Kultury kontestacji
Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu
Tematem tekstów jest problematyka obecności dziedzictwa klasycznej kontrkultury we
współczesności, a zwłaszcza w nowych ruchach społecznego sprzeciwu oraz innych
wariantach kontestacji kultury dominującej.
Książka jest skierowana do wszystkich zainteresowanych społeczno-kulturowymi
wymiarami kontestacji, nowymi ruchami społecznego sprzeciwu oraz szeroko pojmowaną
kontrkulturą.
Autorzy podejmują próbę odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy komponenty charakterystyczne dla ruchów klasycznej kontrkultury odgrywają
istotną rolę w realiach ponowoczesnych?
- Czy można zasadnie twierdzić, że wyczerpuje się model społeczeństwa oparty na
wzroście i postępie ekonomicznym?
- Czy prawdziwe są tezy o kryzysie ekonomicznym, politycznym i kulturowym, którego
przejawem jest słabnący brak motywacji do angażowania się na rzecz wspólnoty, a także
postępująca erozja sfery publicznej – naturalnej przestrzeni działania ruchów społecznych?
-Czy wreszcie, jak twierdzą niektórzy, nastąpił współcześnie całkowity niemal
zanik myślenia utopijnego i ideologicznego, tak charakterystycznego dla kontrkultury lat
60.?
Tomasz Maślanka – socjolog i filozof, adiunkt w Instytucie Socjologii
Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się socjologią i filozofią kultury, współczesną
socjologią teoretyczną, myślą hermeneutyczną oraz kontrkulturą. Autor między innymi
książki Racjonalność i komunikacja. Filozoficzne podstawy teorii społecznej Jürgena
Habermasa (Warszawa 2011) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych.
Rafał Wiśniewski – socjolog, adiunkt i kierownik Zakładu Badań nad Kulturą w
Instytucie Socjologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Pełni
funkcję wiceprzewodniczącego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i członka zarządu
Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego. Prowadzi badania w zakresie socjologii kultury i
komunikacji międzykulturowej.
Tomasz Maślanka, Rafał Wiśniewski
Tropy kontrkultury
I. Anatomia protestu
Tomasz Maślanka
Kontrkultura jako zmiana paradygmatu
Bartosz Ślosarski
Wielość między spontanicznością a organizacją
Anna Potasińska
Współczesny rynek pracy – ruchy społecznego sprzeciwu
II. Kulturowe tożsamości oporu
Barbara Pasamonik
Fundamentalizm kulturowy jako współczesna kontrkultura. Na przykładzie
konwersji na islam
Rafał Wiśniewski, Marcin Zarzecki
Arabska Wiosna, ale jaka? Ruchy społeczne w Afryce Północnej
Katarzyna Kolbowska
Kultura Czarnego Atlantyku jako kontrhistoria w tradycji europejskiej
III. Nowe ruchy społecznego sprzeciwu
Janina Zabielska
Nowe ruchy miejskie i miejskie grupy inicjatywne jako przykłady społeczeństwa
zaangażowanego
Paweł Kuczyński
Trzy spojrzenia na protest STOP ACTA
Paweł Przyłęcki
Lokalne ruchy społeczne w walce o przestrzeń miejską na przykładzie Grupy
Pewnych Osób
IV. Religijno-duchowy wymiar kontrkultury
Maciej Godlewski
Mormonizm – od XIX-wiecznego ruchu religijnej i społecznej kontestacji do
globalnego kościoła sprzeciwu wobec wartości liberalnego społeczeństwa XXI wieku
Marcin Lisak
Homoseksualni chrześcijanie: religijny bunt czy forma duchowości?
V. Formy i strategie sprzeciwu
Marta du Vall
Protest i zmiana w erze nowych mediów
Regina Ciereszko
„Platońskie” korzenie ruchów społecznych. Ruch czy nie-ruch we współczesnej
socjologii ruchów społecznych?
Indeks
220 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka