki odnaleźć w uniwersum
religijnych symboli, mitów i rytuałów hinduizmu.
Z Wprowadzenia
Wprowadzenie: Arcyludzkie lęki w ludzkich kulturach
Część pierwsza: Na styku tego, co indywidualne i społeczne
1.1. Interfejs psychiczno-kulturowy
1.2. Krytycy o Freudzie i psychoanalizie
1.3. Psychoanaliza wobec feminizmu, studiów nad płcią i postkolonializmu
1.4. Psychoanaliza po postmodernizmie. Problem konstruktywizmu
1.5. Antropologia i psychoanaliza. Antropologia psychoanalityczna
1.6. Psychoanalitycy o Indiach i psychoanaliza indyjska
Część druga: Praca kultury
2.1. Kultura na kozetce: implikacje programu badawczego Roberta LeVine‘a
2.2. Self w debacie antropologicznej i psychoanalitycznej
2.3. Self a problem reprezentacji. Reprezentacje umysłowe i kolektywne
2.4. Stany afektywne, afekty, emocje
2.5. Kulturowe i genderowe konstruowanie emocji
2.6. Praca kultury: symboliczne odsunięcie czy rozszczepienie?
Część trzecia: Hinduska kultura, hinduskie self
3.1. Od hinduizmu do hindutwy i komunalizmu
32. Norma i społeczeństwo. System klasyfikacji a kwestia hierarchizacji
3.3. Zaklęty krąg rodziny rozszerzonej
3.4. Hinduskie self
3.5. Hinduska kobieta: reprezentacje i samoreprezentacje
3.6. Spór o Edypa i matkowanie w Indiach
Część czwarta: Ginefobia. Na krawędzi kultury
4.1. Od fobii do ginefobii i mizoginii
4.2. Źródła lęku przed kobietą
4.3. Dobra matka, zła kobieta. Czy istnieje wrodzona natura kobiety?
4.4. Horror uwiedzenia i gniewna twarz Wielkiej Matki
4.5. Oswajanie kobiecości: wstyd i gniew
4.6. Kobiece role religijne i kobiece strategie rytualizacyjne
4.7. Zagadka kobiecości w tradycji tantrycznej i śaktyzmie
4.8. Ginefobia a współczesne rytuały hinduistyczne
4.9. Kobieta hinduska w diasporze
Zakończenie: Postklasyczne Indie a kwestia ginefobii
Bibliografia
214 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka