Publikacja jest jedną z pierwszych napisanych przez polskich autorów prac
poświęconych w całości najważniejszym koncepcjom mieszczącym się w szeroko
dyskutowanym obecnie nurcie Value Based Management (VBM). Jako punkt wyjścia i
zasadniczą linię prowadzonych rozważań przyjęto model EVA firmy Stern Stewart.
Skatalogowane rozwiązania alternatywne (lub komplementarne) zostały następnie poddane
syntetycznej analizie porównawczej skoncentrowanej na trzech kluczowych obszarach:
wycenie, pomiarze rocznych wyników działalności i programie motywacyjnym. Ponadto, w
opracowaniu zaproponowano ustrukturyzowane podejście do rozwiązywania dylematów
związanych z doborem mierników osiągnięć oraz zarysowano kierunki usprawnień
motywacyjnych systemów wynagradzania w celu ściślejszego powiązania interesów
menedżerskich z właścicielskimi.
Adresaci: członkowie zarządów spółek kapitałowych, pracownicy komórek
finansowych w spółkach, analitycy finansowi, konsultanci i doradcy finansowi, trenerzy i
pracownicy firm szkoleniowych, wykładowcy i studenci uczelni ekonomicznych.
Andrzej Cwynar jest pracownikiem naukowym Wyższej Szkoły Informatyki
i Zarządzania w Rzeszowie, autorem wielu publikacji dotyczących kreowania wartości
spółki kapitałowej. Wspótinicjator przedsięwzięć badawczych mających na celu
ocenę polskiego rynku kapitałowego z perspektywy tworzenia wartości dla właścicieli.
Współpracuje z licznymi ośrodkami naukowymi, firmami doradczo-szkoleniowymi i
przedsiębiorstwami.
Wiktor Cwynar jest doktorem nauk ekonomicznych, pracownikiem naukowym
Wyższej Szkoły Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu. Ściśle współpracuje
ze Szkołą Główną Handlową w ramach Studium Podyplomowego Zarządzania Wartością
Firmy oraz z czołowymi polskimi firmami konsultingowymi i szkoleniowymi. Opublikował
kilkanaście artykułów poświęconych problematyce zarządzania wartością.
"Opiniowana praca jest pierwszym tak obszernym i wszechstronnym rozwinięciem
problemu zarządzania wartością spółki kapitałowej w wykonaniu polskich autorów. Ma
(ona) wszelkie dane ku temu, aby stać się swoistą encyklopedią wiedzy o tej ogromnie
popularnej obecnie w świecie tendencji w zarządzaniu spółkami wiedzy użytecznej nie
tylko dla teoretyków zarządzania finansami przedsiębiorstw i rachunkowości, ale także
dla licznej rzeszy menedżerów finansowych, pragnących zapoznać się z bogatym
instrumentarium Value Based Management (VBM). (...) Wśród (...)bogatej tematyki autorzy
skupili swą uwagę na trzech kluczowych dla wdrażania VBM obszarach, a mianowicie:
metodach wyceny i pomiaru wyników działalności oraz motywacyjnych systemach
wynagradzania."
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Jana Jeżaka, Uniwersytet Łódzki
"Wykorzystanie najważniejszych i najnowszych pozycji literatury światowej (...),
świetna podbudowa [empiryczna] prezentowanych kategorii i obliczeń dotyczących metod
wyceny przedsiębiorstwa oraz mierników wartości (...) wraz ze sformułowanymi własnymi
konkluzjami czyni pracę bardzo atrakcyjną (...) dla członków zarządów i rad
nadzorczych, a także menedżerów spółek kapitałowych, konsultantów i analityków
rynku kapitałowego. (...) Zmusza (ona) do wielu przewartościowań w dotychczasowym
spojrzeniu na metody pomiaru wyników spółek oraz źródła wartości. Tym samym pobudza
do dalszych przemyśleń i badań, w kontekście poprawy konkurencyjności polskich
spółek kapitałowych."
Z recenzji wydawniczej dr. Andrzeja Szablewskiego, Szkoła Główna Handlowa
"Książka (...) jest obszernym i praktycznym kompendium wiedzy na temat
zarządzania wartością firmy, adresowanym do tych wszystkich, którzy chcą realizować
i wspierać strategię wzrostu wartości swoich przedsiębiorstw. Jej sukces zależy nie
tylko od dobrego systemu zarządzania, ale również od właściwego ukierunkowania
działań i zaangażowania pracowników firmy. Interesujące przedstawienie przez autorów
znaczenia i pomiaru aktywów niematerialnych, w tym także kapitału ludzkiego, poszerza
perspektywę dyskusji wokół VBM."
Edward Robert Stanoch, menedżer praktyki VBM, HewittAssociates
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW
PRZEDMOWA
OD AUTORÓW
ROZDZIAŁ l. REWOLUCJA W ZARZĄDZANIU SPÓŁKĄ KAPITAŁOWĄ
1.1. Nadrzędny cel spółki kapitałowej
1.2. Zarządzanie przedsiębiorstwem zorientowane na wzrost wartości (VBM)
1.3. Nadzór korporacyjny a wartość dla akcjonariuszy
1.4. Ewolucja w priorytetach biznesu
ROZDZIAŁ 2. EKONOMICZNA WARTOŚĆ DODANA (EVA) I RYNKOWA WARTOŚĆ
DODANA (MVA)
2.1. Deżargonizacja EVA
2.2. Szacowanie EVA
2.3. Nowoczesny model EVA
ROZDZIAŁ 3. WYCENA PRZEDSIĘBIORSTWA
3.1. Wycena spółki na podstawie EVA - słabości modelu zdyskontowanych
przepływów pieniężnych (DCF)
3.2. Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa
3.3. Równoważność metod DCF i EVA - przykład wyceny
3.4. Mankamenty dyskontowych metod wyceny
ROZDZIAŁ 4. POMIAR WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI - MIERNIKI RYNKOWE
4.1. Całkowity zwrot dla akcjonariuszy (TSR)
4.2. Rynkowa wartość dodana (MVA)
4.3. Dochód nadwyżkowy (ER)
4.4. MVA i kreowanie wartości dla akcjonariuszy
4.5. Stopa zwrotu dla akcjonariuszy i stopa zwrotu dla przedsiębiorstwa
ROZDZIAŁ 5. POMIAR WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI - DYLEMATY DEFINIOWANIA
STOPY ZWROTU Z INWESTYCJI
5.1. Gotówkowa wartość dodana (CVA)
5.2. Księgowa i ekonomiczna stopa zwrotu
5.3. Amortyzacja ekonomiczna
5.4. Modyfikacje EVA
ROZDZIAŁ 6. POMIAR WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI - GOTÓWKOWA WARTOŚĆ
DODANA (CVA)
6.1. Zmiany w paradygmacie zarządzania finansami spółki
6.2. Stopa zwrotu z inwestycji spółki bazująca na przepływach pieniężnych (CFROI)
ROZDZIAŁ 7. POMIAR WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI - POWRÓT DO KORZENI:
KONCEPCJA WARTOŚCI DODANEJ DLA AKCJONARIUSZY (SVA)
7.1. Brakujące ogniwo wyceny i pomiaru wyników działalności
7.2. Pomiar wyników działalności - zysk kontra gotówka
ROZDZIAŁ 8. POMIAR WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI - MEANDRY DOBORU MODELU
8.1. Ustrukturyzowane podejście do procesu doboru mierników osiągnięć
8.2. Rzetelność
8.3. Stopień skomplikowania pomiaru
8.4. Korelacja z wartością i bogactwem akcjonariuszy
ROZDZIAŁ 9. MOTYWACYJNE SYSTEMY WYNAGRADZANIA
9.1. Motywacyjne programy udziału kierownictwa we własności przedsiębiorstwa
9.2. Motywacyjne systemy wynagradzania nie związane z wyceną rynkową
ROZDZIAŁ 10. WDRAŻANIE VBM
10.1. Stary i nowy porządek
10.2. Kultura partnerstwa
10.3. Kluczowe czynniki powodzenia we wdrażaniu VBM - etap wstępny
10.4. Zakres wdrożenia VBM
10.5. Formułowanie celów i planów
10.6. Siły napędowe wartości
10.7. Edukacja
10.8. Wzmocnienie efektów wewnętrznej transformacji przedsiębiorstwa
10.9. Logika działań
ROZDZIAŁ 11. VBM W POLSCE
11.1. Ocena polskich spółek giełdowych z perspektywy zmian wartości
11.2. Wyniki wybranych badań ankietowych dotyczących VBM w Polsce i na świecie
11.3. Zastosowanie mierników wartości w analizie polskich spółek publicznych
11.4. Polski rynek kapitałowy a możliwości adaptacji metodologii VBM
STRESZCZENIE W JĘZYKU ANGIELSKIM
468 stron, miękka oprawa + CD