Innowacyjność polskiej gospodarki w okresie transformacji
Wybrane aspekty
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Innowacyjność polskiej gospodarki w latach 1989-2007
1.1. Tendencje w zakresie innowacyjności
1.2. Tendencje w zakresie patentowania
1.3. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Wzrost gospodarczy a dokonania innowacyjne
2.1. Wstęp
2.2. Badanie zależności: pierwsza próba
2.3. Zależności między wzrostem gospodarczym a dokonaniami innowacyjnymi w latach
1989-2001
2.4. Zależności między wzrostem gospodarczym a dokonaniami innowacyjnymi w latach
2000-2007
2.5. Analiza zależności oparta na danych Eurostatu
2.6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Region, jako podmiot ekonomiczny, a regionalny system innowacji
3.1. Istota podejścia mezoekonomicznego
3.2. Definiowanie regionu
3.3. Rozwój regionalny i jego uwarunkowania
3.4. System zarządzania rozwojem regionalnym
3.5. Strategia jako podstawowe narzędzie zarządzania rozwojem regionalnym
3.6. Regionalny system innowacji
3.7. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Wpływ regionu i polityki regionalnej na procesy przedsiębiorczości
i innowacyjności
4.1. Wstęp
4.2. Podstawy polityki regionalnej UE i jej ogólna charakterystyka w latach 2007-2013
4.3. Zamierzenia polityki spójności i polityki regionalnej w Polsce w latach 2007-2013
4.4. Wpływ polityki regionalnej Polski na kierunki rozwoju przedsiębiorczości
4.5. Wpływ polityki regionalnej Polski na kierunki działań innowacyjnych
4.6. Rozwój instytucji i narzędzi sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości i
innowacyjności w Polsce
4.7. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Przedsiębiorczość i innowacyjność w przekroju województw
5.1. Wstęp
5.2. Przedsiębiorczość podmiotów gospodarczych
5.3. Innowacyjność podmiotów gospodarczych
5.4. Rodzaje i efekty innowacji
5.5. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 6. Innowacyjność, talent i tolerancja w polskich regionach
6.1. Koncepcja klasy kreatywnej i model "3T"
6.2. Potrzeba analogicznych badań w Polsce
6.3. Związki z teorią zarządzania i ekonomią
6.4. Kapitał ludzki
6.5. Kapitał społeczny
6.6. Teoria aglomeracji firm
6.7. Klasa kreatywna na świecie i w Polsce
6.8. Pytania i metody badawcze
6.9. Źródła danych
6.10. Analiza danych wykorzystywanych w modelu "3T"
6.11. Współzależności pomiędzy zmiennymi w modelu "3T" dla polskich
województw
6.12. Polskie zróżnicowanie regionalne a model "3T"
6.13. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 7. Innowacje a ochrona konkurencji i konsumentów w warunkach
członkostwa Polski w Unii Europejskiej
7.1. Zagadnienia wstępne
7.2. Rynek innowacji jako rynek właściwy
7.3. Innowacje a doktryna dobrobytu konsumentów w prawie konkurencji
7.4. Prawa własności intelektualnej i przemysłowej w systemie ochrony konkurencji i
konsumentów
7.5. Modele współzależności innowacji i konkurencji (ochrony konkurencji)
7.6. Ochrona konsumenta jako nabywcy dóbr innowacyjnych
7.7. System prawny ochrony konkurencji "przyjazny innowacji"?
7.8. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 8. Ramy prawne rozwoju prokonkurencyjnej innowacji w Polsce
8.1. Wprowadzenie
8.2. Ramy prawne dla innowacji w porozumieniach horyzontalnych
8.3. Ramy prawne dla proinnowacyjnych porozumień wertykalnych
8.4. Generowanie i upowszechnianie innowacji przez przedsiębiorców dominujących
8.5. Innowacje jako kryterium oceny koncentracji przedsiębiorców
8.6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 9. Innowacje a ochrona własności intelektualnej
9.1. Wstęp
9.2. Rola ochrony własności intelektualnej
9.3. Rozwiązania prawne
9.4. Zarządzanie własnością intelektualną
9.5. Procedury ochrony
9.6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 10. Innowacje a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
10.1. Wstęp
10.2. Relacje z interesariuszami w procesie realizacji procesów produkcji
10.3. Ochrona środowiska naturalnego jako jeden z podstawowych filarów
odpowiedzialności społecznej w biznesie
10.4. Polskie doświadczenia w zakresie ekologizacji zarządzania
10.5. Podsumowanie
Bibliografia
312 stron, B5, oprawa miękka