Prezentowana monografia zawiera obszerną analizę art. 25 ust. 2
Konstytucji RP, zgodnie z którym "władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej
zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i
filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym".
Celem pracy jest objaśnienie normatywnej treści tej zasady ustrojowej i
zaproponowanie wewnętrznie spójnego modelu jej interpretacji; autor podjął także
próbę uporządkowania zasobów pojęciowych dogmatyki prawa wyznaniowego.
Książka stanowi zaktualizowaną wersję rozprawy doktorskiej, która zdobyła
pierwszą nagrodę w XLV Ogólnopolskim Konkursie "Państwa i Prawa" na
najlepsze prace habilitacyjne i doktorskie z dziedziny nauk prawnych.
Stan prawny na: 1.08.2010 r.
Spis treści:
Wykaz najważniejszych skrótów
str. 7
Wprowadzenie
str. 9
Rozdział I
Bezstronność światopoglądowa władz publicznych jako konstytucyjna zasada prawa
str. 19
1. Miejsce art. 25 ust. 2 Konstytucji RP w systematyce konstytucyjnej
str. 19
2. Przekonania religijne, światopoglądowe i filozoficzne
str. 26
3. Bezstronność a neutralność
str. 29
4. Bezstronność (neutralność) światopoglądowa jako autonomiczne pojęcie
konstytucyjne
str. 42
5. Normatywny charakter zasady bezstronności światopoglądowej
str. 48
6. Władze publiczne jako adresat obowiązku zachowania neutralności
str. 54
7. Uwarunkowania procesu wykładni zasady ustrojowej
str. 58
Rozdział II
Bezstronność (neutralność) światopoglądowa jako zasada określająca stosunek władz
publicznych do przekonań religijnych
str. 62
1. Wolność sumienia i wyznania a stosunki państwa ze związkami wyznaniowymi
str. 62
2. Spór o istotę systemu rozdziału
str. 66
3. Rozdział, świeckość, laickość, laicyzm
str. 75
4. Państwo świeckie a państwo bezstronne światopoglądowo
str. 78
5. Bezstronność prawodawcy - próba operacjonalizacji pojęcia
str. 91
6. Bezstronność (neutralność) w stosunkach ze związkami wyznaniowymi jako gwarancja
wolności sumienia i wyznania
str. 104
7. Kryminalizacja obrazy uczuć religijnych w państwie bezstronnym światopoglądowo
str. 112
Rozdział III
Bezstronność (neutralność) światopoglądowa jako zasada określająca stosunek władz
publicznych do wszelkich przekonań światopoglądowych
str. 132
1. Sens projektu
str. 132
2. Krytyka bezstronności światopoglądowej ze stanowiska prawnonaturalnego
str. 134
3. Bezstronność sensu largo jako postulat moralności politycznej
str. 141
4. Problem wartości chrześcijańskich
str. 146
5. Bezstronny prawodawca wobec motywacji moralistycznej i paternalistycznej
str. 156
6. Bezstronność a granice pluralizmu politycznego
str. 168
7. Stosowalność wymogu neutralności do różnych dziedzin życia zbiorowego
str. 180
Rozdział IV
Swoboda wyrażania przekonań w życiu publicznym
str. 195
1. Neutralność zwichnięta?
str. 195
2. Wolność sumienia i wyznania osób sprawujących funkcje publiczne
str. 199
3. Szkoła publiczna wobec religii
str. 209
4. Związki wyznaniowe a sfera publiczna
str. 221
5. Bezstronność światopoglądowa a podtrzymywanie pluralizmu
str. 228
Zakończenie
str. 235
Wykaz orzeczeń
str. 241
Bibliografia
str. 245
260 stron, A5, oprawa twarda