Dopasowanie człowieka i środowiska, w którym on działa, a ściślej
pracownika i zatrudniającej go organizacji ma podstawowe znaczenie dla powstania poczucia
związku z firmą, czyli tożsamości organizacyjnej.
Autorka książki omawia różne spojrzenia na proces budowania dopasowania
człowiek–organizacja: dopasowanie do zawodu, dopasowanie do stanowiska pracy i,
najbardziej szczegółowo, dopasowanie do konkretnej firmy i pracodawcy. Przedstawia
wyniki badań wskazujące, jak wiele istotnych dla pracownika, jego współpracowników i
całej organizacji postaw i zachowań wiąże się z dopasowaniem: zadowolenie z pracy,
zaangażowanie organizacyjne, pomaganie współpracownikom i lojalność. Jednak
najważniejszą konsekwencją dopasowania jest tożsamość organizacyjna, której
powstanie zmienia sposób, w jaki pracownik spostrzega relację między sobą a
organizacją.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1
DOPASOWANIE DO ŚRODOWISKA A FUNKCJONOWANIE
1.1. Wymagania sytuacji
1.2. Otoczenie społeczne
1.3. Poziomy dopasowania
1.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
DOPASOWANIE CZŁOWIEK-PRACA
2.1. Dopasowanie człowieka do pracy - perspektywa organizacji
2.2. Dopasowanie pracy do człowieka - perspektywa doradcy zawodowego
2.3. Dopasowanie człowiek-praca a podjęcie zatrudnienia
2.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
DOPASOWANIE CZŁOWIEK-ORGANIZACJA
3.1. Rodzaje dopasowania
3.2. Modele dopasowania
3.3. Badanie dopasowania - wskaźniki obiektywne
3.4. Badanie dopasowania - wskaźniki subiektywne
3.5. Kwestionariusz poczucia dopasowania człowiek-organizacja
3.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
ZNACZENIE DOPASOWANIA DLA FUNKCJONOWANIA W ORGANIZACJI
4.1. Postawy wobec pracy i organizacji
4.2. Zachowania w pracy
4.3. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
TOŻSAMOŚĆ ORGANIZACYJNA
5.1. Tożsamość organizacyjna w naukach o organizacji
5.2. Tożsamość organizacyjna w psychologii społecznej
5.3. Dopasowanie człowiek-organizacja a tożsamość organizacyjna
5.4. Skala tożsamości organizacyjnej
5.5. Tożsamość organizacyjna i dopasowanie a funkcjonowanie w pracy
5.6. Podsumowanie
BIBLIOGRAFIA
104 strony, A5, oprawa twarda