20 lat później - osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich
Badania podłużne
Autorka przedstawia rezultaty drugiego etapu badań
poświęconych psychologicznym charakterystykom wybranej grupy aktorów polskich.
Bez wątpienia są to rezultaty warte opublikowania, ponieważ
były to badania unikatowe i to nie tylko w skali krajowej. Nie znam drugich takich
badań, w których analizie poddano relatywnie liczną grupę aktorów i prześledzono w
tej grupie zmiany psychologicznych charakterystyk po upływie 20 lat. (…). Rezultaty
badań podłużnych zostały przedstawione w klarowny sposób i zinterpretowane na
podstawie współczesnych teorii rozwoju osobowości. Książka ma istotne walory naukowe,
a jednocześnie w interesujący sposób portretuje psychologicznie środowisko aktorów. Z
tego względu książka ma również istotne walory diagnostyczne, bo sądzę, że aktorzy
należą do ciekawej grupy osób edukujących się niestandardowo i uprawiających swój
zawód w relatywnie twórczy sposób. W toku prowadzonego wywodu Autorka w umiejętny sposób
wykorzystuje dane z wielu wywiadów z aktorami. Są to ciekawe ilustracje losów i poglądów
aktorów polskich, wspierające wątek badawczy i diagnostyczny książki.
prof. dr hab. Czesław S. Nosal – fragmenty recenzji
Barbara Mróz – prof. nadzw. dr hab. w dziedzinie psychologii,
zatrudniona na Wydziale Zarządzania i Nauk Społecznych UZZM oraz w Uniwersytecie SWPS,
przez 21 lat pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. W trakcie
pracy naukowej zrealizowała wiele projektów dotyczących psychologii osobowości,
zarządzania, twórczości oraz jakości życia. Jest autorką książek: Osobowość
wybitnych aktorów polskich. Studium różnic międzygeneracyjnych (2008), Poczucie
jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i
aksjologiczne (2011), Functioning in the Workplace. Quantitative and Qualitative
Psychological Research (2012), Szef X – pracownik Y. Wyzwania w zarządzaniu pokoleniem
Y (red.) (2014) oraz ponad 80 artykułów.
Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP oraz Polskiego Stowarzyszenia
Psychologii Organizacji PSPO.
Wstęp
Część pierwsza Koncepcje psychologiczne: rozwój i zmiany w osobowości twórczej
Rozdział 1. Koncepcje psychologiczne a zachowania twórcze
1.1.Poczucie sensu życia jako potrzeba fundamentalna
1.2.Potrzeby rozwoju i szans
1.3.Dziecko, Dorosły, Rodzic, czyli kilka słów o analizie transakcyjnej
1.4.Człowiek wobec wartości
Rozdział 2. Psychologia zmian i rozwoju osobowości
Część druga Szkoła i życie – edukacja teatralna, praktyka sceniczna i
filmowa a tożsamość aktora i reżysera
Rozdział 3. Kształcenie aktorów a działalność artystyczna
3.1.Szkoła z perspektywy mistrzów. Autoryzowana rozmowa o teatrze i kształceniu aktorów
z dr Barbarą Osterloff, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w
Warszawie, 14.10.2013
3.2.Kim jest aktor, kim jest reżyser? Autoryzowana rozmowa o sztuce z reżyserem Wiesławem
Saniewskim, 16.07.2014
Część trzecia 20 lat później, czyli co się zmienia w osobowości i
hierarchii wartości w grupie aktorów polskich. Badania podłużne
Rozdział 4. Metodologia badań
4.1.Problem pracy, zmienne, hipotezy badawcze
4.2.Sposób pomiaru wyróżnionych zmiennych
4.2.1.Skala Sensu Życia PIL J.C. Crumbaugha i L.T. Maholicka
4.2.2.Test Przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna
4.2.3.Skala Wartości SW M. Rokeacha
4.3.Procedura badań i charakterystyka grupy badanych aktorów
4.4.Analizy statystyczne
Rozdział 5. Empiryczna analiza porównawcza – specyfika badanych grup
Rozdział 6. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów
6.1.Poczucie sensu życia – wyniki ilościowe
6.2.Poczucie sensu życia – wyniki jakościowe
6.3.Poczucie sensu życia w grupie aktorów wybitnych i znanych – testy różnic
Rozdział 7. Wybrane wymiary osobowościowe: obraz siebie i struktura potrzeb w
badanej grupie aktorów
7.1.Frekwencja wyboru przymiotników Testu ACL w grupie aktorów wybitnych
7.1.1.Frekwencja wspólna
7.1.2.Frekwencja różnic
7.2.Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów wybitnych – analizy porównawcze
7.3.Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów znanych – analizy porównawcze
Rozdział 8. Hierarchia wartości w badanej grupie aktorów: wartości ostateczne
i instrumentalne
Rozdział 9. Wybrane wymiary Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego MOA w badanej
grupie aktorów
Rozdział 10. Zmiany generacyjne i ich źródła w badanej grupie aktorów – na
podstawie Ogólnego Modelu Rozwoju K.W. Schaiego
Rozdział 11. Poczucie sensu życia oraz jego moderatory osobowościowe i
aksjologiczne w badanej grupie aktorów
Rozdział 12. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego
MOA w badanej grupie aktorów
Rozdział 13. Podsumowanie, dyskusja wyników, implikacje
13.1.Specyfika badanych grup aktorów
13.2.Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów
13.3.Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie aktorów wybitnych
13.4.Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie aktorów znanych
13.5.Hierarchia wartości ostatecznych i instrumentalnych w badanej grupie aktorów
13.6.Poczucie sensu życia oraz jego moderatory osobowościowe i aksjologiczne w badanej
grupie aktorów
13.7.Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego MOA w
badanej grupie aktorów
13.8.Implikacje teoretyczne i praktyczne
20 years later – personality and hierarchy of values of eminent Polish actors. A
longitudinal study
Bibliografia
Załączniki
Indeks nazwisk
316 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka