W 2006 roku na Uniwersytecie Mikołaj Kopernika w Toruniu utworzono unikatowy w skali
kraju kierunek studiów archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Każdy nowy kierunek
wymaga – prócz profesjonalnej kadry – szerokiej podstawy dydaktycznej w postaci podręczników
akademickich. Seria Biblioteka Zarządcy Dokumentacji ma zaspokoić przede wszystkim
potrzeby dydaktyczne.
W niniejszej publikacji chcemy zmienić dotychczasową optykę postrzegania biurowości
jako głównego „producenta” dokumentacji, sięgającą XIX wieku, na nowoczesną, w
której biurowość spełnia inne bardzo ważne funkcje: zarządcy informacją urzędową,
wskaźnika sprawności i skuteczności podmiotu, narzędzia budowania jego wizerunku, roli
marketingowej.
Biblioteka Zarządcy Dokumentacji jest adresowana do wszystkich studentów kierunku
archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Mamy nadzieję, że po tę publikację sięgać
będą także studenci innych uniwersytetów. Chcielibyśmy, aby do niej zaglądali
archiwiści na stanowiskach związanych z kształtowaniem narastającego zasobu, gdzie z
racji kontrolowania i uzgadniania instrukcji kancelaryjnych ważna jest wiedza o
funkcjonowaniu biurowości, a także archiwiści opracowujący zespoły archiwalne, którzy
muszą sprawnie operować wiedzą o procesach aktotwórczych obowiązujących w podmiocie,
w którym powstał zespół. Mamy nadzieję, że będą tu zaglądać urzędnicy w
poszukiwaniu praktycznych porad, zwłaszcza ci spośród nich, którzy sprawują kontrolę
nad czynnościami kancelaryjnymi lub są zobowiązani do przygotowywania instrukcji
kancelaryjnych, wykazów akt lub instrukcji o organizacji i funkcjonowaniu archiwów bieżących.
Można się spodziewać, że z tomów Biblioteki zechcą skorzystać firmy komputerowe
specjalizujące się w opracowaniu programów do obsługi czynności kancelaryjnych.
Projektodawca serii
Halina Robótka
Wstęp / 5
Paulina Bunkowska
Organizacja kancelarii / 13
Katarzyna Pepłowska
Procedury postępowania z dokumentacją, czyli system kancelaryjny (system biurowości)
/ 33
Dorota Drzewiecka
Obieg pism / 51
Magdalena Niedźwiedzka
Rejestry kancelaryjne w tradycyjnym i Elektronicznym Zarządzaniu Dokumentacją
(EZD) / 79
Wybrana literatura przedmiotu / 91
94 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka