wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

HOMO DEFECTUS W KULTURZE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI GENEZA I EWOLUCJA ANTROPOBIOLOGII I TEORII INSTYTUCJI ARNOLDA GEHLENA


MICHALSKI R.

wydawnictwo: UMK, 2013, wydanie I

cena netto: 79.20 Twoja cena  75,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności

Geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena


Rodzimy się przedwcześnie, nadzy, bezbronni i nieprzystosowani do życia. Liczne cechy naszej anatomii i fizjologii będące oznaką spowolnienia rozwojowego powodują, że przypominamy pod wieloma względami dojrzały płciowo embrion szympansa.

W punkcie wyjścia jesteśmy zatem nie tyle inteligentną, uduchowioną istotą, lecz wybrakowanym biologicznie zwierzęciem zdanym na długotrwałą opiekę. Kontrast między naszą ułomnością a niemającym precedensów w świecie przyrody sukcesem ewolucyjnym, między pierwotną niemocą a niebywałą kreatywnością kulturową stanowi paradoks, który leży u podłoża refleksji Arnolda Gehlena, współtwórcy klasycznej antropologii filozoficznej.


Wstęp / 7

Rozdział I
Między egzystencjalizmem a nazizmem – wczesna twórczość Arnolda Gehlena / 16
1.1.    Filozoficzne preludium – wokół teorii konstytucji Hansa Driescha / 16
1.2.    Założenia absolutnej fenomenologii w Wirklicher und unwirklicher Geist / 27
1.3.    Melancholia filozofii – egzystencjalny platonizm wczesnego Gehlena / 33
1.4.    Logika sytuacji – fenomenologiczna analiza egzystencji / 40
1.5.    Idealistyczny zwrot – w poszukiwaniu istoty wolności / 53
1.6.    Gehlen a Heglowska filozofia prawa / 67
1.7.    Arnold Gehlen w III Rzeszy / 92
1.8.    Antropologiczne prolegomena / 109

Rozdział II
Główne założenia elementarnej antropologii / 119
2.1.    Geneza antropologii filozoficznej Arnolda Gehlena / 119
2.1.1. Antropologiczny zwrot w filozofii / 121
2.1.2. Gehlen a klasycy antropologii filozoficznej (Scheler, Plessner) / 132
2.1.3. Biologiczne inspiracje (Alsberg, Uexküll, Buytendijk, Bolk, Portmann, Lorenz) / 160
2.2.    Człowiek jako istota naznaczona brakiem / 182
2.2.1. Założenia metodologiczne elementarnej antropologii / 182
2.2.2. Teoretyczne deficyty tezy o filo- i ontogenetycznej ułomności człowieka / 192
2.3.    Antropologiczna teoria działania – odciążenie deficytów biologicznych / 211
2.3.1. Człowiek jako istota działająca / 211
2.3.2. Geneza ludzkiej mowy – kompensacyjna funkcja języka / 225
2.3.3. Kultura jako odciążenie – prolegomena teorii instytucji / 242

Rozdział III
Diagnoza współczesności w świetle teorii instytucji / 256
3.1.    Geneza instytucji w Urmensch und Spätkultur – uwagi wstępne / 256
3.2.    Kategorialna analiza instytucji / 264
3.3.    Działanie rytualno-przedstawiające – narodziny instytucji / 293
3.4.    Industrializacja kultury – antropologiczna koncepcja techniki / 313
3.5.    Nowy subiektywizm / 325
3.6.    Hipermoralność a pluralizm etyczny / 346
3.7.    Koniec historii? / 364

Zakończenie – krytyczna recepcja, nawiązania, kontynuacje / 379
4.1.    Krytyczna recepcja – zarzut biologizmu i konserwatyzmu / 383
4.2.    W poszukiwaniu zagubionej intersubiektywności – Gehlen i Mead / 401
4.3.    Zakłócona komunikacja: Gehlen – Habermas / 416
4.4.    Panoramiczne spojrzenie na późną recepcję myśli Gehlena (Apel, Luhmann, Claessens, Rehberg) / 436
Bibliografia / 460


470 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022