wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 132.30 125,69   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

JAWNOŚĆ I JEJ OGRANICZENIA TOM 9 ZADANIA I KOMPETENCJE


SZPOR G. SZMULIK B. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK, 2015, wydanie I

cena netto: 132.30 Twoja cena  125,69 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jawność i jej ograniczenia  Tom 9

Zadania i kompetencje


Tom IX poświęcony jest trzem podstawowym zagadnieniem związanym z tą problematyką.

Po pierwsze, dostosowaniu organizacji do zadań w zakresie przekazu i ochrony informacji. Zarówno w ujęciu teoretycznym, jak też obecnej praktyki.

Po drugie, ocenie adekwatności kompetencji organów bezpieczeństwa państwa w zakresie przetwarzania i ochrony danych do ich zadań. W tej części znaczące miejsce zajmują kwestie związane z nowymi technologiami.

Po trzecie, zagadnieniu kontroli przetwarzania i ochrony danych przez podmioty publicznej.

W każdej z tych części Autorzy formułują szereg wniosków de lege ferenda dotyczących podejmowanej problematyki.


Autorzy
Wykaz skrótów
Wykaz literatury

Rozdział I. Dostosowanie organizacji do zadań w zakresie przekazu i ochrony informacji
§ 1. Teoretyczne zasady podziału zadań i kompetencji organów właściwych w sprawach jawności i jej ograniczeń
I. Wprowadzenie
II. Znaczenie podstawowych teoretycznych pojęć - zadanie i cel, kompetencja, właściwość i zakres działania. Zastosowanie pojęć teoretycznych w ustawach o dostępie do informacji publicznej oraz o ochronie informacji niejawnych
1. Uwagi wstępne
2. Zadanie i cel
3. Kompetencja
4. Inne pochodne pojęcia (właściwość, zakres działania)
5. Zastosowanie podstawowych teoretycznych pojęć w sferze jawności i jej ograniczeń - na przykładzie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej
A. Uwaga wstępna
B. Zastosowanie pojęcia "zadanie"
C. Stosowanie pojęcia "kompetencja"
III. Dostosowanie zadań i kompetencji do organizacji administracji publicznej - jako droga do skuteczności działania administracji publicznej?
1. Skuteczność działania administracji publicznej
2. Problem lokalizacji zadań i kompetencji
A. Znaczenie zasady kompetencyjności. Pojemność kompetencyjna i pojemność zadaniowa
B. Kryteria lokalizacji zadań i kompetencji w nawiązaniu do zasad dotyczących struktury administracji publicznej
IV. Lokalizacja zadań i kompetencji w sferze jawności. Głos w dyskusji nad utworzeniem podmiotu wyspecjalizowanego
do spraw dostępu do informacji publicznej - w nawiązaniu do zasad podziału zadań i kompetencji
1. Uwagi wstępne
2. Dyskusja nad utworzeniem organu wyspecjalizowanego do spraw dostępu do informacji publicznej
3. Tezy i pytania do dyskusji nad utworzeniem podmiotu wyspecjalizowanego do spraw dostępu do informacji publicznej - w aspekcie lokalizacji zadań i kompetencji
V. Zakończenie
§ 2. Określanie zasad dostępu do informacji w aktach prawa miejscowego
§ 3. Zasady dostępu do informacji w regulaminach organizacyjnych
§ 4. Dostosowanie organizacji urzędu do ochrony informacji

Rozdział II. Adekwatność kompetencji organów bezpieczeństwa państwa w zakresie przetwarzania i ochrony danych do ich zadań
§ 1. Zakres oraz podział zadań i kompetencji organów bezpieczeństwa w sprawach jawności i jej ograniczeń
I. Wprowadzenie
II. Zakres oraz podział zadań organów
bezpieczeństwa państwa
III. Kompetencje organów bezpieczeństwa państwa
1. Szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych
2. Przeprowadzanie postępowania sprawdzającego przed wydaniem poświadczenia bezpieczeństwa
3. Prowadzenie postępowania odwoławczego i skargowego,
wznowienie postępowania
4. Kancelarie tajne. Środki bezpieczeństwa fizycznego
5. Zadania i kompetencje w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego
6. Wydawanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego
7. Prowadzenie ewidencji i udostępnianie danych oraz akt postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających i postępowań bezpieczeństwa przemysłowego
8. Kompetencje w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych
IV. Podsumowanie
§ 2. Zakres czynności operacyjno-rozpoznawczych służb państwowych oraz formy kontroli nad nimi
I. Wprowadzenie
II. Czynności operacyjno-rozpoznawcze - ogólne pojęcie, zakres podmiotowy i przedmiotowy
III. Kontrola czynności operacyjno-rozpoznawczych
IV. Podsumowanie
§ 3. Nowe technologie a zadania i kompetencje organów bezpieczeństwa państwa
I. Wprowadzenie
II. Czynniki zmian w środowisku bezpieczeństwa
III. Konsekwencje dla środowiska bezpieczeństwa
IV. Znaczenie walki/wojny informacyjnej
V. Zadania i kompetencje organów bezpieczeństwa państwa w warunkach społeczeństwa informacyjnego
I. Podsumowanie
§ 4. Rejestry i zasoby informacyjne wykorzystywane przez organy odpowiedzialne za wykrywanie i przeciwdziałanie przestępczości
I. Wstęp
II. Centralna Ewidencja Ludności (PESEL)
1. Wprowadzenie
2. Zakres gromadzonych danych
3. Udostępnianie danych
4. Powiązanie z innymi rejestrami
III. Urzędy Stanu Cywilnego (USC)
IV. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
V. Krajowy Rejestr Sądowy (KRS)
1. Wprowadzenie
2. Zakres gromadzonych danych
3. Udostępnianie danych
4. Powiązanie z innymi rejestrami
VI. Krajowy Rejestr Karny (KRK)
1. Wprowadzenie
2. Zakres gromadzonych danych
3. Sposób przetwarzania i udostępniania danych
4. Powiązanie z innymi rejestrami
VII. Księgi Wieczyste i Nowa Księga Wieczysta (NKW)
VIII. Ewidencja Gruntów i Budynków
IX. Rejestr Zastawów (RZ)
X. Monitor Sądowy i Gospodarczy (MSiG)
1. Wprowadzenie
2. Zakres gromadzonych danych
3. Sposób przetwarzania i udostępniania danych
4. Powiązanie z innymi rejestrami
XI. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
XII. Rejestr Gospodarki Narodowej (REGON)
1. Wprowadzenie
2. Zakres gromadzonych danych
3. Sposób przetwarzania oraz udostępniania danych z rejestru REGON
4. Powiązanie z innymi rejestrami
XIII. Krajowa Ewidencja Podatników (KEP)
XIV. Bazy danych Służby Celnej
XV. Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF)
XVI. Bazy, z których korzystają podmioty podległe Ministrowi Finansów i ich opis (Urzędy Skarbowe i Urzędy Kontroli Skarbowej)
XVII. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK)
1. Centralna Ewidencja Pojazdów
2. Centralna Ewidencja Kierowców
XVIII. System Informacyjny Schengen II Generacji (SIS II)
1. Wprowadzenie
2. Podstawy prawne
3. Zakres gromadzonych danych oraz sposób przetwarzania
XIX. Wizowy System Informacyjny (VIS)
1. Wprowadzenie
2. Podstawy prawne
3. Zakres gromadzonych danych oraz sposób przetwarzania
4. Sposób przetwarzania
XX. Podsumowanie
§ 5. Działalność Kongresu i Prezydenta w przedmiocie dostępu obywateli do informacji z zakresu bezpieczeństwa narodowego w Stanach Zjednoczonych Ameryki
I. Wstęp
II. Definicja "bezpieczeństwa narodowego"
III. Dostęp do informacji z zakresu bezpieczeństwa narodowego a konstytucyjny trójpodział władzy
IV. Działania Kongresu w zakresie dostępu do informacji na temat bezpieczeństwa narodowego USA
1. Stanowienie prawa
A. Uwagi ogólne
B. Ustawy ograniczające możliwość dostępu obywateli do określonych zasobów informacji
a. Ustawa o ochronie tajemnic obronnych oraz ustawa o szpiegostwie
b. Ustawa o bezpieczeństwie narodowym
c. Ustawa o utajnianiu wynalazków
d. Ustawa o energii atomowej
e. Ustawa o ochronie funkcjonariuszy wywiadu USA
f. Ustawa o działalności kontrwywiadowczej i poprawie bezpieczeństwa
g. Ustawa o prawnie chronionych dokumentach związanych z bezpieczeństwem narodowym
C. Ustawy określające obowiązki organów w zakresie udostępniania obywatelom określonych zasobów informacji
a. Ustawa o Rejestrze Federalnym
b. Ustawa o federalnym postępowaniu administracyjnym
c. Ustawa o swobodnym dostępie do informacji
d. Ustawa o federalnych grupach doradczych
e. Ustawa o prawie do prywatności
f. Ustawa o jawności pracy administracji federalnej
g. Ustawa o stosowaniu materiałów niejawnych w postępowaniu sądowym
h. Ustawa o ograniczaniu utajniania informacji
D. Ustawy tworzące organy, do zadań których należy działanie na rzecz jak największej jawności federalnych organów władzy
a. Ustawa o budżecie i jego rozliczaniu
b. Ustawa tworząca Krajową Administrację Archiwów i Rejestrów
c. Ustawa o odtajnianiu dokumentów w interesie publicznym
2. Działalność Kontrolna Kongresu. Prace komisji kongresowych
V. Działalność Prezydenta w zakresie dostępu do informacji na temat bezpieczeństwa narodowego USA
1. Uwagi ogólne
2. Traktaty i porozumienia egzekutywy
3. Memoranda oraz rozporządzenia Prezydenta
4. Memoranda z 2009 r.
5. Rozporządzenie 13526
VI. Konkluzje

Rozdział III. Kontrola przetwarzania i ochrony danych przez podmioty publiczne
§ 1. Samorządowe Kolegia Odwoławcze jako alternatywa dla wyspecjalizowanego organu do spraw dostępu do informacji publicznej
§ 2. Z problematyki kontroli przetwarzania i ochrony danych osobowych przez Generalnego Inspektora Danych Osobowych
I. Uwagi wstępne
II. Prawo do ochrony danych osobowych - wytyczne konstytucyjne
III. Status prawny GIODO
IV. Zakres kompetencji GIODO
V. Charakterystyka działalności GIODO za 2013 r.
VI. Wnioski końcowe
§ 3. Dylematy dotyczące roli organizacji pozarządowych jako rzeczników jawności w życiu publicznym
I. Uwagi wstępne
II. Po co w ogóle jest 3. sektor - jakie są z niego pożytki? Jakie funkcje pełni?
III. Przykłady pozarządowych aktorów ważnych z punktu widzenia dostępu do danych publicznych
IV. Realne opory dotyczące udostępniania informacji po stronie administracji
1. Wprowadzenie
2. Bariery techniczne
3. Dylematy polityczne
4. Względy bezpieczeństwa
5. Problem panoptykonu
6. Dylematy ekonomiczne
V. Dylematy i wyzwania dotyczące dostępu do informacji publicznej
§ 4. Funkcja kontrolna prasy i jej wykonywanie poprzez dostęp do informacji publicznej
§ 5. Udział obywateli w wyznaczaniu zadań publicznych
§ 6. Budżet obywatelski w wyznaczaniu zadań publicznych
§ 7. O potrzebie regulacji lobbingu prowadzonego przez organizacje pozarządowe finansowane z zagranicy
I. Wstęp
II. Zagraniczny lobbysta. Próba zdefiniowania
III. Rejestr Zagranicznych Lobbystów
IV. Inne obowiązki organizacji pozarządowej będącej zagranicznym lobbystą
V. Odpowiedzialność organizacji pozarządowej będącej zagranicznym lobbystą za niewykonywanie nałożonych na nią obowiązków
VI. Zakończenie
§ 8. Jawność i jej ograniczenia. Zasady przepływu informacji pomiędzy organami publicznymi
§ 9. Jawność i jej ograniczenia w świetle doświadczeń Najwyższej Izby Kontroli

Indeks rzeczowy


404 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022