Integracja edukacyjna a integracja społeczna
Satysfakcja z życia osób niedosłyszących
Książka jest próbą diagnozy prognostycznych kryteriów integracyjnego kształcenia
dla społecznej integracji dorosłych osób niedosłyszących.
Wpisuje się w trwający od lat 70. XX wieku dyskurs o normalizacyjnych efektach tej
formy edukacji i weryfikację słuszności teoretycznych przesłanek leżących u podstaw
kształcenia integracyjnego.
Badania zaprezentowane w monografii mogą wzbudzić zainteresowanie wszystkich, którym
efekty rozwoju i edukacji tej grupy osób niepełnosprawnych nie są obojętne: rodziców,
nauczycieli, studentów, a także specjalistów - pedagogów, psychologów, logopedów,
lekarzy, protetyków - uczestniczących w procesie rehabilitacji osób z uszkodzonym słuchem.
Mogą być również impulsem do dalszych badań w różnych grupach osób z niepełnosprawnością.
Wstęp
Rozdział I. Teoretyczne konteksty podjętej problematyki
1. Szczęście, zadowolenie z życia, jakość życia człowieka
2. Zadowolenie z życia osób niepełnosprawnych
3. Uczestnictwo społeczne a jakość życia osób niepełnosprawnych
4. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych
5. Integracja edukacyjna a integracja społeczna uczniów niepełnosprawnych
6. Szkoła - miejsce społecznej integracji uczniów niepełnosprawnych
7. Uszkodzenie słuchu - modyfikator rozwoju i integracji społecznej dziecka
niedosłyszącego
w integracyjnych formach edukacji
8. Integracja społeczna a zadowolenie z życia osób niedosłyszących
Rozdział II. Założenia metodologiczne badań własnych
1. Teoretyczne podstawy badań
2. Przedmiot i problemy badawcze
3. Charakterystyka zmiennych i metod ich pomiaru
4. Osoby badane i postępowanie badawcze
4.1. Szczegółowa charakterystyka badanej próby
4.2. Szczegółowa charakterystyka respondentów niedosłyszących
5. Charakterystyki opisowe zmiennych zastosowanych w badaniu
Rozdział III. Poczucie satysfakcji z życia badanych osób - analiza porównawcza
1. Poczucie satysfakcji z życia osób z uszkodzonym słuchem (grupy podstawowej) i osób
słyszących (grupy kontrolnej)
1.1. Osobowościowe predyktory satysfakcji z życia badanych osób niedosłyszących
1.2. Osobowościowe predyktory satysfakcji z życia badanych osób słyszących
1.3. Różnice między badanymi osobami niedosłyszącymi a słyszącymi w poczuciu
satysfakcji z życia i jej osobowościowymi predyktorami
Podsumowanie
2. Integracyjne formy edukacji a normalizacja rozwoju i życia osób niedosłyszących - różnice
w wybranych cechach osobowościowych (w grupie podstawowej i kontrolnej)
2.1. Poczucie własnej skuteczności
2.2. Kompetencje społeczne
2.3. Samoocena
Podsumowanie
3. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących - uwarunkowania
3.1. Płeć
3.2. Wiek
3.3. Czynniki biologiczne
3.4. Czynniki rodzinne
3.5. Czynniki edukacyjne
Podsumowanie
Konkluzje. Satysfakcja z życia - wskaźnik skuteczności integracji edukacyjnej dla
integracji społecznej
Rozdział IV. Integracja edukacyjna a integracja społeczna osób niedosłyszących
w dorosłości - w kierunku normalizacji niepełnosprawności i emancypacyjnych
przekształceń
1. Dostęp do cenionych ról społecznych w szkole lub pozostających w związku ze
szkołą
2. Sieć powiązań (więzi) nieformalnych z kolegami w klasie, szkole i samopoczucie w
szkole lub w związku ze szkołą
Konkluzje. W kierunku normalizacji niepełnosprawności - perspektywa doraźna
3. Dostęp do cenionych ról społecznych w dorosłości
4. Nieformalne więzi w dorosłym życiu badanych osób i satysfakcja z życia
5. Szkoła integracyjna czy specjalna - próba sondażu słuszności decyzji rodziców w
ocenie badanych osób
Konkluzje. W kierunku przekształceń emancypacyjnych - perspektywa przyszła
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Załączniki
Spis rysunków, schematów, rycin i tabel
286 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka