wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 38.39 36,47   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

MUZYKA WOBEC REWOLUCJI DRUKU PRZEMIANY W KULTURZE MUZYCZNEJ XVI WIEKU


GANCARCZYK P.

wydawnictwo: UMK, 2011, wydanie I

cena netto: 38.39 Twoja cena  36,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Muzyka wobec rewolucji druku

Przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku


Książka jest próbą całościowego spojrzenia na znaczenie wynalazku druku dla kultury muzycznej XVI wieku.

Po zarysowaniu historii wczesnego drukarstwa muzycznego, jego podstaw technologicznych, finansowych i społecznych autor charakteryzuje kształtujący się wówczas rynek wydawnictw nutowych. Wskazuje na zależność zawartości i zewnętrznej postaci druków od warunków ekonomicznych, omawia przejawy rywalizacji między oficynami oraz przedstawia krąg protektorów edycji muzycznych.

Typografia przyczyniła się do wzrostu alfabetyzacji muzycznej, umożliwiła unifikację europejskiego repertuaru, pogłębiając zarazem różnice między poszczególnymi gatunkami i stylami muzycznymi. Zapewniła długie trwanie niektórych typów twórczości, co nie wykluczało promowania w pierwszym rzędzie dzieł najnowszych i reagowania na bieżące wydarzenia religijne czy polityczne.

Nowe medium wpłynęło nie tylko na obieg i funkcjonowanie repertuaru, ale także na świadomość twórców: ich poczucie autorstwa i indywidualności. Autor stawia tezę, że dzięki rewolucji druku poszerzył się społeczny i estetyczny horyzont kultury muzycznej, powstały nowe typy twórczości oraz zwiększył się krąg odbiorców zapisywanej muzyki. Proponuje powiązanie tych zjawisk z narodzinami nowożytności muzycznej, odnajdując niekiedy kontynuację zmian zapoczątkowanych w XVI wieku w kulturze współczesnej.


Wykaz exemplów / 9
Wprowadzenie / 11
Prolog. Od pergaminu do papieru / 19

Rozdział 1. Powstanie i rozwój drukarstwa muzycznego / 25
1.1. Początki drukarstwa muzycznego / 25
1.2. Czasy Petrucciego i Antica: druk wielokrotny i drzeworyt / 31
1.3. Druk pojedynczy: od Attaingnanta do przełomu wieków / 44

Rozdział 2. Typy i rozmiar produkcji drukarskiej / 57
2.1. Typy druków muzycznych / 57
2.2. Wysokość nakładów / 64
2.3. Wielkość produkcji drukarskiej / 72

Rozdział 3. Od drukarza do odbiorcy / 79
3.1. Koszty i ceny / 79
3.2. Kolportaż / 89
3.3. Krąg odbiorców i kolekcjonerstwo / 94

Rozdział 4. Druk a powstanie rynku muzycznego / 105
4.1. Wygląd druku pochodną decyzji ekonomicznych / 105
4.2. Strony tytułowe jako forma reklamy / 115
4.3. Dobór repertuaru a wymogi rynku / 129
4.4. Pozyskiwanie protektorów / 138
4.5. Konkurencja / 154

Rozdział 5. Znaczenie druku dla kultury muzycznej / 169
5.1. Druk a alfabetyzacja muzyczna / 169
5.2. Unifikujące znaczenie druku / 178
5.3. Druk umacnia podziały / 191
5.4. Konserwująca moc druku / 202
5.5. W służbie propagandy religijnej i politycznej / 214

Rozdział 6. Kompozytorzy w obliczu nowego medium / 229
6.1. Narodziny nowożytnego autorstwa / 229
6.2. Kreowanie indywidualności / 245
6.3. Druk a przemiany twórczości kompozytorskiej / 257
Epilog. od druku do rękopisu / 265

Zakończenie / 273
Bibliografia / 277
Wykaz ilustracji / 295
Summary. music and the printing revolution. transformations in the musical culture of the sixteenth century / 299
Indeks osób oraz tytułów druków i dzieł muzycznych / 303


334 strony, Format: 15.0x21.5cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022