Podręcznik jest pomocą
naukową do przedmiotu organizacja i zarządzanie. Podstawowe zadanie, które postawił
sobie autor, to przekonanie Czytelników, iż zarządzanie nie musi być trudne.
Zakres tematyczny książki
można przedstawić za pomocą następującej triady: organizacja, zarządzanie,
menedżer. Punkt ciężkości wykładu został położony na osobę menedżera i proces
zarządzania organizacją. Menedżer w zależności od posiadanych umiejętności i
szczęścia może doprowadzić organizację do rozkwitu, wegetacji lub upadku.
Umiejętności są czynnikiem obiektywnym, wskazówki, jak je doskonalić, zawiera
podręcznik. Natomiast szczęście to czynnik subiektywny, bardzo przydatny do sprawnego
zarządzania. Jednak szczęściu należy pomagać, co oznacza, że trzeba mieć taką
wiedzę, aby umieć ją wykorzystać, czyli znać narzędzia i metody stosowane w naukach
organizacji i zarządzania.
Pisząc podręcznik,
uwzględniłem ograniczenia związane z jego objętością i programem przedmiotu.
Stanąłem przed trudnym zadaniem selekcji materiału zarówno teoretycznego, jak i
praktycznego. Przyjęte krytetium doboru to przydatność w praktyce. Zdaję sobie
sprawę, że jest to kryterium subiektywne.
Osoba studiująca przedmiot
organizacja i zarządzanie jest w dobrej syytuacji, ponieważ na rynku polskim są bardzo
dobre podręczniki - nie tylko polskie, także tłumaczenia, zwłaszcza podręczników
amerykańskich.
Studiowanie literatury
przedmiotu ma na celu rozszerzenie zakresu prezentowanego materiału. Układ podręcznika
jest wzorowany na klasycznym układzie: planowanie, organizowanie, motywowanie,
kontrolowanie.
Taka struktura podręcznika
stanowi "doskonałą ramę, organizując wszystkie podejścia do zarządzania",
jest też najłatwiejsza do przyswojenia. W przyjęciu tej zgodnej z cyklem zarządzania
klasycznej struktury była też chęć zapewnienia spójności opracowania z innymi
podręcznikami, zwłaszcza tłumaczonymi z języka angielskiego.
Podręcznik jest pisany z
pozycji mikroorganizacji. Problemy makroorganizacyjne zostały ograniczone do prezentacji
tych zagadnień, które n bezpośredni wpływ na organizację. Pisząc podręcznik,
traktowano Czytelnika jak menedżera, który potrzebuje jak najwięcej wiedzy praktycznej
i tyk teorii, którą można bezpośrednio zastosować.
Trzeba zwrócić uwagę na
fakt, że problemy poruszane w podręczniki. są ściśle powiązane z tematyką innych
przedmiotów wykładanych na uczelniach ekonomicznych, takich jak: ekonomia, ekonometria,
marketing, socjologia, psychologia, prawo, informatyka. Szczególnie ta ostatnia
dyscyplina wywarła bardzo duży wpływ na współczesne zarządzanie. Takie kierunki
organizacji i zarządzania, jak: systemy informatyczne zarządzania, zarządzanie wiedzą
czy też zarządzanie organizacjami wirtualnymi lub elektroniczny biznes, wiążą się
ściśle z rozwojem technologii informacyjnej, a zwłaszcza Internetu.
W tym wydaniu dokonano
uzupełnień, a także zaktualizowano wykaz zalecanej literatury oraz poszerzono
podręcznik o rozdział 15 Zarządzanie •wiedzą.
Znacznym zmianom uległ też
spis literatury; większość podanych w nim monografii wydano w ciągu ostatnich dwóch
lat. Wyeliminowano te pozycje, które - mimo że wiążą się z prezentowaną tematyką -
byłyby trudne do znalezienia w bibliotekach uczelnianych. Zwrócono także uwagę na
możliwości, jakie daje Intemet w wyszukiwaniu pozycji źródłowych.
307 stron