Kontrola wewnętrzna, jako jedna z funkcji zarządzania, umożliwia osiąganie
celów organizacji, przystosowanie się jej do zmiennych warunków otoczenia wewnętrznego
i zewnętrznego, unikanie powtarzania błędów i minimalizowanie kosztów realizacji
strategii. Skuteczna kontrola wewnętrzna jest zależna od racjonalnego przygotowania i
przeprowadzenia kontroli oraz postępowania pokontrolnego, a także od prawidłowej
organizacji służb kontrolnych.
Uporządkowanie tych wielu zagadnień z zakresu kontroli wewnętrznej było
głównym celem autorów niniejszej książki. Omówili oni przede wszystkim:
- klasyfikację i zadania kontroli wewnętrznej,
- organizację systemu kontroli wewnętrznej,
- zakres praw i obowiązków kontrolera,
- metodykę czynności kontrolnych,
- planowanie kontroli na podstawie oceny ryzyka.
Autorzy zaprezentowali również programy zadań kontrolnych dla wybranych obszarów
działalności przedsiębiorstwa.
Książka jest przeznaczona dla studentów kierunków ekonomicznych uczelni różnego
typu, słuchaczy studiów podyplomowych i doktoranckich, osób przygotowujących
się do egzaminu z zakresu kontroli wewnętrznej, pracowników działów
finansowo-księgowych, osób pełniących funkcję kontrolera wewnętrznego.
Spis treści:
Wstęp Kazimiera Winiarska
Rozdział 1. Definicja i klasyfikacja kontroli wewnętrznej Kazimiera Winiarska
1.1 Kontrola jako element systemu zarządzania
1.2. Istota kontroli wewnętrznej
1.3. Rodzaje i formy kontroli wewnętrznej
Rozdział 2. Zadania kontroli wewnętrznej Teresa Kiziukiewicz
2.1. Cele, funkcje i zadania kontroli wewnętrznej
2.2. Prewencyjne zadania kontroli wewnętrznej (kontrola wstępna)
2.3. Zadania kontroli bieżącej
2.4. Zadania kontroli wynikowej (następczej, ex post)
Rozdział 3. Regulacje prawne kontroli wewnętrznej Bożena Zwolnik
3.1. Kontrola wewnętrzna jako przedmiot regulacji prawnych
3.2. Regulacje prawne w zakresie kontroli wewnętrznej w administracji publicznej
3.3. Regulacje prawne w zakresie kontroli wewnętrznej w podmiotach gospodarczych
3.4. Międzynarodowe standardy kontroli wewnętrznej
Rozdział 4. Budowa systemu kontroli wewnętrznej Anna Kostur, Kazimiera Winiarska
4.1. Pojęcie systemu kontroli wewnętrznej
4.2. Struktura systemu kontroli wewnętrznej
4.3. Polityka personalna w systemie kontroli wewnętrznej
Rozdział 5. Organizacja systemu kontroli wewnętrznej Bożena Nadolna
5.1. Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność w zakresie kontroli
wewnętrznej
5.2. Regulamin kontroli wewnętrznej
5.3. Dokumentacja kontroli wewnętrznej
Rozdział 6. Zakres praw i obowiązków kontrolera Maria Hass-Symotiuk
6.1. Sylwetka zawodowa kontrolera
6.2. Prawa i obowiązki kontrolera wewnętrznego
6.3. Zasady działania kontrolera
Rozdział 7. Metodyka realizacji czynności kontrolnych Józef Pfaff
7.1. Pojęcie i klasyfikacja metod kontroli
7.2. Techniki kontroli
7.3. Ankiety i kwestionariusze jako narzędzia kontroli
Rozdział 8. Planowanie kontroli na podstawie oceny ryzyka Ignacy Dziedziczak
8.1. Istota, rodzaje i obszary występowania ryzyka
8.2. Cele, proces i metody oceny ryzyka
8.3. Wykorzystanie oceny ryzyka w planowaniu kontroli
8.4. Metodyka doboru próby do kontroli z uwzględnieniem ryzyka
Rozdział 9. Wybrane obszary kontroli wewnętrznej Marek Jasztal
9.1. Uzasadnienie wyboru obszarów kontroli
9.2. Gospodarka kasowa
9.3. Polityka rachunkowości
9.4. Zamówienia publiczne
9.5. Polecenia wyjazdów służbowych (krajowych i zagranicznych)
9.6. Inwentaryzacja
9.7. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
9.8. Bezpieczeństwo informacji finansowej
9.9. Wynagrodzenia
Załącznik
Wzorcowy regulamin kontroli wewnętrznej Bożena Nadolna
Literatura
260 stron