Jednym z najważniejszych zadań każdego menedżera jest ocena pracy podległego mu
personelu. Bez sprawnie funkcjonującego systemu oceny trudno efektywnie motywować
pracowników, kierować ich rozwojem, ustalać cele i kontrolować ich realizację. Oceny
okresowe umożliwiają powiązanie celów organizacji z zadaniami i sposobem działania
pracowników. W wielu organizacjach wykorzystywane są również do kształtowania
wysokości i struktury wynagrodzeń.
Poradnik, który Państwu proponujemy, jako jeden z pierwszych na polskim
rynku wydawniczym wskazuje, w jaki sposób wykorzystać procedurę ocen okresowych w
kierowaniu personelem i w zarządzaniu organizacją.
Przedstawiono w nim zasady tworzenia i funkcjonowania systemu okresowych ocen
pracowników (SOOP). Omówiono także najczęściej wykorzystywane w praktyce metody ocen
okresowych oraz zagadnienia związane z techniką przeprowadzania rozmowy oceniającej.
Każdy z omawianych w książce etapów: projektowania, wdrażania systemu i
administrowania systemem ocen okresowych zilustrowano przykładami konkretnych
rozwiązań. Przejrzysty układ tekstu, liczne tabele i zestawienia ułatwiają
korzystanie z poradnika.
Jacek Jędrzejczak – absolwent Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku
Zarządzanie i Marketing. Praktyk z wieloletnim stażem na stanowiskach kierowniczych w
zagranicznym koncernie wydawniczym Polskapresse. Stworzył i kierował działami promocji,
sprzedaży oraz personalnym. Niezależny trener i konsultant, właściciel firmy
doradczo-szkoleniowej Mediacon. Specjalizuje się w doradztwie oraz treningach z zakresu
umiejętności osobistych, sprzedaży, obsługi klienta i zarządzania personelem. Szkoli
i doradza podmiotom komercyjnym, jak i publicznym (urzędy lokalne i centralne). Autor dwóch
poradników dotyczących systemów ocen oraz systemów wynagradzania.
Dr Marek Suchar – redaktor serii, dr psychologii, od 1991 r. kieruje założoną
przez siebie firmą rekrutacyjną IPK Sp. z o.o.; autor kilkudziesięciu publikacji z
dziedziny psychologii stosowanej oraz doradztwa personalnego, wykłada na licznych
wyższych uczelniach w Polsce. Od 2002 roku kieruje Podyplomowym Studium Zarządzania
Personelem w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.
Spis treści:
Wprowadzenie
Wstęp
- Miejsce i funkcje SOOP w polityce personalnej firmy
- Formalne aspekty funkcjonowania systemów ocen
- Projektowanie systemu ocen
- Cel
- Co oceniać
- Zasady oceniania
- Ustalanie kryteriów
- Elementy wspomagające proces tworzenia i definiowania kryteriów
- Analiza opisów stanowisk pracy
- Metody i skale ocen
- Ilościowe standardy pracy
- Punktowa skala ocen
- Ocena opisowa
- Tekst (checklist)
- Metoda incydentów krytycznych
- Skale behawioralne (BARS)
- Zarządzanie Przez Cele (ZPC, MBO – Management By Objectives)
- Ranking
- Metoda rozkładu normalnego
- Porównywanie parami
- Procedura rozmów oceniających
- Wdrażanie systemu ocen
- Bariery
- Pokonywanie barier
- Partycypacja pracowników w tworzeniu systemu
- Kampania informacyjna
- Szkolenia
- Testowanie systemu
- Rozmowa oceniająca
- Przygotowanie do rozmowy
- Przebieg rozmowy oceniającej
- Fazy okresowej rozmowy oceniającej
- Podstawowe błędy i zagrożenia w rozmowie oceniającej
- Aspekty emocjonalne
- Udzielanie pochwał i nagan
- Udzielanie pochwał
- Udzielanie nagan
- Schemat udzielania pochwał i nagan
- Wykorzystanie wyników oceny
- Informacja zwrotna dla pracownika i przełożonego
- Planowanie ścieżek rozwoju
- Powiązanie ocen z wynagrodzeniem
- Przykładowe formularze ocen okresowych
Literatura
Przepisy prawne
110 stron, B5, oprawa twarda