|
REGIONALNE ASPEKTY GOSPODARKI wydawnictwo: PWE, 2015, wydanie Icena netto: 61.70 Twoja cena 58,62 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Regionalne aspekty gospodarki
Polska, jako kraj członkowski Unii Europejskiej, jest zobligowana do wyrównywania
dysproporcji w rozwoju regionalnym. Poszukuje się zatem wielu sposobów rozwiązywania
tego typu problemów, uwzględniając nie tylko tendencje w gospodarce światowej, lecz
także specyfikę warunków funkcjonowania struktur rządowych i samorządowych
odpowiedzialnych za realizację polityki regionalnej na danym obszarze. Jak wskazują
badania, nieodłącznym elementem tej polityki powinno być ukierunkowanie na: wiedzę,
rozwój technologii informacyjnych, współpracę, innowacyjność, konkurencyjność czy
komunikację ze społeczeństwem, które stanowią instrumenty ułatwiające tworzenie
strategii rozwoju regionalnego.
W książce autorzy, skupiając się na problemach dotyczących nierówności w
rozwoju regionów, omówili m.in.: działania Unii Europejskiej wobec współczesnych
wyzwań, rolę innowacji w rozwoju firm i regionów, współpracę podmiotów w modelu
triple-helix, planowanie i wdrażanie strategii rozwoju jednostki samorządu
terytorialnego, wybrane zagadnienia z dziedziny finansów, w tym wyrównywania
dysproporcji finansowych między jednostkami samorządu terytorialnego.
Książka jest przeznaczona dla pracowników naukowych, doktorantów i studentów
administracji, ekonomii i zarządzania. Może być również przydatna dla pracowników
administracji rządowej i samorządowej, zajmujących się problemami rozwoju
regionalnego.
Wstęp
Rozdział 1. Unia Europejska wobec wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych świata
1.1. Region w kontekście procesów integracyjnych - podejście teoretyczne
1.2. Kontrowersje wokół zróżnicowania rozwojowego regionów wiodących i peryferyjnych
1.3. Przyczyny i skutki nierównowagi ekonomicznej w regionach
1.4. Unia Europejska wobec zagrożeń cywilizacyjnych
1.5. Doświadczenia Japonii w zakresie wychodzenia z kryzysu - lata 90. XX wieku i późniejsze.
Studium przypadku, czyli o czym Europa powinna pamiętać
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Współczesne tendencje w gospodarce światowej na przykładzie Chin
2.1. Procesy internacjonalizacyjne, globalizacyjne i integracyjne
2.2. Chińskie otwarcie na świat
2.3. Członkostwo Chin w Światowej Organizacji Handlu i jego podstawowe aspekty
2.4. Chiny w organizacjach regionalnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Innowacja jako determinanta rozwoju firm i regionów
3.1. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju innowacyjności
3.2. Przedsiębiorstwo w procesie transferu wiedzy
3.3. Przewaga konkurencyjna, innowacja, zasoby - wzajemne relacje
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Współpraca podmiotów w modelu triple-helix w rozwoju innowacyjności
w Wielkopolsce - bariery i ich ograniczanie
4.1. Metodyka badań
4.2. Zdolność czynników do zwiększania innowacji w Polsce - niedopasowania
4.3. Bariery zewnętrzne kształtujące innowacyjność
4.4. Bariery wewnętrzne rozwoju innowacyjności
4.5. Zamierzenia przedsiębiorstw w zmniejszaniu barier innowacyjności
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Rynek pracy w województwie podlaskim - podejście popytowe
5.1. Polityka zatrudnienia a polityka rynku pracy
5.2. Popyt na pracę w polityce rynku pracy - ujęcie teoretyczne
5.3. Uwarunkowania popytu na pracę w województwie podlaskim
5.4. Rynek pracy w województwie podlaskim w opinii pracodawców - wyniki badań wtórnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 6. Planowanie i wdrażanie strategii rozwoju jednostki samorządu
terytorialnego na przykładzie powiatu zielonogórskiego
6.1. Istota planowania strategicznego w jednostkach samorządu terytorialnego
6.2. Zakres i funkcje strategii rozwoju lokalnego
6.3. Uwarunkowania budowy strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego na
przykładzie powiatu zielonogórskiego
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 7. Wybrane problemy finansów gmin
7.1. Niektóre problemy prawne związane z finansami gmin
7.2. Rzeczywistość finansowa gmin
7.3. Praktyka subwencjonowania gmin
7.4. Zasady wyrównywania sytuacji dochodowej gmin - mechanizm wertykalny
7.5. Zasady wyrównywania sytuacji dochodowej gmin - mechanizm horyzontalny
7.6. Nieskuteczny mechanizm wyrównywania sytuacji dochodowej gmin
7.7. Potrzeba zmian w mechanizmach subwencjonowania gmin
7.8. Ocena mechanizmu subwencjonowania gmin - studium przypadku
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 8. Strategia komunikacji marketingowej w jednostkach samorządu
terytorialnego
8.1. Proces komunikacji marketingowej w samorządach
8.2. Instrumenty komunikacji marketingowej w JST
8.3. Wpływ technologii na funkcjonowanie JST
8.4. Charakterystyka procesu badawczego
8.5. Strategia komunikacji marketingowej w gminach podkarpackich
Podsumowanie
Bibliografia
176 stron, Format: 16.2x23.7cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|