|
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE REALIZACJA ZADAŃ SAMORZĄDU LOKALNEGO Z PARTNEREM PRYWATNYM
KORBUS B. RED. wydawnictwo: C.H. BECK, 2015, wydanie Icena netto: 167.60 Twoja cena 159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Partnerstwo publiczno-prywatne
Realizacja zadań samorządu lokalnego z partnerem prywatnym
Jak bezpiecznie przygotować przedsięwzięcie ppp, a w szczególności jak
zminimalizować ryzyko kontrolne tego typu projektów?
Jak przygotować w ramach urzędu zespół ds. ppp oraz jak zorganizować kontakty z
inwestorem w sposób zapewniający konkurencję postępowania przetargowego?
Kiedy należy stosować ustawę o ppp, a kiedy ustawę koncesyjną?
Jakie są najważniejsze elementy przedsięwzięcia – jak ukształtować wynagrodzenie
partnera prywatnego?
Jak przeprowadzić analizy przedrealizacyjne i zdefiniować zadania doradcy?
Jak przygotować przetarg na wybór partnera prywatnego?
W jaki sposób efektywnie zarządzać wkładami w ramach przedsięwzięcia, a w szczególności,
w jaki sposób zarządzać nieruchomościami samorządowymi zaangażowanymi w
przedsięwzięcie?
Jaki wpływ na budżet publiczny wywiera zawarcie umowy o ppp. Jak księgować wydatki na
obsługę umów o ppp? Jak przygotować zapisy umowy, aby wynikające z niej zobowiązania
nie powiększały długu publicznego?
Jak funkcjonuje spółka celowa ppp i w jakim zakresie jej udziały mogą być przedmiotem
obrotu?
Jakie konsekwencje podatkowe rodzi realizacja przedsięwzięcia ppp?
Jak przygotować przedsięwzięcie, które nie będzie mieć problemów z pozyskaniem
finansowania bankowego?
Jak skutecznie przygotować projekt hybrydowy – jak kapitał prywatny może pomóc w
pozyskaniu środków finansowych niezbędnych dla rozliczenia dotacji przez samorząd?
Jakie są uwarunkowania realizacji projektów ppp w obszarze wodno-kanalizacyjnym, jak i
gospodarki odpadami?
Jakie są uwarunkowania realizacji przedsięwzięć ppp w ochronie zdrowia i budownictwie
kubaturowym?
Jakie są uwarunkowania realizacji przedsięwzięć ppp w projektach z obszaru
efektywności energetycznej (termomodernizacja i wymiana oświetlenia ulicznego)?
Jakie są uwarunkowania realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych
Wykaz skrótów
Autorzy
Wprowadzenie
Rozdział I. Rynek partnerstwa publiczno-prywatnego i koncesji w kontekście
potrzeb finansowych samorządu terytorialnego w Polsce (Bartosz Korbus)
Rozdział II. Uregulowania prawne dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego oraz
koncesji na roboty budowlane lub usługi (Marcin Wawrzyniak)
1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy partnerstwa publiczno-prywatnego
2. Strony umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
3. Przedmiot partnerstwa publiczno-prywatnego
4. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym
4.1. Wprowadzenie
4.2. Wynagrodzenie partnera prywatnego
4.3. Wkłady własne stron umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
4.3.1. Wkład własny w postaci nieruchomości
4.3.2. Zasady zwrotu składników majątkowych
4.3.3. Ochrona składników majątkowych zaangażowanych w partnerstwo publiczno-prywatne
4.4. Charakter prawny umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
5. Obowiązek stosowania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym
6. Zasady utworzenia i funkcjonowania ewentualnej spółki partnerstwa
publiczno-prywatnego
6.1. Spółka partnerstwa publiczno-prywatnego jako spółka celowa
6.2. Zasady odpowiedzialności za wykonanie umowy o partnerstwie publiczno-
-prywatnym w przypadku utworzenia spółki partnerstwa publiczno-prywatnego
6.3. Rozporządzanie udziałami spółki partnerstwa publiczno-prywatnego
7. Koncesja na roboty budowlane lub usługi
7.1. Zakres zastosowania koncesji na roboty budowlane lub usługi
7.2. Modele współpracy stron w ramach umowy koncesji
7.2.1. Koncesja na roboty budowlane
7.2.2. Koncesja na usługi
Rozdział III. Proces programowania partnerstwa publiczno-prywatnego oraz analizy
przedrealizacyjne konkretnych przedsięwzięć (Bartosz Korbus)
1. Określenie celów partnerstwa publiczno-prywatnego i wstępny wybór obszarów jego
zastosowania w świetle założeń dokumentów politycznych. Konsultacje społeczne,
założenia organizacyjne
1.1. Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument realizacji zadań publicznych
(polityki publicznej)
1.2. Zapisy generalnej polityki podmiotu publicznego dotyczącej partnerstwa
publiczno-prywatnego
1.3. Przygotowanie zespołu odpowiedzialnego za realizację projektów partnerstwa
publiczno-prywatnego
1.4. Wstępna selekcja obszarów działania administracji pod kątem ich realizacji w
formule partnerstwa publiczno-prywatnego
1.5. Konsultacje społeczne - polityka informacyjna
2. Analizy poprzedzające wdrożenie konkretnych przedsięwzięć, rola doradcy
2.1 Cel analizy przedrealizacyjnej
2.2. Zakres analiz przedrealizacyjnych
2.2.1. Analiza prawna
2.2.2. Analiza ekonomiczna
2.2.3. Analiza rynkowej wykonalności przedsięwzięcia
2.3. Podsumowanie etapu analiz
Rozdział IV. Procedura wyboru partnera prywatnego (Marcin Wawrzyniak)
1. Uwagi wstępne
2. Dialog techniczny jako element analizy wykonalności rynkowej przedsięwzięcia (test
rynku) poprzedzający ogłoszenie postępowania
3. Wybór prawidłowej procedury - ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi a
ustawa - Prawo zamówień publicznych
3.1. Przesłanki zawarcia umowy koncesyjnej
3.2. Wybór procedury właściwej dla wyłonienia partnera prywatnego
4. Wybór partnera prywatnego lub koncesjonariusza w trybie przepisów ustawy o koncesji
na roboty budowlane lub usługi
5. Wybór partnera prywatnego w trybie przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych
6. Wybór partnera prywatnego w przypadku wyłączenia, o którym mowa w art. 4 ust. 3
ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym
7. Środki ochrony prawnej w procedurach wyboru partnera prywatnego
Rozdział V. Zagadnienia budżetowe dotyczące realizacji umów o partnerstwie
publiczno-prywatnym (Bartosz Korbus, Marcin Wawrzyniak)
1. Wpływ zobowiązań z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym na państwowy dług
publiczny
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Pojęcia państwowego długu publicznego i deficytu sektora finansów publicznych w
kontekście partnerstwa publiczno-prywatnego
1.3. Podział ryzyk w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym a wpływ zobowiązań na
państwowy dług publiczny
1.4. Klasyfikacja zobowiązań z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym na państwowy
dług publiczny a metodologia EUROSTAT
1.5. Problemy metodologiczne na gruncie przepisu art. 18a ustawy o partnerstwie
publiczno-prywatnym
2. Klasyfikacja wydatków z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym i ich wpływ na
nadwyżkę operacyjną budżetu jednostek samorządu terytorialnego
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Wydatki z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym - uwagi ogólne
2.3. Wydatki z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym na inwestycje i zakupy
inwestycyjne
Rozdział VI. Zagadnienia podatkowe związane z realizacją przedsięwzięć
partnerstwa publiczno-prywatnego (Tomasz Chentosz)
1. Uwagi wstępne
1.1. Podstawowe kwestie podatkowe związane z partnerem prywatnym
1.1.1. Podatek dochodowy
1.1.2. Podatek od towarów i usług
1.2. Podstawowe kwestie podatkowe związane ze spółką powołaną przez podmiot
publiczny i partnera prywatnego
1.3. Podstawowe kwestie podatkowe związane z podmiotem publicznym
1.3.1. Podatek dochodowy
1.3.2. Podatek od towarów i usług
2. Kwestie podatkowe na etapie przygotowania i zawierania umowy o partnerstwie
publiczno-prywatnym
3. Opodatkowanie wkładów do projektów partnerstwa publiczno-prywatnego
3.1. Podatek dochodowy
3.2. Podatek od towarów i usług
3.2.1. Wkład własny w formie rzeczowej
3.2.2. Aport rzeczowy do spółki partnerstwa publiczno-prywatnego
3.2.3. Wkład własny w formie pieniężnej
3.2.4. Inne transakcje z partnerem prywatnym
4. Kwestie podatkowe związane z wkładem własnym partnera prywatnego
4.1. Podatek dochodowy
4.2. Podatek od towarów i usług
5. Kwestie podatkowe związane z finansowaniem realizacji projektów partnerstwa
publiczno-prywatnego dotacjami
6. Kwestie podatkowe związane z fazą inwestycyjną
6.1. Podatek dochodowy
6.2. Podatek od towarów i usług
7. Faza eksploatacji
7.1. Podatek dochodowy
7.2. Podatek od towarów i usług
8. Zakończenie projektu
Rozdział VII. Finansowanie projektów partnerstwa publiczno-prywatnego
(Agnieszka Ferek)
1. Wprowadzenie
2. Inwestorzy kapitałowi (sponsorzy przedsięwzięcia partnerstwa publiczno-prywatnego)
2.1. Profil sponsora projektu
2.2. Obrót udziałami w spółce celowej
2.3. Dług podporządkowany
2.4. Decyzja inwestycyjna i wewnętrzna stopa zwrotu (IRR)
2.5. Podstawowa dokumentacja związana z finansowaniem korporacyjnym oraz harmonogram
podejmowanych czynności
3. Banki
3.1. Project finance
3.2. Organizacja finansowania
3.3. Czynniki decydujące o udzieleniu finansowania dla projektu
3.4. Dokumentacja finansowa
3.5. Warunki zawieszające wypłatę kredytu
Rozdział VIII. Projekty hybrydowe - udział środków unijnych w montażu
finansowym przedsięwzięć partnerstwa publiczno-prywatnego (Bartosz Korbus)
1. Uwagi wstępne
2. Wprowadzenie do systemu wdrażania polityki regionalnej Unii Europejskiej
w Polsce w kontekście projektów hybrydowych
3. Pierwsze podejście do projektów hybrydowych w perspektywie 2004-2006
4. Postęp w realizacji projektów hybrydowych perspektywy 2007-2013
4.1. Wariant koncesyjny w projektach hybrydowych objętych pomocą publiczną
4.1.1. Wariant pierwszy
4.1.2. Wariant drugi
4.2. Wariant partnerstwa publiczno-prywatnego przygotowany dla projektów hybrydowych
generujących dochód (metoda luki finansowej)
4.3. Projekty hybrydowe z wykorzystaniem finansowania zwrotnego
4.4. Projekty partnerstwa publiczno-prywatnego realizowane na bazie infrastruktury
zrealizowanej w ramach klasycznych przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii
Europejskiej
5. Perspektywa finansowa 2014-2020
Rozdział IX. Partnerstwo publiczno-prywatne w ochronie środowiska
(Agnieszka Ferek, Inez Handzlik, Marcin Wawrzyniak)
1. Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze wodociągów i kanalizacji
2. Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze gospodarki odpadami (Agnieszka Ferek i Inez
Handzlik)
2.1. System gospodarki odpadami w Polsce
2.2. Koszty i opłaty
2.3. Regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych
2.4. Model partnerstwa publiczno-prywatnego a model koncesyjny
2.4.1. Model ustawy - Prawo zamówień publicznych
2.4.2. Model koncesyjny
2.4.3. Model partnerstwa publiczno-prywatnego
2.4.4. Model spółki in house lub o kapitale mieszanym
2.5. Obowiązek transportu odpadów do konkretnej instalacji
2.6. Case study - Poznań
2.6.1. Przygotowanie postępowania
2.6.2. Tryb wyboru partnera prywatnego
2.6.3. Podział ryzyk w projekcie
2.6.4. Dotacja unijna
2.6.5. Warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert
2.6.6. Finansowanie projektu
2.6.7. Wykonywanie umowy
Rozdział X. Zastosowanie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w inwestycjach
w sektorze ochrony zdrowia (Marcin Wawrzyniak)
1. Uwagi wstępne
2. Realizacja zadań publicznych w ochronie zdrowia w formule partnerstwa
publiczno-prywatnego
Rozdział XI. Partnerstwo publiczno-prywatne w obszarze rozwoju infrastruktury
administracyjnej i budynków użyteczności publicznej (Bartosz Korbus, Marcin
Wawrzyniak)
Rozdział XII. Efektywność energetyczna w formule partnerstwa
publiczno--prywatnego (Bartosz Korbus, Marcin Wawrzyniak)
1. Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej
2. Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument realizacji projektów w zakresie
efektywności energetycznej na przykładzie projektów z zakresu oświetlenia ulicznego
3. Zadania gminy w zakresie oświetlenia ulic - uwagi wstępne
4. Finansowanie oświetlenia ulic
4.1. Gmina jako właściciel infrastruktury
4.2. Sieć skojarzona
4.3. Własność urządzeń po stronie przedsiębiorstwa energetycznego
5. Zlecanie zadań podmiotom trzecim
6. Modele realizacji przedsięwzięć
6.1. Model "klasyczny" - finansowanie z oszczędności
6.2. Model partnerstwa publiczno-prywatnego
Rozdział XIII. Partnerstwo publiczno-prywatne w projektach rewitalizacyjnych
(Bartosz Korbus)
1. Uwagi wstępne
2. Przykłady partnerstwa publiczno-prywatnego w rewitalizacji
2.1. Rewitalizacja Dworca PKP oraz terenów przydworcowych w Sopocie
2.2. Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku
3. Specyfika gospodarki wkładami oraz wynagrodzenia strony prywatnej w projektach
rewitalizacyjnych
Rozdział XIV. Akty prawne
1. Ustawa z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz.
696)
2. Ustawa z 9.1.2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (t.j. Dz.U. z 2015 r.
poz. 113)
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 11.2.2015 r. w sprawie rodzajów ryzyka oraz
czynników uwzględnianych przy ich ocenie (Dz.U. z 2015 r. poz. 284)
296 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|