Szkolenia i usługi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Podręcznik do nauki zawodu technik BHP
Szkoła ponadgimnazjalna
Podręcznik do nauczania w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy
realizujący treści z zakresu piątej części kwalifikacji Z.13 (Organizowanie i
prowadzenie szkoleń oraz świadczenie usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy).
W publikacji zawarto treści dotyczące warunków sprzyjających uczeniu się
dorosłych, metod aktywizujących podczas prowadzenia szkoleń z wykorzystaniem
nowoczesnych środków przekazu.
Podręcznik prezentuje wiedzę i uczy umiejętności związanych z analizowaniem i różnicowaniem
celów kształcenia w kategoriach wiedzy, umiejętności i postaw, opracowywaniem
materiałów popularyzujących problematykę bhp oraz wyborem treści, metod nauczania i
środków dydaktycznych do określonych celów szkolenia oraz do specyfiki grupy
szkoleniowej.
Wstęp
1. Wybrane zagadnienia z socjologii i psychologii pracy
1.1. Elementy socjologii i psychologii w zarządzaniu zasobami ludzkimi
1.2. Zasady etyki społecznej
1.3. Techniki komunikacji i negocjacji
1.4. Konflikt społeczny w pracy i strategie jego rozwiązywania
2. Techniki i narzędzia ICT w pracy technika bhp
2.1. Pakiet biurowy
2.2. Edytor tekstu
2.3. Program do prezentacji
2.4. Arkusz kalkulacyjny
2.5. Przeglądarki internetowe
2.6. Pliki PDF
2.7. Technika OCR
2.8. Skanowanie
2.9. Drukowanie
2.10. Programy komputerowe do oceny ryzyka zawodowego
2.11. E-learning
3. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
3.1. Podstawowe pojęcia dotyczące kształcenia i doskonalenia zawodowego
3.2. Przepisy prawne dotyczące szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
3.3. Zakres szkoleń bhp dla poszczególnych grup pracowniczych
4. Elementy dydaktyki
4.1. Podstawowe pojęcia z zakresu nauczania-uczenia się dorosłych
4.2. Elementy andragogiki
4.3. Elementy procesu szkolenia bhp
4.3.1. Zasady nauczania
4.3.2. Metody nauczania
4.3.3. Cele nauczania-uczenia się
4.3.4. Środki dydaktyczne stosowane w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny
pracy
4.4. Błędy popełniane w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
5. Organizacja procesu szkolenia bezpieczeństwa i higieny pracy
5.1. Rola i zadania organizatora szkolenia wstępnego i szkolenia okresowego bhp
przeprowadzanych na terenie zakładu pracy
5.2. Zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy związane ze szkoleniami
6. Projektowanie procesu dydaktycznego
6.1. Badanie potrzeb szkoleniowych
6.2. Określanie celów szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
6.3. Przygotowanie programu szkolenia z uwzględnieniem doboru treści, metod nauczania i
środków dydaktycznych do celów szkolenia oraz do specyfi ki grupy szkoleniowej
6.4. Elementy konspektu zajęć
6.5. Opracowanie i wykonanie materiałów dydaktycznych
6.5.1. Prezentacje komputerowe
6.5.2. Materiały szkoleniowe dla słuchaczy
6.5.3. Konstruowanie testów
7. Prowadzenie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
7.1. Instruktaż ogólny
7.2. Instruktaż stanowiskowy
7.3. Szkolenie okresowe
7.4. Przykłady zastosowania technik aktywizujących na szkoleniach bhp
8. Ocena efektywności działań edukacyjnych
8.1. Metody oceniania szkolenia bhp
8.2. Ewaluacja szkoleń
8.3. Ankieta jako narzędzie ewaluacyjne
9. Popularyzacja zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy
9.1. Formy popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy
9.2. Źródła pozyskiwania materiałów popularyzujących problematykę bhp
Słowniczek terminów i pojęć
Wykaz podstawowych pojęć w językach polskim, angielskim i niemieckim
Załącznik 1
Bibliografia
295 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka