|
WYZWOLENIE PRZEZ ZMYSŁY TYBETAŃSKIE KONCEPCJE SOTERIOLOGICZNE
TOKARSKA-BAKIR J. wydawnictwo: UMK, 2014, wydanie IIcena netto: 50.40 Twoja cena 47,88 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wyzwolenie przez zmysły
Tybetańskie koncepcje soteriologiczne
Celem pracy jest polemika z Eliadowską tezą, że praktyka religijna, na której
opierają się wyzwolenia przez zmysły („mantra, modlitwa, pielgrzymka”), stanowi „łatwiejszą”
drogę do sacrum. O „jakości”, „głębokości” doświadczenia religijnego nie
rozstrzyga jego nominalna przynależność klasyfikacyjna, ale jego praktyka. Jak mówią
hermenuci, dopiero egzystencja rozstrzyga o esencji.
Tematem książki jest więc doświadczenie, jakie kryje się za wyzwoleniami przez
zmysły.
Autorka poszukuje przede wszystkim odpowiedzi na dwa pytania:
1) czym, w fenomenologicznym sensie pytania o znaczenie, są tybetańskie praktyki
soteriologiczne, rozważane zarówno od strony człowieka wyzwalanego, podmiotu, jak i od
strony wyzwalającego przedmiotu, którym jest rzecz święta;
2) jakie znaczenie w strukturze wyzwoleń przez zmysły maja te zachowania
wyzwalającego, w których demonstruje on swoją „nieświadomość” i starannie unika
tematyzowania rzeczy, która ma mu przynieść wyzwolenie (zagadnienie tzw. religijności
tematycznej).
Wprowadzenie / 9
Problem / 14
Tybetańczycy, ludzie wnętrza / 15
Doktryna / 20
ROZDZIAŁ 1. WYZWOLENIA PRZEZ ZMYSŁY: NAIWNY SENSUALIZM, DOCTA IGNORANTIA
/ 25
Ontologia archaiczna zawsze jest an sich – sama o sobie nie wie / 31
„Zniszczenie dyskursywnej części duszy” / 32
Powtórzenie jako kategoria egzystencjalna / 33
„Wyzwolenie przez klepanie” / 38
Zakaz uprzedmiotowiania rzeczy świętej – fundament ontologii archaicznej / 41
Metafory wyzwolenia / 45
ROZDZIAŁ 2. OPISY I KLASYFIKACJE WYZWOLEŃ PRZEZ ZMYSŁY / 57
Klasyfikacje i opisy wyzwoleń przez zmysły / 57
Manipowie – głosiciele wyzwolenia przez zmysły / 68
ROZDZIAŁ 3. SOTERIOLOGIA TYBETAŃSKA: ANAMNEZA, GNOZA I ALCHEMICZNA PRZEMIANA
/ 73
ROZDZIAŁ 4. JĘZYK W SOTERIOLOGII BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO / 83
Z rezerwą wobec języka / 85
Typy języka / 92
Święty język zmienia świat / 96
Do świętego obrazu dociera się za pośrednictwem świętego dźwięku / 98
Reguły reprezentacji świętego języka są nieznane: motyw zaginionej księgi / 102
ROZDZIAŁ 5. ŚWIĘTY OBRAZ JAKO NARZĘDZIE WYZWOLENIA / 107
rTen – podpora duchowości / 107
„Pisanie bogów”: linia i odwrócona perspektywa / 111
Obraz ożywiający, czyli jak święty obraz zmienia świat / 115
Obraz prawdziwy: reguły jego tworzenia są nieznane. Motyw boskich malarzy123
ROZDZIAŁ 6. LĘK PRZED PISMEM, CZYLI DLACZEGO TAJEMNICA „ZAGINIONEJ KSIĘGI”
I „BOSKICH MALARZY” POZOSTAJE TAJEMNICĄ / 131
Okazjonalność, czyli czego zapisać nie można / 136
Typy przekazu tradycji duchowej w buddyzmie tybetańskim / 138
ROZDZIAŁ 7. WYZWOLENIE PRZEZ WIDZENIE I SŁUCHANIE – TEORIA I PRAKTYKA SYMBOLU
ŻYWEGO / 149
Ontologia archaiczna / 149
Symbol żywy / 153
Kenoza podmiotu i autonomizacja rzeczy świętej / 155
Kryterium prawdziwości języka i obrazu / 204
Zakończenie / 207
Komentarz metodologiczny: hermeneutyka filozoficzna jako pomoc w etnograficznym badaniu
obcości / 209
Obcość, zadomowienie, wyobcowanie / 211
Przedsądy / 216
Tradycja / 221
Rozumienie / 223
Trzy wzory spotkania z obcością / 227
Rozmowa / 231
Koło hermeneutyczne / 234
Język / 239
Słownik ważniejszych terminów buddyjskich / 247
Bibliografia / 257
Summary / 271
Indeks osobowy / 283
292 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|